נעילה אדומה בוול סטריט; הבנקים הובילו את ירידות השערים

תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ירדו ל-2.86% • הנפט ירד בכ-2% • מניות הפיננסים הגדולות ירדו • דוברות הבית הלבן מאשרת כי צפויה פגישת טראמפ-און

ירידות בוול סטריט / צילום: שאטרסטוק
ירידות בוול סטריט / צילום: שאטרסטוק

המסחר בארה"ב ננעל היום (ג') בירידות שערים. המשקיעים חוזרים לאחר חופשת סוף השבוע הארוכה ומסתערים על שוק האג"ח. תשואות האג"ח הממשלתי ירדו לפני תחילת המסחר לרמה של 2.86%, לאחר שמוקדם יותר החודש כבר נגעו ברמה של 3.1%, רמה שנחשבת למשמעותית בשווקים. נזכיר כי עליית המדרגה בשוק האג"ח לרמה של 3% לחצה את שוק המניות וגרמה לירידות שערים.

 

בימים הקרובים תסתיים עונת הדוחות, ועד כה תמונת המצב הניכרת מהם היא די טובה. למעלה מ-85% מחברות ה-S&P500 שפרסמו את הדוחות הכספיים מצביעים על שיפור ברווחיות, מה שמהווה אחד השיקולים המרכזיים בהטיית כספים משוק האג"ח לשוק המניות. יחד עם זאת, יש לזכור כי פערי התשואות בין אגרות החוב הארוכות לקצרות עדיין מגלמות סיכויים גבוהים לגלישה למיתון בטווח הבינוני.

בשוק הנפט  נמשכה הרגיעה לאחר הפרסומים כי רוסיה וערב הסעודית שוקלות להגדיל את התפוקות שלהן ולמעשה להשתלט על פלח השוק של איראן שיתפנה עם הטלת העיצומים המחודשים על המדינה.

באיטליה חוזרת הכלכלה המקומית להיטלטל יד ביד עם המשבר הפוליטי, ותשואות האג"ח הממשלתי של איטליה מזנקות בלא פחות מ-44 נקודות לרמה של 3.06%. עלייה כזו בתשואות של אגרות חוב ממשלתיות היא דרמטית ומשקפת חששות כבדים מחדלות פירעון של המדינה. יו"ר הבנק המרכזי של איטליה צוטט בשעה האחרות כאומר שאיטליה קרובה לאבד את אמון השווקים - אמירה דרמטית למדי. נזכיר כי בשנות המשבר הכלכלי הגדול אחד האיומים הגדולים על היבשת המדממת היה קריסה של ענקית דוגמת איטליה.

עוד בהשפעת יחסי החוץ: דוברות הבית הלבן הודיעה היום כי טראמפ ממשיך להתכונן לפגישה הצפויה בין לבין מנהיג קוריאה הצפונית, און. זאת כשבוע בלבד לאחר שטראמפ הודיע שהפגישה לא תתקיים. המהלך עשוי להרגיע מעט את השווקים בימים הקרובים. 

ריכזו עניין מניות הפיננסים הגדולות, שטרם ברורה מידת החשיפה שלהם לכלכלת איטליה. מניית דויטשה בנק  יורדת במסחר המוקדם בלמעלה מ-5% וצפויה לגרור מטה גם את סיטיגרופ , גולדמן סאקס גרופ  וג'י.פי מורגן צ'ייס .

השינויים בשוק הזרעים לא מסתיימים - הענקית באייר הודיעה כי היא תמכור נכסים בגובה של 9 מיליארד דולר מתחום החקלאות ל-BASF כדי לפנות מזומנים לרכישת מונסנטו ב-66 מיליארד דולר. הנכסים שימכרו הם מתחום הקנולה, סויה, וזרעי ירקות.