סלקום TV ופרטנר TV יוכפפו למועצת הכבלים והלוויין

כך עולה מטיוטת החוק של משרד התקשורת • מועצת הכבלים והלוויין מפקחת כיום רק על הוט ו-yes • מנתח שוק של 10% ומעלה, סלקום ופרטנר יחויבו רגולטורית להשקעה בהפקות מקור

פרטנר TV / צילום: צחי הופמן
פרטנר TV / צילום: צחי הופמן

משרד התקשורת סיים בשבוע שעבר את עבודתו על הצעת החוק שאמורה להכניס לפיקוח את סלקום TV ופרטנר TV, וזו הועברה להערות של משרד המשפטים ומשרד האוצר - כך נודע ל"גלובס".

על-פי ההצעה, שתי חברות הטלוויזיה הרב-ערוציות החדשות, שכיום פועלות ללא כל פיקוח, יוכפפו לרגולציה של מועצת הכבלים והלוויין, שכיום מפקחת רק על שידורי הוט ו-yes.

הצעה מעין זאת נכללה כבר באחת הטיוטות הראשונות של חוק ההסדרים, אולם בהמשך הוצא הסעיף הזה מהחוק, על-פי הטענות בעיקר בשל בעיות וסוגיות משפטיות. מעט לאחר הוצאת הסעיף מחוק ההסדרים, פורסם ב"גלובס" כי בממשלה מתכוונים בכל זאת לקדם את הנושא באמצעות חוק נפרד שיקודם במהלך המושב הנוכחי של הכנסת.

אחד הנושאים המהותיים שהפיקוח על שתי החברות החדשות אמור לטפל בו הוא נושא המחויבות להפקות מקור וליצירה המקומית. כיום, שתי החברות הוותיקות נדרשות להשקיע מדי שנה 8% מהכנסותיהן בהפקות מקור לפי סדרת כללים מורכבת. סלקום ופרטנר לא מחויבות לכך, והכסף שהן בכל זאת מזרימות לשוק ההפקה המקומי מבוסס על החלטה עצמאית שלהן.

על-פי החוק המסתמן, הרגולציה תוטל על החברות בשלבים, בהתאם לנתח השוק שלהן (מלבד מספר כללי בסיס שיוטלו בכל מקרה), על-פי העקרונות שהוצעו עוד ב"דוח פילבר" שפורסם ב-2016, חובת ההשקעה ביצירת מקור תחל החל מהגעה לנתח של 10% מהשוק.

נושא נתח השוק מעלה סוגיה נוספת שכרגע עדיין לא ברור האם היא הוכרעה סופית. אם נתח השוק ייבחן לפי מספר המנויים של ארבע החברות בלבד, הרי שסלקום TV עברה כבר כעת את רף ה-10% (ראו אינפו), ובמקרה כזה היא תיכנס לפיקוח מיד עם כניסתו של החוק לתוקף.

מנגד, אם יוחלט שחישוב נתח השוק ייעשה על בסיס ההכנסות ממנוי הטלוויזיה - הרי שלסלקום ופרטנר, שההכנסה שלהן מלקוח היא קטנה משמעותית, ייקח זמן רב יותר כדי לעבור את הרף שממנו מתחיל הפיקוח. מה עוד שלמרות שהחברות הוותיקות מציגות בדוחותיהן נתון של הכנסה ללקוח טלוויזיה, מדובר בפרמטר שניתן לעשות בו מניפולציות רבות יותר, במיוחד בכל הנוגע לתמחור ההכנסה מלקוח טלוויזיה שרוכש את המנוי כחלק מ"חבילת טריפל".

על-פי טיוטת החוק, פיקוח מלא, כמו זה שמוטל כיום על הוט ועל yes, יחול על חברה שתעבור את הרף של 20% מהשוק, כשבמקביל החוק עצמו אמור לצמצם את הרגולציה הנוכחית (חלק ממנה צומצם כבר באמצעות חוק ההסדרים) ולהפוך אותה רלוונטית יותר לעידן הנוכחי.