בנק ישראל פרסם מתווה סופי להקמת בנק חדש

ההון העצמי הנדרש: 50 מיליון שקל • דרישות הלימות הון יחלו עם הגעה לנכסי סיכון של 600 מיליון שקל

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר
המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר / צילום: איל יצהר

עכשיו זה רשמי: דרישות ההון העצמי לבנק חדש יירדו ל-50 מיליון שקל (בעבר דרישות אלה עמדו על כ-400 מיליון שקל) - כך עולה מהמסמך הסופי שפרסם בנק ישראל בנוגע למתווה הקמת בנק חדש בישראל, זאת כשנתיים לאחר שפורסמה טיוטה בנושא. כמו כן, בנק ישראל קובע מתווה מדורג לבנקים חדשים בכל הנוגע לדרישות הון, וזאת בהתאם להיקף הפעילות שלהם.

בתחילה לא יהיה כפוף הבנק החדש לדרישות הלימות הון (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי - ע.א). אולם כנכסי הסיכון של הבנק יגיעו להיקף של 600 מיליון שקל הוא יצטרך לעמוד ביחס הון ליבה של 8% (לעומת 9% לבנקים כיום ו-10% לשני הבנקים הגדולים).

מלבד הקלות בדרישות ההון, הבנקים החדשים גם צפויים לקבל הגנת ינוקא מהמדינה בדמות פתרון של ביטוח פקדונות, וזאת על מנת להגביר את אמון הציבור בגוף החדש. האצר תחייב להעניק הגנה שכזו, אך טרם נקבע המנגנון המדויק.

המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר מסרה היום (א'): "המדיניות שפרסמנו מהווה צעד נוסף בדרך להקמת בנק חדש בישראל ולהגברת התחרות בענף הבנקאות. כבר היום ישנם יזמים שמקיימים דיאלוג עם הפיקוח על הבנקים ונמצאים בתהליך להגשת בקשה לרישיון בנק".

בנק ישראל קבע במתווה חמישה שלבים עד לתחילת הפעילות של הבנק: הכנת מסמך לקראת פגישה עם הפיקוח, ובהמשך פגישת היכרות עם בנק ישראל והגשת בקשה מקדמית. בשלב השלישי ישנו דיאלוג עם הפיקוח והשלמת דרישות שונות עד להגשת בקשה רשמית. בשלב הרביעי מוגשת תוכנית עסקית מפורטת עם אבני דרך ולוחות זמנים, ואז מתקבל גם רישיון בנקאי מוגבל. בשלב החמישי לאחר שמושלמות ההיערכויות כנדרש מתקבל הרשיון הקבוע. אם הבנק אינו עומד באבני הדרך ולוחות הזמנים, או שמוצע מתווה חלופי או שבנק ישראל מבטל לו את הרשיון הזמני. חברות כרטיסי אשראי שירצו להפוך לבנק יוכלו להתחיל ולפעול ישירות מהשלב הרביעי.

כעת לאחר שבנק ישראל פרסם את הדרישות הסופיות, הכדור עובר אל האוצר. משרד האוצר צריך לטפל בחסם מרכזי שמונע הקמת בנקים חדשים והוא הוצאות המחשוב. באוצר התחייבו לפרסם עוד במהלך החודש הקרוב מכרז להקמת לשכת מחשוב שתעניק שירותי טכנולוגיה לבנקים חדשים.