פריון רוצה למחזר חוב קיים באמצעות גיוס אג"ח חדשות בת"א

היקף הגיוס: עד 150 מיליון שקל • בסוף הרבעון הראשון עמד החוב של פריון על כ-50 מיליון דולר

דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: איל יצהר
דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: איל יצהר

חברת האינטרנט פריון  מבקשת למחזר חוב קיים באמצעות גיוס של איגרות חוב חדשות בבורסה בתל-אביב, שהמח"מ שלהן והתנאים שלהן אמורים להיות נוחים יותר עבור החברה. בשבוע שעבר פורסם דירוג חדש לחוב החברה, כשחברת הדירוג מעלות אשררה את הדירוג הנוכחי של פריון, ilA מינוס בתחזית דירוג יציבה, לקראת הנפקת אג"ח לא מובטחות בהיקף של עד 150 מיליון שקל. בסוף הרבעון הראשון עמד החוב של פריון על 50.2 מיליון דולר, ירידה מכ-60.1 מיליון דולר בסוף הרבעון הקודם. מתוך החוב, כ-21 מיליון דולר מיועדים לפירעון בטווח הקצר. ההערכה היא שפריון תסתפק בגיוס של הסכום שתצטרך לצורך מחזור החוב הקיים.

פריון מפתחת תוכנות ומספקת שירותים במטרה לסייע למפתחי תוכנות ואפליקציות בהפצה ובמוניטיזציה; במקביל היא מפתחת ומפיצה קמפיינים פרסומיים למותגים בינלאומיים. החברה התמקדה בעבר בתחום החיפוש באינטרנט, תחום שנשחק בשנים האחרונות, וכדי לפצות על השחיקה היא נכנסה לתחום הפרסום הדיגיטלי עם רכישת אנדרטון ב-2015. החל מ-2017 מנהל את החברה דורון גרסטל, שמוביל בה תהליך התייעלות. לאחרונה עלתה מניית פריון ב-70% מהשפל אליו צנחה, אך היא עדיין רחוקה ב-92% מהשיא שנרשם בה ב-2013. שווי השוק של החברה הוא 95 מיליון דולר.

קיטון בחוב, נזילות גבוהה

עוד לפני רכישת אנדרטון, פריון גייסה אג"ח בבורסה המקומית. ב-2014 תכננה החברה גיוס של עד 350 מיליון שקל וקיבלה דירוג זהה לדירוג הנוכחי, אף שחברת הדירוג הדגישה אז את חשיפת החברה "לסיכונים האינהרנטיים של מגזר החיפוש באינטרנט". הגיוס התעכב, ובינתיים התממש אחד הסיכונים, כשפריון הודיעה שהתוצאות שלה יושפעו לרעה מהקשחת מדיניות של גוגל. בסופו של דבר יצא הגיוס לפועל, אך הביקושים בו לא היו מלהיבים, ופריון גייסה 144 מיליון שקל באג"ח להמרה, שמיועד לפירעון ב-5 תשלומים שנתיים ובריבית של 5% לשנה, שעלולה לעלות ל-6% במקרה של הורדת דירוג. האג"ח כפופות למספר תנאים פיננסיים שהחברה עומדת בהם.

במצגת שפרסמה פריון לקראת הגיוס, שצפוי בימים הקרובים, היא מצביעה על כך שישנו קיטון מתמשך בהיקף החוב על ציר הזמן, תוך שמירה על רמת נזילות גבוהה. (לדוגמה, בסוף 2015 החוב היה 99 מיליון דולר). פריון רשמה ברבעון הראשון תזרים חיובי של 14.6 מיליון דולר מפעילות שוטפת, ובסוף הרבעון היו לה בקופה 41.7 מיליון דולר.

סיכון גבוה, רווחיות נמוכה יותר

כלכלני מעלות כותבים שהשיקולים העיקריים לדירוג כוללים חשיפה לתחום החיפוש המאופיין ברמת סיכון גבוהה ואי ודאות, שמתקזזת חלקית עם הגידול בתחום הפרסום הדיגיטלי. עוד הם מזכירים ירידה מתמשכת ברווחיות התפעולית, משום שתחום הפרסום מאופיין ברווחיות נמוכה יותר, ונוכח עיכוב בתרומת רכישת אנדרטון. יתרה מכך, הם מזכירים תלות גבוהה בלקוח עיקרי בתחום החיפוש (הכוונה היא לבינג), ונראות מוגבלת של האסטרטגיה לנוכח כניסת הנהלה חדשה. עם זאת, הם מוסיפים שלפריון יש רמת מינוף נמוכה-בינונית, נזילות הולמת וייצור תזרים חופשי חיובי לאורך זמן.

פריון נסחרת במקביל בנאסד"ק ובת"א, אך בראיון ל"גלובס" לפני כשלושה חודשים לשאלה האם פריון מתכננת להמשיך להישאר דואלית, השיב המנכ"ל גרסטל כי "אנחנו נסחרים בת"א רק בגלל שיש לנו אג"ח. כשנסיים להחזיר את החוב, אני לא רואה הרבה היגיון להישאר".