בשורה לקבוצות רכישה: הקלות מיסוי אם בניית דירתכם תתעכב

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק המציעה הקלות מיסוי לחברי קבוצות רכישה שבניית דירתם מתעכבת • יוזם החוק, ח"כ אורי מקלב: "מדובר בתיקון עוול כאשר החוק הקיים לא מאפשר הקלות למשפחות מוחלשות רבות, זו האוכלוסייה שמרכיבה את מרבית קבוצות הרכישה" • למדריך מס רכישה •  למדריך משכנתא

מצביעים בוועדת הכספים / צילום: עמירם ברקת
מצביעים בוועדת הכספים / צילום: עמירם ברקת

בעוד משרד המשפטים מתעכב בפרסום תזכיר חוק העוסק בהסדרת קבוצות הרכישה, ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק המציעה הקלות מיסוי לחברי קבוצות רכישה שבניית דירתם מתעכבת. הצורך בהקלות האמורות רק מדגיש פעם נוספת את הסכנות בקבוצות רכישה. מדובר בתיקון מספר 93 לחוק מיסוי מקרקעין.

מדובר בהצעת חוק של חברי הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) משה גפני (יהדות התורה) ויעקב אשר (יהדות התורה) שמבקשת כאמור להקל על חברי קבוצות רכישה שבניית הדירה העתידית שלהם במסגרת הקבוצה מתעכבת. הצעת החוק קובעת כי אדם שבניית דירתו העתידית ורוצה לרכוש דירה נוספת למגורים, לא ייחשב כמשקיע המחזיק ביותר מדירה אחת ולכן לא יצטרך לשלם מס רכישה מוגדל אלא מס רכישה כאילו זו הדירה היחידה שרכש. על פי הצעת החוק,מדובר באדם החבר בקבוצת רכישה ובתום תקופה של 4 שנים מרכישת הקרקע לא החלה הבניה או שישנו עיכוב מהותי בהשלמת הבנייה או אם חלפו 6 וחצי שנים מרכישת הקרקע ולא נמסרה הדירה לידי חבר הקבוצה. הצעת החוק גם קובעת תנאים מסוימים בנספח שמצורף להצעת החוק, מה המשמעות של המונח "עיכוב משמעותי".

הצעת החוק מגדירה במקביל כי הפטור מתשלום מס רכישה מוגדל מותנה בכך שהעיכוב בבנייה אינו בשליטת רוכש הדירה, שאין לו דירה נוספת מעבר ל-2 דירות אלה ובכך שאותו אדם מכר את אחת מ-2 הדירות בתקופה של עד 18 חודשים מהמועד בו נמסרה לו הדירה שרכש מקבוצת הרכישה. נציין כי בנוסח המקורי של הצעת החוק, תקופה זו נקבעה על 12 חודשים, אולם בדיון בוועדת הכספים הוחלט להאריך התקופה למשך 18 חודשים.

עוד שינויים שנקבעו היום בוועדת הכספים קובעים כי החוק יחול גם על רוכשי קבוצות רכישה שנתקעו, שרכשו כבר דירה שנייה עוד בטרם נחקק החוק, ואלה אף לא יתבקשו להמתין תקופה של 4 שנים במידה ובמידה וסיבת הרכישה הנה עיכוב מהותי בבניית דירת קבוצת הרכישה, והם עומדים ביתר תנאי החוק. בנוסף נקבע היום כי לא יפגעו זכויות אחרות של אדם הנכנס לגדר החוק, העלולות להיפגע מכוח רכישת דירה נוספת כמו הקלות במס או כל דבר אחר.

נציין כי אדם הרואה עצמו זכאי להטבה שהצעת החוק מציעה יצטרך לפנות לרשות המיסים כדי לקבלה.

מרשות המיסים שהייתה חלק מהדיונים בהצעת החוק נמסר היום כי במהלך הדיון אכן נקבע כי ההקלה במס הרכישה תחול גם על מי שרכש דירה נוספת עוד טרם נכנס החוק לתוקפו, בתנאי שהוא עומד בכל התנאים שהחוק יכתיב, אולם הפרטים המדויקים עוד ייקבעו בנוסח הסופי לפני אישור החוק במליאה. עוד נמסר מרשות המיסים כי: "הרשות תוציא הנחיות לעניין יישום החוק לאחר פרסומו".

יוזם החוק, ח"כ מקלב ציין במהלך הדיון כי: "מדובר בתיקון עוול כאשר החוק הקיים מאפשר הקלות לאדם שמשפר דיור אך לא מאפשר זאת למשפחות מוחלשות רבות שבפועל אין להם כלל דירה ומתגלגלות משכירות לשכירות ולמגורים אצל ההורים, זו האוכלוסייה שמרכיבה את מרבית קבוצות הרכישה".

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני ציין כי "הנושא יכול היה להיות מוסדר גם בלא חקיקה, בהעדר הסדרה כזאת החוק מסייע לציבור רוכשי קבוצות הרכישה שעד לפני מספר שנים לא היה מוכר והפך לתופעה נפוצה במחוזותינו".

נציין כי אומנם חברי הכנסת מתייחסים בדבריהם לחברי קבוצות רכישה שהם מאוכלוסיות מוחלשות, אך חשוב לזכור שהם לא הקבל היחידי של קבוצות הרכישה. הכוונה של חברי הכנסת היא במקרים רבים לרוכשים חרדים, כאשר במגזר זה תופעת קבוצות הרכישה משמעותית בשנים האחרונות. ובמקביל גם לרוכשי דירה ראשונה שהחליטו לפנות לדרך של הצטרפות לקבוצת רכישה. במקביל, יש גם לא מעט משקיעים שנכנסו לקבוצות הרכישה, אולם הצעת החוק אינה מפרידה בין קהל זה או אחר. הצעת החוק עוד תצטרך לקבל את אישור מליאת הכנסת לפני שתאושר סופית כחוק ברשומות.