מה מרגיז את כולם בתכנית תמ"א 38 החדשה של עיריית ת"א?

תוכנית חדשה של עיריית תל אביב שמקודמת עכשיו בוועדה המקומית מבקשת לחייב כל קבלן או יזם שמקדם תמ"א 38 או מקבל הקלה שמאפשרת לו להגדיל את מספר הדירות בפרויקט, לכלול בתוך הבניין שטח ציבורי, שיהיה שייך לעירייה - והיא תוכל כבר להחליט מה לעשות בו • הפרטים בווידאו

תל אביב / צילום: Shutterstock
תל אביב / צילום: Shutterstock

הייתם מוכנים שבקומה הראשונה של הבניין שלכם תהיה טיפת חלב, משרדי מחלקת תברואה של העירייה, תחנת משטרה או מחסנים ציבוריים?

תוכנית חדשה של עיריית תל אביב שמקודמת עכשיו בוועדה המקומית מבקשת לחייב כל קבלן או יזם שמקדם תמ"א 38 או מקבל הקלה שמאפשרת לו להגדיל את מספר הדירות בפרויקט, לכלול בתוך הבניין שטח ציבורי, שיהיה שייך לעירייה - והיא תוכל כבר להחליט מה לעשות בו.

צפו: התכנית החדשה של תמ"א 38 בת"א מעוררת התנגדות

זה כמובן פיתרון מצוין עבור העירייה, לאור מצוקת שטחי הציבור. גם לתושבים זה טוב, בגדול, כי הם זקוקים לשירותים האלה. אבל אנשים תמיד יעדיפו שכל הדבר החשוב הזה - יהיה אצל השכנים, לא אצלם בבניין.

ובדיוק בגלל זה, צפויות לתכנית הזו המון התנגדויות של בעלי הדירות, אבל לא רק. גם הקבלנים יתנגדו. הם מבינים שתכנית כזאת יכולה לטרפד להם את הסכמת הדיירים לביצוע תמ"א 38 וגם להקשות עליהם למכור את הדירות החדשות בהמשך.

את כל הבעיות האלה אפשר היה לפתור במכה אחת. רוצים לחייב שטח ציבורי בפרויקטים? אז תעשו את זה בפרויקט של דיור בר השגה, שהדירות בו בבעלות העירייה ומושכרות בשכר דירה מוזל. אז ההתנגדות תהיה שולית, איש לא יטרפד את הפרויקט ובמקביל העירייה גם תעזור להרבה תושבים לגור במחירים שפויים בעיר.

רעיון טוב נכון? גם בעירייה חשבו ככה. אבל הם בדקו והבינו שמבחינה משפטית זה בלתי אפשרי: התקנות הקיימות והחקיקה פשוט לא מאפשרים את העניין.

אז זה הזמן להפשיל שרוולים ולשנות את החוק. יש כאן תוכנית טובה אבל מבוזבזת. המחוקקים צריכים להרים את הכפפה ולאפשר שילוב דיור בר השגה בתוכנית הזו. ואם זה יקרה, נראה עוד תוכניות כאלו בעוד ערים ומצוקת הדיור תקבל פתרון מצויין וזול.