הסחורה החמה שמנפיקות חברות ההייטק

התיאבון העצום של המשקיעים לני"ע של חברות טכנולוגיה מאפשר לחברות הללו להנפיק אג"ח להמרה בהיקפים עצומים • חלק מהחברות מצליחות אפילו להנפיק אג"ח שאינן משלמות ריבית, מה שכמעט לא קרה מאז בועת הדוט קום

הייטק/ צילום: Shuttherstock
הייטק/ צילום: Shuttherstock

חברות טכנולוגיה בורסאיות בארה"ב מנפיקות השנה אג"ח להמרה למניות בקצב שלא נראה מאז שיא בועת הדוט קום, על רקע הביקוש הגבוה למניות היי טק.

עד יום חמישי שעבר גייסו השנה 24 חברות טק בארה"ב 11 מיליארד דולר באג"ח להמרה, הכמות הגדולה ביותר ביחס לתקופה המקבילה בכל שנה משנת 2000, ו-29% מעל הכמות הגדולה של 2017, לפי חברת מחקרי השוק Dealogic.

לא קשה להבין את המגמה הזו: עלות האג"ח הללו היא בשיא השפל, למרות ששיעורי הריבית כבר עלו באופן כללי. ריבית הקופון הממוצעת לאג"ח להמרה השנה היא 2.5%, הנמוכה ביותר בהיסטוריה המתועדת, לפי Dealogic. חברות טק משלמות למשקיעים באג"ח שלהן להמרה רק 1% בממוצע.

שלוש חברות - Nutanix ,RingCentral ו-Etsy - הנפיקו השנה אג"ח להמרה ללא ריבית כלל. מאז פקיעת בועת מניות הדוט קום, הנפקות כאלו היו נדירות יחסית. רק 13 חברות אחרות הנפיקו אג"ח להמרה ללא ריבית משנת 2000.

בשבוע שעבר הנפיקו שלוש חברות טק נוספות - FireEye ,Square ו-Envestnet - סך של 17 מיליארד דולר באג"ח להמרה. קצב ההנפקות צבר תאוצה בחודשים האחרונים, והוא צפוי להישאר מהיר, לפי בנקאים ועורכי דין.

קופונים מכווצים ומחיר המרה נמוך

אג"ח להמרה מעניקות למשקיעים את הזכות להמיר את האיגרות במניות רגילות כאשר מחיר המניה מגיע לרף מסוים. הסימן לתיאבון המוגבר של המשקיעים לניירות ערך של חברות טק הוא שלמרות ריביות הקופון הנמוכות, מחירי ההמרה הללו מצויים מעט מתחת לממוצע. פרמיית ההמרה של האג"ח - האחוז של מחיר ההמרה מעל מחיר המניה במועד ההנפקה של האג"ח - הייתה 31.3% בממוצע, לעומת ממוצע היסטורי של 32%.

הביקוש לאג"ח להמרה מדגים כמה רעבים המשקיעים למניות של חברות הייטק אחרי שנים של הנפקת מניות זעומה יחסית, שרק לאחרונה מתחילה להתעורר. חברות טק גייסו 11.2 מיליארד דולר ב-22 הנפקות ראשוניות (IPOs) השנה, כמעט פי שניים מהגיוס בתקופה המקבילה בשנה שעברה. החברות שהנפיקו את עצמן בארה"ב השנה נסחרות כעת ב-38% מעל מחירי ההנפקה שלהן בממוצע, מול עלייה של 20% בלבד לכל המניות שהונפקו השנה, לא רק במגזר הטק.

מדד 500 P&S של מניות טק עלה מתחילת 2018 ב-10.5% (עד יום חמישי שעבר), ואילו מדד P&S הכללי עלה ב-2% בלבד.

הגאות במחירי האג"ח להמרה מדאיגה כמה משקיעים, שרואים בועה מתנפחת, בעוד שישנם סימנים לכך שהשוק השורי הרב-שנתי במניות כבר סיים את ריצתו, אבל בינתיים אין סימן לירידה בתיאבון המשקיעים לאג"ח הללו.

חברות הטק אופטימיות עוד יותר לגבי המניות שלהן. הן מהמרות שהמניות יעברו את הרף שבו הן הסכימו להמיר את האג"ח במשך חיי האג"ח, בדרך כלל חמש שנים. רוב חברות הטק שהנפיקו אג"ח להמרה השנה שילמו על אופציות קנייה מיוחדות (call-spread overlay) שמקפיצות את מחיר ההמרה של האג"ח. עלות האופציות הללו גבוהה - 5% עד 10% משווי האג"ח, להערכת בנקאים והמנפיקים - אבל היא מפחיתה את הדילול שההמרה יוצרת.

ריק קליין, שותף בחברת עורכי דין ויו"ר משותף של דסק שוקי ההון שלה, אמר שרבות מהחברות הללו מעוניינות בגישה להון כדי שיוכלו להתמודד על רכישת חברות בתחום מול ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון ואלפאבית (גוגל), שהן עתירות מזומנים. "החברות הקטנות יותר יכולות כך להשיג עמדה תחרותית טובה יותר במאבק על חברות קטנות אחרות", הוא הסביר.

"משקיעים, בנקאים ועורכי דין כבר מכירים היטב את האופן שבו הנפקות כאלו של אג"ח להמרה עובד", הוא אמר. "זה קצת כמו לכבס, לשטוף ולחזור על התהליך".