הפניקס גדולה בביטוחי בריאות אך מאמינה בסיגריות ובממתקים

הפניקס יחד עם המתחרה ליימן שליסל ומפיץ התרופות דוד פורר רכשו מניות של חברת ההפצה גלוברנדס בעשרות מיליוני שקלים

איל לפידות / צילום: תמר מצפי
איל לפידות / צילום: תמר מצפי

מפיצת הסיגריות והממתקים גלוברנדס השלימה אתמול (ג') את השלב הציבורי בהנפקת המניות הראשונית שלה (IPO), שנעשתה באמצעות הצעת מכר של בעלי החברה, והיא צפויה להתחיל להיסחר בימים הקרובים בבורסה בתל-אביב.

מחיר המניה בשלב הציבורי משקף לחברה שווי של כ-680 מיליון שקל - גבוה בכ-4% משווי המינימום שנקבע בהנפקה, אך נמוך בעשרות אחוזים מהשווי שאליו כיוונו בעלי החברה טרם המהלך, אשר עמד על כ-1 מיליארד שקל. את ההנפקה הובילו לידר הנפקות, דיסקונט חיתום וברק קפיטל.

לאחר הצעת המכר עומדות החזקות הציבור בגלוברנדס על 35% מההון. מדיווח של החברה עולה כי עם המשקיעים שהצטרפו אליה באמצעות מהלך ההנפקה נמנות קרנות הגידור ספרה ונוקד של רועי ורמוס, כמו גם בתי ההשקעות פסגות ואי.בי.אי, וכן שלושה משקיעים פיננסיים עם נגיעה ייחודית: קבוצת הביטוח הפניקס, שנמנית עם צמרת שוק ביטוחי הבריאות הפרטיים בישראל, ליימן שליסל המתחרה בתחום הפצת מותגי מתיקה, וכן אלדן ציוד אלקטרוני של דוד פורר, בעלי חברת הפצת התרופות והציוד הרפואי ניאופרם, ואחד מעשירי ישראל. 

הפניקס הייתה המשקיעה הגדולה ביותר במכרז המוסדי של גלוברנדס, והשקיעה כ-30 מיליון שקל במניות החברה, כחלק מפעילות ניהול השקעות שנועדה לייצר תשואה גבוהה לעמיתים ולמבוטחי הקבוצה. נראה כי חטיבת ההשקעות של הפניקס - קבוצת ביטוח המחזיקה בפעילות ביטוחי בריאות מסוג הוצאות רפואיות השני בגודלו בשוק הביטוח בישראל - מאמינה שתשיג תשואה עודפת בהשקעה במניות של חברה המתבססת על מכירה לציבור של שניים מהגורמים העיקריים למחלות: סיגריות ומוצרים רוויי סוכר.

העישון מהווה 90% מההכנסות

גלוברנדס, המעסיקה כ-200 עובדים, מחזיקה בעשרות קווי חלוקה, מרביתם בתחום מוצרי העישון. בין המותגים הבולטים שהיא מפיצה, ניתן לציין בתחום הטבק את סיגריות קאמל, לאקי סטרייק, וינסטון, קנט ועוד, ובמוצרי המתיקה היא מוכרת את נוטלה, קינדר בואנו, מסטיק אורביט, סוכריות סקיטלס ועוד. מהתוצאות העסקיות של החברה עולה כי יבוא, הפצה ומכירת מוצרי העישון מהווים קרוב ל-90% מהכנסות גלוברנדס, ואחראים על כמעט מלוא הרווח התפעולי שלה.

על רקע זאת, תחומי הפעילות של גלוברנדס רגישים לשינויים בטעמי הציבור, כמו גם להחלטות הרגולציה. כך, רק היום אישרה ועדת הבריאות של הכנסת את צו משרד הבריאות, שלפיו יורחב איסור העישון במקומות ציבוריים, ושבמסגרתו ייאסר העישון גם במקומות שבהם נערכים אירועים והופעות תחת כיפת השמיים, שבהם משתתפים למעלה מ-50 איש, דבר שעשויה להיות לו השפעה על הרגלי הצריכה וכך גם על המכירות. הפניקס בחרה שלא להגיב לידיעה.

בעוד שבשוק מוצרי הטבק יש לגלוברנדס שתי מתחרות עיקריות - פיליפ מוריס ודובק - הרי שבתחום הממתקים יש לה מתחרים אחרים, בהם גם ליימן שליסל, שמוכרת בישראל, בין היתר, את מותגי לואקר, מנטוס, הרשי'ס וטופיפי. ליימן שליסל הינה יבואנית ומשווקת מובילה של מוצרי מתיקה, ועיקר התמחותה בתחום השוקולד. במכרז המוסדי רכשה ליימן שליסל מניות גלוברנדס בכ-10 מיליון שקל.

משקיעה מעניינת שלישית במכרז המוסדי של גלוברנדס הייתה חברת אלדן מקבוצת הציוד הרפואי והתרופות ניאופרם, שרכשה מניות ב-15 מיליון שקל. פורר, נזכיר, הוא גם בעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן הבורסאית כלכלית ירושלים.

בסך-הכול מכרו בהנפקת גלוברנדס בעלי החברה מניות בתמורה של כ-240 מיליון שקל, והמממש העיקרי במכירה הוא היו"ר והמייסד ירון גזית, שהחזיק טרם ההנפקה 51% ממניות החברה, ובסך-הכול מכר מניות תמורת כ-120 מיליון שקל. חברת פישמן רשתות, שבידיה היו עד כה כ-40% ממניות גלוברנדס, מכרה מהחזקותיה תמורת קרוב ל-100 מיליון שקל. מנכ"ל גלוברנדס, גדי נצר, מכר ממניותיו תמורת כ-14 מיליון שקל, וסמנכ"לית הלוגיסטיקה, יעל לב שניידר, מכרה מהחזקותיה תמורת כ-7 מיליון שקל.

את הרבעון הראשון של השנה סיכמה גלוברנדס עם יציבות בהכנסות, שעמדו על כ-540 מיליון שקל (והכנסות נטו בניכוי מסי קנייה של 116 מיליון שקל), ובשורה התחתונה נהנתה מקפיצה של 40% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-18 מיליון שקל, בעקבות ירידה ניכרת בהוצאות המימון.