בעל השליטה בג'נרל טרייד שקרסה נהג להזהיר מפני תרמיות

באחד הפוסטים שהעלה רוז לעמוד הפייסבוק שלו, הוא צירף כתבה על סוחר בריטי שנידון ל-350 שנות מאסר, לאחר שגרם למחיקת טריליון דולר מהמשווקים, וכתב "זה מה שקורה כשלא שמים סטופ! פשוט סחרו" • המפרק: "על האבסורד העולה מהפוסטים הללו - אין צורך להרחיב"

סיפורו של דוד רוז, בעל השליטה בג'נרל טרייד - איך הגיע לתחום, הקים את העסק ופעל במסגרתו - מעלה נקודה בעייתית נוספת בהתנהלותו של רוז (מלבד המסקנה של המפרק שהוא ביצע הונאת פירמידה) והיא העובדה שאחד מ"תחביביו" של רוז היה להזהיר מפני תרמיות בשוק ההון.

כך, באחד הפוסטים שהעלה רוז לעמוד הפייסבוק שלו, צירף רוז כתבה על סוחר בריטי שנידון ל-350 שנות מאסר, לאחר שגרם למחיקת טריליון דולר מהמשווקים, וכתב "זה מה שקורה כשלא שמים סטופ! פשוט סחרו". בפוסט נוסף העלה כתבה על מכירה של מעל 30 אלף כרטיסים להופעה של עומר אדם, וכתב: "בשנת 2015 אלו היו מניות המריחואנה; בשנת 2017 זה היה הביטקוין; שנת 2018 כרטיסים להופעה של עומר אדם; כל שנה והבועה שלה...".

"על האבסורד העולה מהפוסטים הללו", כותב המפרק הזמני, "אין צורך להרחיב בדברים".

בדוח מתואר המסלול של רוז (בן כ-33) ושגיא קדם (בן כ-50) בשוק ההון. השניים התחילו בפעילותם בשנת 2009 (רוז היה בן כ-23, וקדם היה בן כ-41). הפעילות התחילה במסגרת "מכללה" ללימוד מסחר במניות (פעילות סימפל טרייד), ואחר כן הורחבה לגיוס כספי לקוחות לצורך "מסחר" במניות (פעילות "General Trade"), תוך שפעילות זו מבוצעת בערבוביה, כך המפרק.עם הזמן, ובמועד לא ברור, החלו השניים ליטול את כספי הלקוחות ולעשות בהם שימוש לצרכים אחרים (לשיטתם, להרפתקאות עסקיות שונות שנרשמו בחו"ל על שם בעלי השליטה), תוך הצגת מצגים כוזבים בפני הלקוחות, עיכוב השבת כספי לקוחות, ואף גיוס לקוחות חדשים שבוצע על מנת למנוע את קריסת וחשיפת "הפירמידה".

עיקר הפעילות הייתה למעשה מערכת שיווק אגרסיבית בהובלת רוז, שנועדה לגייס לקוחות (בין ישירות ובין באמצעות "המכללה"), וכאמור כל הפעולות המהותיות, כולל השימוש הפסול והחמור שבוצע בכספי לקוחות, נעשו על-פי הנחיות קדם ורוז והם אחראים באופן אישי בגין כך.

גרסאות כוזבות

הרושם הראשוני של המפרק הוא, כי קדם מבין את חומרת הדברים (לכל הפחות לאחר חקירתו האחרונה בפני המפרק הזמני) והחל לשתף פעולה (באופן חלקי) אך לא כך רוז. "רוז לעומת זאת, והדברים נתמכים גם בהתנהלות ולא רק בהרגשה סובייקטיבית, העלה בפני המפרק הזמני גרסאות כוזבות ומתחמקות, תוך שהוא מגלה טפח ומכסה טפחיים", כותב המבקר.

"הפנים" של הפעילות כלפי חוץ היה רוז, שהוצג בתור "גורו", "מיליונר שעשה את זה", וכיוצא באלה. "קהל היעד" המרכזי של מערכת השיווק האגרסיבית שהוביל רוז לא היה גורמים מתוחכמים בשוק ההון, אלא אנשים פשוטים מהיישוב (שכירים, מובטלים, פנסיונרים), שהוצג בפניהם כי קיימת להם דרך "בטוחה" לייצר לעצמם "בטחון כלכלי" באמצעות מסחר בניירות ערך.

רוז ביצע פרסומים רבים באופן אישי, בין היתר בעמוד הפייסבוק שלו, בהם תיאר כיצד הוא מצליח (וכיצד כולם יכולים) להרוויח סכומי עתק בתוך דקות.המפרק הזמני מציין, כי במסגרת מערך השיווק האגרסיבי שהוביל רוז, היו מצגי שווא לגבי "בטחון" הקיים ללקוחות המפקידים את כספיהם, תוך שרוז (בעצמו ובאמצעות אחרים), שבים ומבהירים את הדברים "ברחל בתך הקטנה".

גם בראיונות שנתן רוז לתקשורת ותכנים שיווקיים שקידם, חזר רוז תמיד על אותו מסר: מסר של ביטחון למשקיעים שיבחרו להפקיד את כספם בידי החברה בבעלותו. "פשוט סחרו", אמר לכולם.

במקביל, ועל מנת ליצור את "הרושם הנכון", בעלי השליטה שכרו משרדים מפוארים, העסיקו עובדים רבים (כולל עורכי דין וכולל מנכ"ל יוצא רשות ניירות ערך), ביצעו פרסומים נרחבים והניחו תשתית של מצגים ("שכיום אין חולק שהיו כוזבים ועוד תידרש בחינה מעמיקה מי בנוסף על בעלי השליטה ידע ו/או היה אמור לדעת בזמן אמת שמדובר במצגים כוזבים", נכתב בדוח), לפיהם "General Trade" אינה רק גורם "זול" יותר (פערים של מאות אחוזים לעומת בנקים ובתי השקעות), אלא גם גורם בטוח יותר (אפילו מבנקים).