הטבות המס שמגיעות לרומן אברמוביץ, המיליארדר שעשה עלייה

עם עלייתו לארץ זכאי אברמוביץ' להטבות המס והפטור מדיווח המוענקים לתושבים חוזרים ועולים חדשים, במסגרת החקיקה המכונה "חוק מילצ'ן" • החוק מעניק לאברמוביץ' פטור ממס ומדיווח לרשויות המס בישראל לתקופה של 10 שנים על נכסים והכנסות שמקורם מחוץ לישראל

רומן אברמוביץ' ברוטשילד / צילום: אמיר מאירי
רומן אברמוביץ' ברוטשילד / צילום: אמיר מאירי

המיליארדר רומן אברמוביץ' (בן 51), שעלה אתמול (ב') לישראל, ייהנה ממספר הטבות גם מעבר לסל הקליטה. אברמוביץ' נחת אתמול בשעות הצהריים בישראל במטוסו הפרטי, שם גם קיבל תעודת זהות ישראלית. הונו האישי מוערך, כך על-פי "פורבס", בכ-11.4 מיליארד דולר, מה שהופך אותו לאיש העשיר ביותר בישראל.

אם אכן בכוונתו של אברמוביץ' להתמקם בישראל ולהעתיק את מקום מושבו באנגליה, יש לו היכן לגור - לפני כ-3 שנים נחשף ב"גלובס" כי האוליגרך היהודי רכש לראשונה נכס בשכונת נווה צדק בתל-אביב. מדובר במגרש שעליו פועל מלון ורסנו שבבעלות האחים גיא וירון ורסנו, בין הרחובות שבזי ועין יעקב בשכונת נווה צדק. תמורת המגרש שילם אז אברמוביץ' כ-100 מיליון שקל. שנתיים אחר-כך שכר אברמוביץ' בית באותה השכונה עבור 30 אלף דולר לחודש.

אברמוביץ' מוכר בעולם בעיקר כבעלים של קבוצת הכדורגל צ'לסי, מחזיקת הגביע האנגלי. עם זאת, באחרונה דובר על כך שהוא נאלץ לעזוב את המדינה, לאחר שהוויזה הבריטית שלו (אשרת משקיע) לא חודשה ברקע ההמשבר בין בריטניה ורוסיה, ולפיכך יש הערכה כי זו בעצם הסיבה לעלייתו. כעת יזכה אברמוביץ' לדרכון ישראלי.

לצד זאת, אברמוביץ' נוהג להציג עצמו כתומך נלהב של המסורת והתרבות היהודית ותורם לה. הוא מכהן כראש חבר הנאמנים של איגוד הקהילות היהודיות בחבר המדינות, ובין היתר העניק 30 מיליון דולר להקמת מרכז ננו-טכנולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, לצד השקעות בסטארט-אפים מקומיים.

ולא רק למגורים אין הוא צריך לדאוג - עם עלייתו זכאי אברמוביץ' להטבות המס והפטור מדיווח המוענקים לתושבים חוזרים ועולים חדשים, במסגרת החקיקה המכונה "חוק מילצ'ן". החוק מעניק לו פטור ממס ומדיווח לרשויות המס בישראל לתקופה של 10 שנים על נכסים והכנסות שמקורם מחוץ לישראל.

החוק, המעניק הטבות מס ודיווח לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, ושנחקק ב-2008 בתמיכתם של גורמים אינטרסנטים ולא-אינטרסנטים, עומד בליבת החשדות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק המתנות (תיק 1000).

עם חקיקתו, התגובה לחוק הייתה כמעט מיידית, ובין השנים 2009 ל-2010 התרחשה בארץ תופעה מעניינת: כמעט בכל שבוע התברר כי עוד מיליארדר ישראלי גולה החליט לחזור להתגורר בארץ הקודש. בין בעלי ההון שעשו עלייה באותה תקופה היו סמי עופר המנוח ובנו אייל; איש העסקים המיליארדר ארנון מילצ'ן; איל הנדל"ן סול זכאי; יזם ההייטק ארנון כ"ץ; שי אגסי, מי שייסד את חברת המכוניות החשמליות בטר-פלייס (שקרסה מאז); וטדי שגיא.

כולם נהנו מהרפורמה במיסוי שנחקקה זמן קצר קודם לכן והעניקה לתושבים חוזרים פטור ממס ומדיווח על הכנסות בחו"ל למשך עשור.

בפברואר השנה נחשפו לראשונה החשדות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לחקיקת המס האמורה. על-פי המשטרה, ראש הממשלה פעל לחוקק את החוק המעניק הטבות מס מפליגות ופטור מדיווח על נכסים עבור איש העסקים ארנון מילצ'ן.

החוק היה שנוי במחלוקת במשך שנים, ומנהל רשות המסים הקודם, משה אשר, ניסה פעם אחר פעם לבטל את החקיקה או לכל הפחות את הפטור מדיווח, אך ללא הצלחה. אשר זכה לתמיכת שר האוצר יאיר לפיד ובהמשך גם לתמיכתו של שר האוצר משה כחלון - שניהם תמכו בביטול החקיקה המיטיבה עם העולים החדשים והתושבים החוזרים ומאפשרת להם להיות אלמוניים מבחינה כלכלית בישראל - אך זה לא עזר.

כבר בחוק ההסדרים ב-2013 כלל אשר הוראה המבטלת את הפטור מחובת הדיווח לעולים חדשים וכן את האפשרות הקיימת בחוק להאריך את תקופת הפטור מעבר ל-10 שנים (באמצעות התקנת תקנות), אולם הוא "זכה" להתנגדות עזה מצד משרד הקליטה, אז בהובלת זאב אלקין. בהמשך, בחוק ההסדרים הבא, כללה מנהלת רשות המסים, שוב, הוראה דומה, אך הבחירות ב-2015 שיבשו את התוכניות. גם הצעת חוק ההסדרים לשנים 2017-2018 כללה הצעה לבטל את ההטבות לעולים בכללותן; אך למרות שהנושא עלה בדיונים המקדימים לחקיקה, הצעת חוק התקציב המעודכנת, שפורסמה ב-31 באוקטובר 2016, כבר לא כללה התייחסות לסוגית ההטבות לעולים.

שוב ושוב נתקל משה אשר בהתנגדות מצד גורמים גלויים - משרד העלייה והקליטה, תחילה ברשות זאב אלקין ובהמשך ברשות סופה לנדבר - ולא גלויים. למרות שביטול ההטבות זכה לתמיכת האוצר, נראה היה כי לא ניתן להביא לביטולו. גם בחוק ההסדרים האחרון לשנת 2019 ניסה אשר להכניס את החקיקה, אך החוק הוצא ל"הליך חקיקה נפרד".