מונדיאל | בלעדי

תלונה למבקר: בדוק התערבות השר קרא למען צ'רלטון

ל"גלובס" נודע כי למבקר המדינה הוגשה תלונה בעקבות הצעתו של שר התקשורת איוב קרא לתאגיד השידור לבצע החלפת זכויות שבמסגרתה יועברו לצ'רלטון 12 ממשחקי המונדיאל

איוב קרא / צלם: איל יצהר
איוב קרא / צלם: איל יצהר

הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר, שנועדה להגביל את העצמאות התקציבית של תאגיד השידור הציבורי "כאן", לא עלתה גם אתמול (א') דיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. השרים החליטו לדחות את הדיון בה בשבועיים נוספים, אחרי שבשבוע שעבר הוא נדחה.

ההצעה מורכבת משני רבדים: הראשון שבהם מבטל למעשה את העצמאות התקציבית של התאגיד על-ידי הפסקת התקצוב האוטומטי שהוגדר בחוק, במטרה לצמצם את הקשר הישיר בין התאגיד לבין הממשלה; השני נוגע לתחום התוכן, כשעל-פי ההצעה, תקציב התוכן של התאגיד יגדל מ-200 מיליון שקל בשנה כיום ל-240 מיליון שקל, אך לפחות 25% ממנו (62.5 מיליון שקל) יוקצו "לשידורי המשחקים המרכזיים בכדורגל ובכדורסל, לרבות כל משחקי נבחרות ישראל" בענפים אלה.

הסעיף הזה מעורר מספר שאלות, ובשוק מעריכים כי אם הוא אכן יעבור הוא יחזק כלכלית את בעלות הזכויות המרכזיות בשוק שידורי הספורט: צ'רלטון ו-RGE. טענות לגבי הקשר הבעייתי לכאורה בין שר התקשורת, איוב קרא, לבין חלק מבעלי זכויות שידורי הספורט כבר עלו בעבר, אולם כעת נודע ל"גלובס" כי במסגרת מפגש של בכירים במשרד מבקר המדינה עם ראשי התאגיד, עלה בין השאר עניין הלחצים על התאגיד בתחום הספורט בכלל והניסיון לכפות עליו לרכוש זכויות של משדרי ספורט מגורמים פרטיים.

עוד נודע כי לפני מספר חודשים הוגשה למבקר תלונה ספציפית הנוגעת לניסיון של קרא לכפות על התאגיד להעביר לצ'רלטון, שבבעלות אלי עזור ופיני זהבי, משחקי מונדיאל ללא מכרז. מדובר במהלך שפורסם ב"דה מרקר", שבמסגרתו הציע השר לתאגיד לקבל מצ'רלטון 12 משחקים של קבוצות ישראליות בליגה האירופית (שממילא לא ניתן לשדר בערוצי צ'רלטון בשל הוראות הרגולציה), ובתמורה להעביר לידיה 12 ממשחקי המונדיאל שהזכויות לו נרכשו על-ידי השידור הציבורי. בתאגיד סירבו בתוקף, ובהמשך אכן הוציאו חלק מהמשחקים למכרז, שבו רובם נרכשו על-ידי ערוץ הספורט.

ממשרד המבקר נמסר בתגובה כי המשרד "נמצא בעיצומה של ביקורת 'עצמאות הרגולציה בתחום השידורים'. במסגרת איסוף מסמכים ומידע מתקיימות פגישות עם גורמים רלוונטיים רבים, כולל עם אנשי תאגיד השידור. מעבר לכך ובהתאם להתנהלות הקבועה של משרד מבקר המדינה, אין אנו נוהגים למסור מידע מפורט על הבדיקה עד לפרסום הדוח לציבור".

ובחזרה להצעת החוק של ח"כ זוהר ולבעיות שהיא מעלה. אתמול נדחה כאמור הדיון על רקע מה שמסתמן כהתנגדות של שר האוצר, משה כחלון, למהלך או לפחות לאספקטים מסוימים בו. החוק, נציין, מציע גם לבטל את הסכום הקבוע שמועבר לתאגיד מדי שנה ממשרד התחבורה - החל מ-2019 מדובר ב-650 מיליון שקל - כך שתקציב התאגיד יידון במסגרת דיוני התקציב הכלליים.

בתאגיד - וככל הנראה גם בדרגים המקצועיים במשרדי האוצר והתקשורת - מתנגדים לחוק בתוקף, ולטענתם, הרובד השני, שיוביל לכך שפחות כסף יוקדש להפקות מקור, יחייב אותם גם לפטר כמות משמעותית של עובדים.

בתגובה שהועברה ל"גלובס" מטעמו של השר קרא נמסר: "השר יתמוך בכל הצעת חוק שתביא לצופי הכדורגל צפייה בחינם, ודוחה על הסף כל ספקולציה זדונית או כוונה סמויה לאינטרסים כאלה או אחרים".

צ'רלטון

בעלים: אלי עזור ופיני זהבי

ערוצים: ספורט 1, ספורט 2, ספורט 3, ספורט 4

זכויות מרכזיות: הליגה האנגלית, משחקים מליגת העל בישראל, הליגה האיטלקית (עד תום העונה)

עלות מחיר החבילה לצרכן: 67 שקל בחודש