מנכ"ל ריי-באן יפרוש לטובת יבוא הסיגריה האלקטרונית JUUL

הסיגריה החוקית, שנחשבת לפופולרית בארה"ב, החלה להימכר בשבועות האחרונים בת"א, בפתח-תקווה וירושלים, אך טרם הושקה רשמית - מה שעתיד לקרות בתקופה הקרובה • בחנויות שבהן נמכרת הסיגריה כיום מחירה עשוי להגיע ל-150 שקל

סיגריות אלקטרוניות \ צילום: שאטרסטוק
סיגריות אלקטרוניות \ צילום: שאטרסטוק

אסף שניר, שיסיים את תפקידו כמנכ"ל לוקסאוטיקה ישראל בימים אלה, צפוי לעמוד בראש החברה שתייבא את הסיגריה האלקטרונית ג'ול (JUUL) לישראל - כך נודע ל"גלובס". הסיגריה החדשה ומוצריה החלו להימכר בשבועות האחרונים בישראל בתל-אביב, בפתח-תקווה ובירושלים, אך טרם הושקו בצורה רשמית - מה שעתיד לקרות בתקופה הקרובה.

ג'ול היא סיגריה אלקטרונית מהדור החדש שצמחה בקצב מהיר בשוק האמריקאי, בפרט בקרב מעשנים בגילאי העשרה. מדובר במוצר שמזכיר דיסק און קי יותר מאשר סיגריה, והוא מכיל ניקוטין נוזלי. המנגנון של המוצר כולל סוללה חשמלית שמחממת את הניקוטין הנוזלי, מה שגורם לו להפוך לאדים. בחנויות שבהן נמכרת הסיגריה כיום מחירה עשוי להגיע ל-150 שקל, כאשר המילוי של המוצר נמכר בסכום של כ-80 שקל, והוא מגיע בטעמים משתנים.

בשבועות האחרונים הקדישו כלי תקשורת בולטים בארה"ב כמו ה"וול סטריט ג'ורנל" וה"ניו-יורק טיימס" כתבות נרחבות על השימוש הצומח במוצר ועל הסכנות שלו. לפי נתונים שדווחו בתקשורת האמריקאית, מאז הושק במחצית השנייה של 2015, המוצר הצליח לחלוש על נתח עצום של 54% משוק תחליפי הסיגריות בארה"ב.

ואולם כיום בישראל, על הסיגריות האלקטרוניות לא חלה הרגולציה הקיימת בדומה למוצרי טבק וסיגריות רגילות. כך שלמעשה אין מניעה לגבי השימוש, הפרסום או הצריכה שלהם בקרב קטינים, ולא חל עליהם מיסוי כמו זה שנהוג על הסיגריות הרגילות.

שניר מנהל מאז 2012 את נציגות לוקסאוטיקה (Luxottica) העולמית בישראל, והוא מנוסה בעבודה עם שחקנים בינלאומיים ששולטים בשוק. לוקסאוטיקה היא ענקית בינלאומית למכירה, עיצוב, ייצור, שיווק והפצה בתחום משקפי השמש והראייה. פעילותה כוללת, בין היתר, את המותגים ריי-באן, אוקלי, ווג, פראדה, ורסאצ'ה, ברברי, בולגרי ואחרים.

ההערכות בשוק גורסות כי לוקסאוטיקה אוחזת בנתח שוק של כ-35% משוק המשקפיים הממותגים בישראל, שנאמד כ-1.5 מיליארד שקל בשנה, ויש לה כוח רב גם בשוק המקומי וגם בשוק העולמי. בעבר היא הוגדרה על-ידי שחקנים בענף כשחקנית אגרסיבית, ורשות ההגבלים העסקיים אף פתחה בבדיקה נגר החברה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "במסגרת הצעת החוק שמקדם המשרד יחד עם ח"כ איתן כבל, המשרד עומד על כך שיבוצע תיקון חקיקה שייקבע שסיגריות אלקטרוניות מקבילות למוצר עישון, ובכך יחולו כל המגבלות הקיימות והחדשות גם עליהן". 

מאיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון נמסר: "הסיגריה האלקטרונית ג'ול ממכרת ומסוכנת לבריאות הפרט ולבריאות הציבור בישראל. הניסיון מארצות הברית מלמד שהמוצר מכוון במיוחד לבני נוער, הפגיעים במיוחד להתמכרות לניקוטין. קיימת סכנה ממשית שהחדירה המסיבית כיום של המוצר לישראל, ללא כל מגבלות רגולטוריות, תוביל לשימוש מוגבר גם בסיגריות בקרב בני נוער, ובכך תגרום להתמכרות, תחלואה קשה ותמותה. שר האוצר כחלון וסגן שר הבריאות ליצמן חייבים לצאת מהקיפאון ולהתייחס ברצינות לדוח מבקר המדינה לגבי הכישלון במאבק בעישון ובהתמודדות עם חדירת מוצרי טבק וניקוטין לישראל. לגבי סיגריות אלקטרוניות ובפרט אלו שפונות לבני נוער, עליהם לפעול בדחיפות למיסוי הולם, לעדכון החקיקה ולאזהרת הציבור".