כשהריביות עולות, הגיע הזמן לכוונן את התיק

קצב העלאת הריביות הולך ותופס תאוצה, ואיתו הצורך לבצע הערכה מחודשת של הרכב ההשקעות • המומחים ממליצים: לשמור על השקעה יציבה במניות - אבל לבחור את האפורות יותר • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפד החדש / צילום: רויטרס

משקיעים מבוגרים רבים מתגעגעים לימים שבהם הם יכלו לקבל תשואות סבירות על תעודות פיקדון ומק"מ, ולכן הם שמחים לקראת מה שנראה כמו קצב העלאות ריבית מואץ יותר. אבל לאלו מהם שמנסים לנהל תיקי פנסיה, זו עלולה להיות חרב פיפיות.

עליית הריבית עלולה להפחית את התיאבון למניות מנופחות עוד לפני שתשואות המק"מ יגיעו לרמה שמאפשרת לחוסכים לגיל פרישה להשתמש בהשקעות כאלו כמשענת יציבה לתיקים שלהם. המניות מהוות היום את סוסי העבודה בתיקי פנסיה רבים, מה שאומר שכמה גמלאים יכולים להיפגע מירידת התשואה על תיקי מניות מסוכנים יחסית.

לכן, מקצועני פיננסים רבים מאמינים שחוסכי הפנסיות צריכים להמשיך להשקיע במניות, במטרה לשמר הון ולייצר די צמיחה כדי להישאר לפני האינפלציה - אבל עם קצת כוונון עדין. הנה כמה רעיונות שלהם לניווט בסביבת ההשקעות המשתנה.

אל תטפסו על הגדר

אחרי שתי העלאות ריבית מאז ספטמבר, הפדרל ריזרב צפוי להעלות את יעד הריבית שלו חמש או שש פעמים השנה ובשנה הבאה. מניות המומנטום, אלה שהמשקיעים העלו לתמחור גבוה בגלל פוטנציאל הצמיחה של החברות, עלולות להיפגע אם עליית הריבית תצית נסיגה בשוק.

למשקיעים כדאי לחשוב על מניות אפורות אבל יציבות יותר, כמו פרוקטר אנד גמבל וג'ונסון אנד ג'ונסון, שנוטות להחזיק מעמד יותר בשוק יורד, אומר סקוט קלמונס, אסטרטג ההשקעות של בראון ברדרז הרימן.

חברות עם תזרימי מזומנים חזקים, שמעלות בהתמדה את הדיבידנד, מציעות הגנה מפני עליית ריבית. דניס נוטצ'יק, יועץ בקבוצת סייפגארד אינווסטמנט מסאן דייגו, משתמש בתעודת הסל (Vanguard Dividend Appreciation (VIG, שלדבריו החזיקה מעמד היטב בירידות בשוק הרחב. תעודת סל נוספת כזו היא (iShares Core Dividend Growth (DGRO.

להישאר בפיזור סיכונים

כשהסנטימנט בשוק משתנה, יש תמיד סיכון להחזיק מניות שמאבדות גובה בבת אחת. כדאי להימנע מהימור גדול על סקטור אחד או על סוג נכסים מסוים, אומר מייקל מאקה, נשיא חברת הייעוץ פטרוס מפלורידה.

דרך אחת לפזר סיכונים היא קרן כמו VTSMX) Vanguard Total Stock Market index), שמחזיקה כ-3,600 ניירות ערך שונים.

גם תעודות הסל (iShares Core S&P Total (ITOT ו-(Schwab U.S Broad Market (SCHB, מציעות חשיפה דומה, בעמלות נמוכות מאוד.

להיזהר ממניות רגישות לריבית

כאשר משקיעים חיפשו תנודתיות מופחתת והכנסה מוגדלת, הם נהרו למניות שירותי תשתית, כמו חשמל, שמניבות דיבידנד. אם תשואות האג"ח ימשיכו לעלות, המניות הללו עלולות להיפגע, כי המשקיעים יעברו אל האג"ח שיניבו תשואות דומות, אומר דאג רמזי, מנהל ההשקעות של קבוצת לת'הולד.

כל עוד הכלכלה תמשיך לצמוח, המשקיעים יוכלו לקבל תשואות סבירות מקרנות או מתעודות סל שמתמקדות במניות צריכה לא בסיסית, אנרגיה וטכנולוגיית מידע - מגזרים שתפקדו היטב גם בזמני עליית ריבית, כך לפי טוד רוזנבליט, מנהל יחידת מחקרי תעודות סל וקרנות הנאמנות ב-CFRA בניו יורק.

רוזנבליט מציע את תעודת הסל פידליטי דיבידנד (FDRR) לעליית ריבית, שמחזיקה מניות כמו אפל ו-J&J, או את תעודת PowerShares S&P 500 Ex-rate Sensitive עבור תנודתיות נמוכה (XRLV), שמחזיקה מניות כמו J&J ו-3M.

צמיחה מחוץ לארה"ב

מאחר שתמחור המניות נמוך יותר מחוץ לארה"ב, כמה מקצוענים סבורים ששווקים זרים מציעים הזדמנויות צמיחה טובות יותר. חברת Research Affiliates רואה תשואה של 9% בשנה לשווקים המתעוררים בעשורים הבאים, אומר כריס ברייטמן, מנהל ההשקעות שלה.

מאקה מחברת פטרוס הקצה כמחצית מההשקעות שלו מחוץ לארה"ב לשווקים מפותחים באירופה, ואת המחצית שנייה לשווקים מתעוררים. הוא משתמש בקרן ונגארד לשווקים מפותחים (VDVIX) שזמינה גם כתעודת סל, ובקרן מדד המניות בשווקים המתעוררים של ונגארד (VEIEX), שגם לה יש תעודת סל.