המסחר בוול סטריט ננעל במגמה חיובית; מדד הדאו עלה ב-0.7%

בסוף השבוע פורסמו דוחות טובים לכלכלה האמריקאית, ונתוני האבטלה רשמו שפל בן 18 שנה • מיקרוסופט תרכוש את שירות אחסון הקוד גיטהאב

וול סטריט / צילום: שאטרסטוק
וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

המסחר בבורסות וול סטריט ננעל היום (ב'), יומו הראשון של שבוע המסחר מעבר לים, בעליות שערים, בהמשך למסחר החיובי של סוף השבוע. מדד הדאו ג'ונס התרומם בכ-180 נקודות, בעוד מניות הטק ובראשן אפל זינקו.

 

ביום ו' התפרסם דוח התעסוקה בארה"ב. שיעור האבטלה בחודש מאי ירד מ-3.9% ל-3.8%, וזאת בניגוד לתחזית כי לא יחול שינוי. נציין כי בפעם האחרונה ששיעור האבטלה היה כה נמוך הייתה שנת 2000, עת עמד שיעור האבטלה גם כן על 3.8%. תוספת המשרות בחודש מאי בנטרול השפעת גיוס העובדים בחקלאות חוותה צמיחה משמעותית והיא הסתכמה על 223 אלף, וזאת לעומת תחזית ל-189 אלף. כמו כן, השכר השעתי הממוצע בחודש מאי עלה ב-0.3% לעומת תחזית לעלייה של 0.2%. שורת התוצאות האלו מרשימה ותשפיע במהלך המסחר היום משום שהפרדיגמה היא שככל שיש פחות מובטלים והעובדים מרוויחים יותר, כך גם ההוצאה של הציבור גדלה. חלק מהאנליסטים האמריקאים אף טוענים כי הנתונים המרשימים עשויים לתת אור ירוק להעלאת האינפלציה.

בנוסף לנתונים אלו פורסם גם מדד מנהלי הרכש שעמד על 58.7 לעומת תחזית ל-58.3 נקודות ולאחר שבחודש אפריל עמד המדד על 57.3 נקודות.

כשעה טרם פרסום דוחות התעסוקה בארה"ב, פרסם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בטוויטר שלו ציוץ בו נכתב כי הוא מצפה לראות את הנתונים, כך פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל". ככל הנראה, העובדה כי מדובר בדוחות טובים לכלכלה האמריקאית והשפל בן 18 השנים שרשמו נתוני האבטלה, גרמו לטראמפ להפר את המסורת ארוכת השנים, במסגרתה נהוג שלא להתייחס פומבית לנתונים, לפחות שעה לאחר פרסומם. 

למרות שטראמפ לא הסגיר שום מידע ולא נתן רמז בנוגע לנתונים בציוץ שלו, לא חסרו משקיעים שלקחו את הציוץ שלו כסימן לכך שהדוח יהיה חזק, מסתמכים על כך שלא סביר כי הנשיא יתפאר בדוח תעסוקה חלש. "השוק כולו עצר מפעילות והתמקד בציוץ", אמר מייקל לוריזיו, סוחר באגרות חוב. אינדקס הדולר קפץ לאחר הציוץ, והאמיר מיד לאחר שהדוח פורסם. מחירי הזהב נפלו לאחר דבריו של טראמפ, והנפילות העמיקו לאחר הנתונים הרשמיים. 

ביום ה' פרסם ממשל טראמפ כי בכוונתו להטיל מסים על ברזל ואלומיניום שמייבואים מקנדה, מקסיקו והאיחוד האירופי. מדובר במכסים של 25% על ברזל מיובא ו-10% על אלומיניום. שר המסחר האמריקאי, וילבר רוס, ציין כי הממשל האמריקאי יטיל גם הגבלות על היבוא ממדינות אחרות, כמו דרום קוראיה, ארגנטינה, אוסטרליה וברזיל. 

