הנקראות ביותר

פייסבוק: מפרסמים יידרשו לחשוף מקור המידע האישי שאספו

עדכוני הפרטיות החדשים של פייסבוק - עוד מאמץ של החברה להוכיח שהיא ראויה לאמון הגולשים

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

חוקי הגנת הפרטיות האירופיים (GDPR), שנכנסו לאחרונה לתוקף, ממשיכים ליצור גלי הדף. בסוף השבוע האחרון הודיעה פייסבוק על שורת עדכונים במדיניות הפרטיות שלה, שייכנסו לתוקף ב-2 ביולי ואמורים ליצור שקיפות רבה יותר בנוגע לאופן שבו המשתמשים הופכים מושא לפרסום.

במסגרת העדכונים, מפרסמים יידרשו לחשוף בפני פייסבוק את ספקי המידע שהביאו לבניית הקהל שאליו מופנה פרסום מסוים, וגם המשתמשים עצמם יוכלו לדעת על בסיס איזה מאגר מידע הופנתה אליהם הפרסומת. אם ירצו בכך, הם יוכלו למחוק את שמם מהפרסום הספציפי או מכלל הפרסומים של הגוף המפרסם.

המאמצים של פייסבוק 

לדברי יאן (יאנקו) קוטליארסקי, מנהל דיגיטל בחברת Loom Systems ומרצה בנושא פייסבוק, בחצי השנה האחרונה - בין שזה בעקבות פרשת קיימברידג' אנלטיקה ובין שזה בגלל ה-GDPR או מודעות גוברת לנושא הפרטיות - פייסבוק עושה מאמצים רבים להוכיח לעולם שהמידע של משתמשיה מופקד בידי חברה שיודעת לשמור עליו.

"עכשיו פייסבוק עושה צעד נוסף, והפעם מדובר בצעד דו-כיווני: המפרסמים יהיו חייבים לסמן כיצד קיבלו את המידע שעל בסיסו הם מפנים פרסומות, כמו מיילים או טלפונים, ואם קיבלו את המידע מצד שלישי - צעד שעל פניו אין לו משמעות רבה בהגנה על פרטיות, אבל הצעד הנוסף הוא לאפשר למשתמשי פייסבוק לבדוק על סמך איזה מידע פרסומת מסוימת הופיעה להם מול העיניים, ואם היא מבוססת על מידע אישי כמו מיילים וטלפונים, הם יוכלו לדעת בוודאות כיצד המפרסם קיבל את פרטיהם - אם הצרכן עצמו נתן למפרסם את המייל שלו או שקיבל אותו מצד שלישי". 

האופציה להסיר את עצמך מהפניה לפרסומת מסוימת או מכלל הפרסומות כבר קיימת בפייסבוק. השינוי כעת הוא בחשיפת מקורות המידע של המפרסם.

עוד בנושא נתח שוק וצרכנות


קוטליארסקי סבור כי קשה להעריך בשלב זה את השלכות השינוי על המדיניות בישראל. החוק הרלוונטי לגבי פרסום שהצרכן לא מעוניין לקבל הוא חוק הספאם, והחוק הזה אינו מתייחס לפייסבוק, לגוגל או לכל פלטפורמה אחרת המאפשרת פרסום על סמך מידע כמו מיילים וטלפונים. לדבריו, כשמפרסם או משרד פרסום רוצה לפרסם למישהו על סמך מייל או טלפון, הוא מצהיר בפני פייסבוק כי אם אותו אדם יבקש להסיר את עצמו מרשימת הדיוור, המפרסם יהיה חייב להוריד אותו גם מהפרסום בפייסבוק. "בעקבות העדכונים, אנשים יוכלו לפנות לפייסבוק ולבקש לטפל במפרסם", הוא אומר.

אופיר כהן, המשנה למנכ"ל יוניברסל דיגיטל, מוסיף כי "עד היום ניתן היה לקחת קובץ של כתובות מייל, שלא משנה מהיכן הושגו, להעלות למערכת של פייסבוק ולקבל קהל מאוד מטורגט. זה יכול היה להיות מידע גנוב או מידע לא מאושר לשימוש. המשתמשים לא ידעו מהיכן המידע עליהם מגיע, ופייסבוק הייתה שותפה בעקיפין לאופציית התחמון הזאת. כעת המפרסם יידרש להצהיר על המקור של כל רשימה. אין כאן שינוי מבחינת המפרסם, מה אפשר לעשות ומה לא, אבל זה אומר שהכול הולך למעין אסדרה של כללי המשחק, כך שפוטנציאל הפגיעה בצרכן והפרת חוקי ה-GDPR יפחת". 

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!