מה יהיה תעריף עבור החשמל המיוצר על-ידי טורבינות רוח?

חברת אנלייט הבורסאית דיווחה היום על קבלת אישור תעריף לחשמל המופק מאנרגיית רוח מחברת החשמל

פרויקט הרוח של אנלייט בקרואטיה / אנלייט אנרגיה מתחדשת
פרויקט הרוח של אנלייט בקרואטיה / אנלייט אנרגיה מתחדשת

חברת אנלייט אנרגיה  דיווחה היום (א') על קבלת אישור תעריפים מרשות החשמל לחוות הרוח הגדולה בישראל עמק הבכא. התעריף למכירה החשמל לרשת יעמוד על 35.81 אגורות לקוט"ש - נמוך ביותר משליש מהתעריף הביתי המשולם על-ידי הצרכנים הפרטיים לחברת החשמל במסגרת דו-חודשית.

קבלת תעריף הרשת מהווה שלב אחד לפני השלמת הסגירה הפיננסית שתאפשר לחברה להתחיל בתהליכי ההקמה, שאמורה להתחיל בעוד כמה שבועות. נדגיש כי הפרויקט האחרון שקיבל אישור תעריפי היה סירין גלבוע בשנת 2014, ומאז אף פרויקט רוח בישראל לא הגיע לשלב כה מתקדם בביצועו, וזאת בשל שלל סיבות: בעיות רגולטוריות, התנגדויות התושבים ועוד.

במסגרת הפרויקט יוקמו 30 טורבינות רוח בהספק כולל של 96 מגה וואט - הספק ייצור השקול למלוא צריכת החשמל של כ-40,000 משקי-בית בישראל. הכנסות הפרויקט מתקבולי חשמל צפויות לעמוד על 110-100 מיליון שקל לשנה, למשך תקופת הרישיון שהינה 20 שנים. עלות הקמת הפרויקט מוערכת בכ-660 מיליון שקל.

חוות רוח עמק הבכא, מיזם משותף לאנלייט ולד"ר אלי בן דב, הינה חוות הרוח הגדולה ביותר שאושרה בישראל עד כה. אנלייט מחזיקה בשירשור בפרויקט כ-36% ותעמיד לפרויקט כ-70% מההון העצמי. את יתרת ההון העצמי תעמיד חברת אוירם, שותפתה בחברת אנרגיות קינטיות, המחזיקה 60% מהפרויקט. החווה מיועדת לקום בשטחים החקלאיים של 5 קיבוצים ברמת הגולן, באופן אשר יאפשר את המשך הפעילות החקלאית בשטח, במקביל לפעילות הטורבינות.

לדבר מנכ"ל אנלייט גלעד יעבץ, "התממשות הפרויקט מהווה ציון דרך חיובי לתחום הרוח בישראל והקמתו תסלול את הדרך להקמת חוות רוח מודרניות נוספות שמקדמת אנלייט. החווה תייצר חשמל נקי ותפחית את זיהום האוויר בישראל, הגורם למותם של יותר מאלפיים בני אדם מדי שנה. בנוסף, החווה תשמש מנוע צמיחה אזורי, אשר יתרום לפיתוח תשתיות, ליצירת תעסוקה ולהכנסות משמעותיות ליישובי הגולן. קבלת האישור התעריפי היא אבן-דרך היסטורית ושיאו של תהליך תכנון ופיתוח מדוקדק וממושך. אנרגיית הרוח היא מרכיב חיוני בתמהיל האנרגיה המתחדשת, אשר בשילוב עם אנרגיה סולארית הכרחית לשם השגת היעדים הלאומיים בתחום ייצור החשמל הנקי".

בימים אלה החברה מצויה במו"מ מתקדם לסגירה הפיננסית של הפרויקט, המבוססת על הסכם העקרונות למימון הפרויקט שנחתם עם בנק הפועלים. כחלק מן ההסכם המתגבש, הבנק יוביל קונסורציום של מלווים, בשיתוף קבוצות הראל והפניקס, אשר יממנו את הפרויקט במתווה מימון פרויקטלי Non-recourse.