בעלות הברית של ארה"ב גינו את הצעד. כך, נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, אמר כי האיחוד יציג אמצעי נגד בשעות הקרובות, והוא אף קרא ליום חמישי "יום רע למסחר הבינלאומי". דובר הממשלה הבריטית ציין כי בריטניה "מאוכזבת עמוקות", והוסיף כי בנות הברית של ארה"ב צריכות להיות "משוחררות לחלוטין" ממכסים.  כלכלני S&P מעריכים היום כי מלחמת הסחר שכופה הנשיא טראמפ על העולם עלולה לשחוק את הצמיחה העולמית ב-0.25%. 

אפל  חשפה את הגאדג'טים החדשים בכנס המפתחים השנתי שלה, WWDC, שנפתח היום בשעה שמונה שעון ישראל בסן חוזה שבקליפורניה

מיקרוסופט  תרכוש את שירות אחסון הקוד גיטהאב, לפי דיווחים בעולם. ענקית ההייטק עשויה להכריז על העסקה באופן רשמי כבר היום. בשלב זה לא ידוע מהו סכום הרכישה. שוויה של חברת הסטארט-אפ מסן פרנסיסקו הוערך ב-2 מיליארד דולר ב-2015, אך ב-2016 גיטהאב רשמה הפסדים של 66 מיליון דולר במשך שלושה רבעונים [לידיעה המלאה].

בסיטי בנק סבורים שלא כדאי לרכוש אגרות חוב של טבע . בשבוע שעבר התחיל הבנק לסקר את החוב של טבע, וההמלצה היא "תשואת חסר". "אנחנו נאבקים לראות קטליזטורים חיוביים לחוב החברה", נכתב בהמלצה. כלכלני סיטי מציינים שטבע חשופה לסיכוני תביעות, ומעריכים שהחוב של טבע יוכל לחזור לדירוג השקעה (כיום החוב מדורג כ-High Yield - אג"ח "זבל") רק בשנת 2021. לפיכך, בסיטי ממליצים להגביל חשיפה לאיגרות החוב של טבע [לקריאה נוספת].

קרן טנא הגדילה את החזקותיה באבן קיסר : מאז השפל אליו הגיעה המניה לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים לפני כשלושה שבועות, מניית החברה עלתה ב-25.8%.  לפחות חלק מהעלייה ניתן לייחס לתמיכה מצד קרן הפרייבט אקוויטי טנא, בהובלת אריאל הלפרין, שרכשה בהתמדה מניות והגדילה את החזקתה בחברה בתקופת השפל [להרחבה]. 

חברת פלוריסטם  המפתחת מוצרי ריפוי תאי המופקים משיליה אנושית מדווחת היום כי תפרסם את תוצאות הניסוי הקליני הבינלאומי שלב II בתאיPLX-PAD לטיפול במחלת הצליעה לסירוגין (IC) - ב-12 ביוני 2018. בניסוי זה נבחנת ומוערכת מידת הבטיחות והיעילות של ההזרקה לשריר של תאי PLX-PAD ביחס לקבוצת הביקורת (פלסבו). הניסוי הינו הגדול ביותר שערכה עד כה החברה ובו משתתפים 172 חולים במחלת טרשת העורקים שאובחנו כחולי IC מסוג Rutherford קטגוריה 2-3.

עונת הדוחות בעיצומה, והיום יתפרסמו הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2018 של חברת דל (טרם הפתיחה), ו- פאלו אלטו נטוורקס ו- Coupa Software יפרסמו את תוצאותיהן לאחר הנעילה.

מחירי הנפט  רשמו ירידות.

בגזרת המטבעות הדיגיטליים, בחודש מאי איבד שוק הקריפטו 23% משוויו הכולל, עד לרמה של כ-335 מיליארד דולר, ומטבעות רבים מחקו את התשואות שרשמו באפריל. הדומיננטיות של הביטקוין בשוק התחזקה במאי, ונתח השוק שלו עלה מכ-36% בתחילת החודש לכ-40% בסופו.