גדעון תדמור מכניס את נאוויטס לשותפות עם שפיר בשדה מגד

זאת, לאחר שחברת RDL, שהייתה אמורה להיות מפעילת הקידוח בשדה, הודיעה לאחרונה לשפיר כי החליטה שלא להמשיך את ההתקשרות עקב החשיפות הסביבתיות הכרוכות בפיתוח החזקה

גדעון תדמור / צילום: נאוויטס
גדעון תדמור / צילום: נאוויטס

רגע לפני שאסיפת בעלי היחידות של השותפות המוגבלת גבעות עולם מתכנסת כדי להחליט בנוגע למתווה להמשך פעילותה - לאחר שזו הופסקה אשתקד בשל היעדר מקורות מימון - דיווחה היום (ב') ענקית התשתיות שפיר הנדסה, כי חתמה על מזכר הבנות עם שותפות החיפושים נאוויטס פטרוליום, שלפיו ישתפו השתיים פעולה בפיתוח חזקת הנפט של גבעות ממזרח לראש העין ("שדה מגד"). זאת, זמן קצר לאחר שחברת RDL, שהייתה אמורה להיות מפעילת הקידוח בשדה, הודיעה לשפיר כי החליטה שלא להמשיך את ההתקשרות, עקב "החשיפות הסביבתיות הכרוכות בפיתוח החזקה". 

פעילותה של שותפות נאוויטס, שאותה מוביל גדעון תדמור, התמקדה עד היום בחיפוש ובאיתור של פרויקטים בצפון אמריקה וכן בפיתוח רישיונות קיימים במפרץ מקסיקו, ובביצוע עבודות ראשוניות לעיבוד המידע לגבי הרישיונות הללו. תדמור, מוותיקי תחום חיפושי הנפט והגז בישראל, עמד במשך שנים ארוכות בראשות שותפויות החיפושים שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה.

שפיר הנדסה, הפועלת בתחום התשתיות והבנייה, נכנסה לפעילות חיפושי הנפט לפני קרוב לשנה, אז רכשה 10% ממניות השותף הכללי (היזם) של השותפות גבעות עולם בכ-1.3 מיליון דולר, ולאחר מכן הזרימה לשותף הכללי עוד 2 מיליון דולר, לפי שווי של 15 מיליון דולר, והגיעה להחזקה של כ-22% ממניות השותף הכללי. בסך הכול השקיעה שפיר עד היום בשותף הכללי של גבעות כ-3.9 מיליון דולר (3.3 מיליון דולר ברכישת המניות ועוד 600 אלף דולר כהלוואה), ויש לה אופציה להשקיע סכום נוסף באמצעות הקצאה בשותף הכללי, לפי שווי חברה של 25 מיליון דולר, שתעניק לשפיר החזקה של 50% ממניות השותף הכללי.

לפני ביצוע ההשקעה של שפיר התחלקה ההחזקה במניות השותף הכללי בין קבוצת משקיעים הכוללת את שמואל בקר ונגה בן דוד (76%) לבין טוביה לוסקין (24%), שהוביל בעבר את ניהול השותפות. בשנים האחרונות נקלעו בעלי המניות בשותפות לסכסוך, שהוביל אף להגשת תביעות הדדיות לבית המשפט, שנדחו לבסוף.

אסיפת בעלי יחידות ההשתתפות של גבעות אמורה להתכנס בעוד יומיים (יום רביעי הקרוב, 20 ביוני) ובשפיר מציינים, כי בעקבות מזכר ההבנות ושיתוף הפעולה המסתמן עם נאוויטס היא תפעל כעת לדחיית האסיפה עד סוף יולי לפחות. ברקע לאסיפה עומדת החלטתו של הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה לבטל את חזקת ראש העין, עקב חוסר יכולתה של גבעות לקדם את הקידוחים ואת הפיתוח של שדה מגד. 

מניית מלאנוקס
 מניית מלאנוקס

באפריל השנה החליט הממונה (לאחר מספר דחיות) לבטל את החזקה של גבעות במגד, אולם הסכים לתת לשותפות ארכה, לצורך השגת מקורות מימון לקידוחים ולפיתוח השדה. בשפיר מעוניינים כעת להשיג דחייה נוספת, בין היתר, כדי לאפשר לנאוויטס לבצע בדיקת נאותות, וכן "לאפשר לכל הצדדים הרלוונטיים לגבש בהסכמה את מערכת ההסכמים החדשה כמו גם את ההצעות שתוגשנה על דעת נאוויטס לאסיפת בעלי היחידות הקיימים".

עד לאסיפה מתכוונים בשפיר ובנאוויטס לרכוש "בחלקים שווים את הזכויות בחזקת הנפט, להשקיע בפיתוח ובתפעול חזקת הנפט בהתאם לחלק היחסי בזכויות", ולנהל "על בסיס שוויוני את הפעולות בחזקת הנפט (לרבות מפל תשלומים)".

