הועדה לאיתור נציב שירות המדינה תתכנס לדיון במועמדים מחר

לאחר יותר משנה של עיסוק בהקמת הועדה המיוחדת, היא תתכנס מחר (ג') כדי לדון במועמדים • ברכה צפויה להיות המועמדת הראשונה על הפרק

עפרה ברכה/ מתוך פייסבוק
עפרה ברכה/ מתוך פייסבוק

הועדה לאיתור נציב/ת שירות המדינה תתכנס מחר (ג') לדיון במועמדים, וכפי הועדה הקודמת, אשר על פי החשדות נתפרה במיוחד כדי לאשר את המועמדת המועדפת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, בכירה במשרד הפנים עפרה ברכה, גם הועדה החדשה תדון קודם כל במועמדות של ברכה.

במשך יותר משנה מתעסקים במשרד ראש הממשלה עם הקמת הועדה המיוחדת הזו, בחירת העומד בראשה, פרישת פרופ' רון שפירא, יו"ר הועדה הקודם, הצבת השופט בדימוס חנן אפרתי וליקוט שמות נציגי הציבור הקודמים (אריה בר ונגה קינן) הכל, כך על פי החשד כדי לאשר על פי כל ההליכים הקבועים בחוק את עפרה ברכה. אחרי פרישת שפירא, פוזרה הועדה הקודמת בעקבות עתירה לבג"ץ של עו"ד רפי נץ צנגוט וכעת הורכבה מחדש ומחר היא תתכנס. עפרה ברכה, כאמור, תהיה המועמדת הראשונה על הפרק.

נציגי הציבור החדשים שמונו לועדה הם פרופ' מינה טייכר, מן החוג למתמטיקה של אוניברסיטת בר-אילן ופרופ' דב גולדברגר, מנכ"ל משרד הרווחה בעברו.

בראשית השבוע עתר עו״ד נץ צנגוט פעם נוספת לבג"ץ נגד ההליך לאיתור נציב/ת שירות המדינה כיוון שלטענתו, יש מעורבות פסולה של משרד ראש הממשלה בהליך, התערבות העולה עד כדי פגיעה בעיקרון הפרדת הרשויות . הוא מציין בעתירה שהועדה פועלת מתוך חדר במשרד ראש הממשלה, מקבלת ייעוץ משפטי מן המחלקה לייעוץ משפטי של משרד ראש הממשלה וכי אפילו הצוות הטכני המלווה את הכנת ישיבות הועדה לא הוחלף.

נציבות שירות המדינה נותרה ללא נציב במינוי קבע מזה יותר משנה. אהוד פרוואר מונה לממלא מקום ומדי כמה חודשים הוארך המינוי הזמני שלו, וכתוצאה מכך מי שעומד כיום בראשות הגוף הקובע תהליכי גיוס עשרות אלפי עובדים בשירות המדינה אינו בעל מעמד עצמאי וקבוע.

הנציב הקודם משה דיין סיים את תפקידו במאי 2017. על מועמדות של ברכה נמתחה ביקורת רבה במהלך השנה האחרונה. עד היום נהוג היה שלתפקיד הבכיר הזה ממונה אדם עם רקע בתחום ניהול משאבי כח אדם.

מספר חברי כנסת פרסמו היום הודעות בנוגע להליך. לדברי ח״כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "מעורבותו האובססיבית של ראש הממשלה במינוי נציב שירות המדינה הבא מדיפה ריח רע מאוד. מדובר באחד התפקידים הרגישים והחשובים בכל הנוגע לשמירת טוהר המידות בשירות הציבורי וקביעת ההשלכות לגבי פקידים בכירים שסרחו והשחיתו. העובדה שנתניהו מתערב במינוי באופן פסול, שהוא מתעקש על מועמדת יחידה, הגב' ברכה, נגדה עומד דוח קשה של מבקר המדינה ובתה ואחותה מועסקות במשרדו וכן, העובדה שמקורבו של נתניהו, נתן אשל שנתפס בעצמו במעשה מגונה, הוא שהעלה את שמה של ברכה, כל אלו מעידים שראש הממשלה רוצה חותמת גומי בתפקיד הרגיש הזה. אשת אמונו כנציבת שירות המדינה, כך הוא אולי מקווה, תקל על שורת מקורביו החשודים בפרשות השחיתות ועדיין מועסקים בשירות הציבורי. הדיון מחר נראה כמו מחטף שעלול להביא למינוי בלתי ראוי לאחד התפקידים המשמעותיים. יש לדחות את כינוס הוועדה עד לאחר דיון ציבורי והצגת מועמדים נוספים לתפקיד".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי "הליך בחירת הנציבה מסריח מתחילתו. חודשים שהבחירה בה תמוהה וכרגע עוד יותר תמוה שהיא המועמדת היחידה שנותרה. אין שום היגיון שעפרה ברכה תעמוד בראש גוף שמחזיק בכוח עצום להניע עובדים, לקבלם לעבודה ולפקח על הנעשה במגזר הציבורי, בזמן שהיא חסרת כל ניסיון דומה ובעיקר בעלת קשרים ענפים עם ראש הממשלה. אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מגלים בעוד מספר ימים שהאדם הלא נכון הגיע בדרכים לא כשרות והוגנות לתפקיד כה משמעותי".