"חלאס יאיר"? חלאס עם העמודים המזוייפים בפייסבוק

עמודי הפייסבוק המזויפים שמפלגת העבודה הפעילה נגד יאיר לפיד מוכיחים שוב שהדמוקרטיה לא למדה להתגונן מפני הטכנולוגיה • זה אולי חוקי, אבל מסריח • פרשנות

פייק ניוז / צילום: Shutterstock
פייק ניוז / צילום: Shutterstock

מי שעוקב אחרי הטור הזה בעקביות יוכל להעיד שתעשיית הזיופים בפייסבוק טופלה כאן לא פעם ולא פעמיים. היכולת לבצע מניפולציות באמצעות פרופילים פיקטיביים, לשתול מסרים מתוחכמים בשם אומריהם הלא אמיתיים, ולעשות זאת תוך שימוש ביכולות הפילוח המרשימות של פייסבוק והפנייה לקהלים ממוקדים מאוד - כל אלה הם כלי משחית מודרניים, ששימוש לא נכון בהם יכול להטות דעת קהל במקרה הטוב ובמקרה הרע להסית, לעורר אלימות, ליצור מעגלי השפעה שליליים נרחבים ובאופן כללי לפגוע בדמוקרטיה, שיטת ממשל שהומצאה לפני אלפי שנים ועדיין לא השכילה להגן על עצמה כראוי מפני הקמים לכלותה.

באמצעות טכנולוגיות חדשניות, המשולבות בתובנות פסיכולוגיות ובממצאים ממדעי ההתנהגות, ניתן לבצע מניפולציות המכוונות מיליוני אנשים להתנהג בצורה מתוכננת מראש, על פי בחירתם של מזמיני השירות. היכולות האלו כבר נוסו והוכחו קבל עם ועדה, אל מול עיניו המשתאות של העולם החופשי, במערכת הבחירות האחרונות לנשיאות בארצות הברית. אלא שהתופעה הזאת לא מתרחשת רק מעבר לים, באדיבות אנשי הפייק ניוז הרוסים וחברות כמו קיימברידג' אנליטיקה. זה כבר קרה וקורה כאן אצלנו, בישראל, במטרה לשנות את השיח הציבורי ולהשפיע על דעותינו בנושאים פוליטיים.

הדוגמה האחרונה, המכוערת והמגונה, התפוצצה אמש בידיעה שפרסמה חברת החדשות, ולפיה מפלגת העבודה הפעילה שני עמודי פייסבוק מזויפים שמטרתם הייתה להכפיש, להלעיג ולבזות את יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד. העמודים האלה הסוו את הקשר שלהם למפלגה, ועד אמש לא היה ידוע מי עומד מאחוריהם, כשרבים הניחו שמדובר דווקא בראש הממשלה בנימין נתניהו. הם מולאו לעתים בפוסטים שנונים ובמקרים אחרים באמירות נמוכות ומטופשות, כשמטרתם הראשית היא מכוונת וממוקדת היטב: לקעקע את אמינותו של חבר הכנסת לפיד ולפגוע בדימוי הציבורי שהוא מנסה לבנות לעצמו כמועמד לתפקיד ראש ממשלת ישראל.

צילום מסך מעמוד הפייסבוק המזויף שהפעילה מפלגת העבודה
 צילום מסך מעמוד הפייסבוק המזויף שהפעילה מפלגת העבודה

סביר מאוד להניח שבמקביל לפרסומאים מוכשרים ולכותבים שנונים, הועסקו בחברה הקבלנית, ששכרה העבודה לצורך תפעול העמודים, גם מומחים פוליטיים ואולי אף פסיכולוגים. מפעילי העמודים המניפולטיביים האלה ביקשו לוודא שהמסרים שהם מתקשרים יחלחלו באופן יעיל וישיגו השפעה רחבה ככל האפשר על תודעתם של גולשים רבים ככל האפשר, מתוך קהלים שמן הסתם נבחרו בקפידה על פי פילוח פוליטי ודמוגרפי.

למרבה הצער, נראה שתגובת מפלגת העבודה ולפיה "הכל נעשה אך ורק על פי החוק" מדויקת. החוק הישראלי עדיין לא עודכן כדי לטפל בתופעות שהטכנולוגיה המודרנית מאפשרת, ומי שאינם בוחלים בשקרים, תככים וניצול תמימותם של הבוחרים, שאינם מודעים למניפולציות המופעלות עליהם, יכולים לפעול בחופשיות. החוק לא מעניש מפלגות על הונאת הציבור ועל מצגי שווא, כפי שבאים לידי ביטוי בדפים המזויפים של מפלגת העבודה. למען הסר ספק, אני לא חושב שאסור לתקוף את לפיד, עשיתי זאת גם כאן בטור הזה. אבל לא בדרך הזאת.

צילום מסך מעמוד הפייסבוק המזויף שהפעילה מפלגת העבודה
 צילום מסך מעמוד הפייסבוק המזויף שהפעילה מפלגת העבודה

ומעבר לזיופים, ישנם גם התכנים עצמם. "עמוד פייסבוק שמציג אמת ועובדות מבוססות בלבד", תיארה תגובת מפלגת העבודה את העמוד המזויף "חלאס יאיר". זוהי תגובה מחוצפת שהתעלמה במצח נחושה מכך שהעמוד מלא גם בספקולציות, בדיחות רדודות ותיאורים דמיוניים רבים, שהם אינם "אמת" ואינם "עובדות מבוססות". תיאור מדויק יותר יהיה "אוסף של מסרים פוליטיים מניפולטיביים שנולדו בחטא היוהרה, אולי בשל ההיסטריה של מפלגה ההולכת ומאבדת גובה בסקרים". למי שלקחו חלק בהקמת הדפים האלה, ולכל מי שפועלים כמותם, צריך להגיד שתי מילים בדיוק: חלאס, שקרנים. 

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.