עוד אמורות שפיר ונאוויטס להגיע להסכמות עד לסוף החודש הבא בנוגע לדמי הייזום שתשלם נאוויטס לשפיר, והשתתפותה של נאוויטס "בעלויות שהשקיעה או שתשקיע שפיר בשותף הכללי הקיים".

פוטנציאל הנפט באזור שדה מגד מוערך במאות מיליוני חביות, אך גבעות עולם, שקדחה בו בשנים האחרונות (עד אפריל 2017), הצליחה להפיק ממנו כמויות קטנות יחסית. במהלך 2011 התחילה גבעות עולם להפיק נפט משדה "מגד 5", ועד סוף 2016 הופקו מהשדה קצת יותר ממיליון חביות נפט, שרובן ככולן נמכרו תמורת כ-84 מיליון דולר. עם זאת, לאורך מרבית שנים אלה צברה השותפות הפסדים, בין השאר בשל תקלות בהפקה והשקעה בפיתוח "מגד 6", ולבסוף אזל הכסף מקופתה והיא הפסיקה את הפעילות.

לדברי עמית בירמן, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, "אנחנו מתכוונים ברצינות להעלות את גבעות עולם על פסים חדשים ומקצועיים. יצרנו יחד עם נאוויטס חבירה של אנשי המקצוע המנוסים ביותר בתעשייה, כדי לנהל את הפעילות הזו לטובת כל הצדדים. אנחנו לא באים כאן לשחק אלא להרוויח כסף ביחד עם המשקיעים הקיימים. הצלחתנו היא הצלחת הצדדים כולם. ברגע שיושג מתווה מוסכם, לכל הצדדים יהיה אותו אינטרס וכולם ייהנו מניהול מקצועי והוגן כמו ששפיר יודעת לתת. אנחנו יודעים לשמור על השותפים שלנו, וככל שנגיע להסכמות, אנחנו רואים בציבור הקיים בגבעות עולם שותף לכל דבר". 

שדה מגד
 שדה מגד

רווח של כ-70% למשתתפים בהנפקה

שותפות נאוויטס פטרוליום של גדעון תדמור הצטרפה לבורסה בקיץ 2017, לאחר שתדמור הצליח, לאחר לא מעט קשיים, להשלים שני מהלכי הנפקה של חוב והון בבורסה המקומית, ולגייס כ-530 מיליון שקל עבור פעילותה של השותפות. בשבוע שעבר גייסה השותפות עוד 75 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ואופציות.

עיקר הסכום גויס באמצעות הנפקת אג"ח לטובת השקעה בפיתוח תגלית הענק "בקסקין" (Buckskin) במפרץ מקסיקו, שבה מחזיקה נאוויטס 7.5%. עתודות הנפט בחלק הצפוני של הפרויקט ("בקסקין צפון") מוערכות כיום בכ-237 מיליון חביות, מתוך היקף כולל במאגר בקסקין (צפון ודרום) של כ-515 מיליון חביות.

ההתקדמות ב"בקסקין", ביחד עם רוח גבית מהתייקרות הנפט בחודשים האחרונים והשקעות קטנות יותר שביצעה נאוויטס בקידוחים נוספים באזור מפרץ מקסיקו, הקפיצו את היחידות של נאוויטס והיא השלימה התקדמות של 70% מאז החלה להיסחר בבורסה בתחילת אוקטובר. שוויה של השותפות קפץ לכ-370 מיליון שקל.

נכון להיום, השותפות היא בעלת זכויות ב-14 פרויקטים, הכוללים 24 זיכיונות לקידוח ולחיפוש נפט וגז טבעי בארה"ב, במימיו של מפרץ מקסיקו, דרומית לחופי מדינות טקסס ולואיזיאנה וכן בתוך היבשה במדינת לואיזיאנה. כמו כן, לשותפות רישיון אקספלורציה בים, באזור ניופאונדלנד הנמצא במזרח קנדה.

בסוף אפריל השנה דיווחה השותפות כי קידוח הפיתוח הראשון בפרויקט הסתיים בהצלחה, ובתחילת החודש הודיעה כי גם קידוח הפיתוח השני הגיע בהצלחה לעומקו הסופי. תחילת הפקת הנפט בפרויקט צפויה להתחיל ביולי 2019.

בנאוויטס פטרוליום שולט תדמור יחד עם חנן רייכמן (המשמש כמנכ"ל החברה), קובי כץ וחנן וולף. עם המשקיעים בשותפות נמנים אודי רקנאטי, גיל אגמון, אבינעם פינקלמן, ישראל גורן, צבי ברק, דניאל חוסידמן וקרנות ההשתלמות למורים. לאחרונה, אגב, הפכה מנורה מבטחים לבעלת עניין בשותפות עם החזקה של 5.3% מהיחידות.