ארגוני סביבה מתנגדים לתוכנית של עיריית ת"א בשדה דב

החברה להגנת הטבע, גרינפיס, המועצה לבנייה ירוקה, האיגוד הישראלי לאדריכלי הנוף ומרכז השל לקיימות כתבו לוועדה המקומית בת"א, לקראת הדיון בתוכנית מחר, כי "לא ברור מדוע לאחר השקעה כה רבה ישנה נסיגה לאחור בתוכנית המוצעת, וכל העקרונות שהיו לחשובים ביותר ירדו לטמיון"

מטוס נוחת בשדה דב / צילום: שאטרסטוק
מטוס נוחת בשדה דב / צילום: שאטרסטוק

החברה להגנת הטבע, גרינפיס, המועצה לבנייה ירוקה, האיגוד הישראלי לאדריכלי הנוף ומרכז השל לקיימות, פנו הבוקר (ג') במכתב לחברי הוועדה המקומית בתל-אביב לקראת הדיון שצפוי להתקיים בתוכנית חדשה המתייחסת לשדה התעופה שדה דב. מדובר בדיון המתוכנן להתקיים מחר (ד') בוועדה המקומית ולעסוק בתוכנית שזכתה לכינוי 'חלופת חולדאי' הנוגעת לפינוי לבינוי המתוכנן בשטח שדה התעופה המקומי, ללא צורך בפינויו. תוכנית זו מציעה בינוי במזרח השדה הקיים בהיקף של כ-8,000 יחידות דיור. במקביל, בוועדה המחוזית מתקדמת תוכנית אחרת, התוכנית המקורית לפינוי שדה דב, המתייחסת לפינוי השטח כולו כולל שדה התעופה האזרחי, ובינוי של כ-16 אלף יחידות דיור. את ההחלטה הסופית איזו תוכנית תאומץ בפועל תצטרך ממשלת ישראל לקבל.

בינתיים, בוועדה המקומית בתל-אביב ממהרים לקדם את החלופה שלהם לתוכנית, וארגוני הסביבה מתריעים כי מדובר בתוכנית שאינה מקובלת עליהם.

"אנו מתנגדים לתוכנית החדשה, ותומכים בתוכנית הפיתוח אותה מקדמת רשות מקרקעי ישראל, וזאת מהטעמים הבאים", כתבו 5 הארגונים לחברי הוועדה המקומית. "תוכנית שדה דב, הנה אחת התוכניות בהן הושקעה חשיבה ותכנון בר-קיימא ברמה הגבוהה ביותר בתל-אביב - נעשה שימוש בעקרונות של שימור טבע והשארת שטחים פתוחים, תכנון רחובות המעודדים הליכה ברגל ומרקם של עירוב שימושים, תמהיל דיור מגוון, ועוד. לנוכח החשיבה הרבה והתכנון הרב שהושקע בשכונה זו, על מנת שתהיה שכונת הדגל של תל-אביב. לא ברור מדוע לאחר השקעה כה רבה ישנה נסיגה לאחור בתוכנית המוצעת, וכל העקרונות שהיו לחשובים ביותר ירדו לטמיון".

עוד במכתב: "התוכנית החלופית החדשה, המוצעת על ידי ראש העירייה, משמרת את החסרונות בקיומו של שדה תעופה בלב רצף אורבני והיא ממשיכה את הפגיעה בזכותו של הציבור ליהנות מרצף חופי באחד המקומות המבוקשים והעמוסים בארץ. התוכנית החדשה לשדה דב, מפחיתה ב-50% את כמות יחידות הדיור המתוכננת: תוכנית זו מציעה כ-7,990 יחידות דיור, לעומת חלופת רמ"י, המציעה 16,000 יחידות דיור לערך. במציאות של 'משבר דיור', במיוחד באזור המרכז, הפחתה כה משמעותית של יחידות דיור הנה בלתי מתקבלת על הדעת. יש לציין גם כי תוכנית רמ"י כוללת הדירות לדיור בר-השגה וכן קריטריונים מחמירים לבנייה ירוקה. אנו מאמינים כי יצירת פתרונות דיור באזורים עירוניים, מופרים ממילא, תוביל להפחתת הלחץ על בנייה בשטחים פתוחים וערכיים, וכי יש למצות ככל שניתן את הבנייה המתוכננת בתוך הערים. אין לקדם תוכנית, אשר מפחיתה בחצי את מספר יחידות הדיור, בתקופה זו של משבר דיור, ללא סיבה מוצדקת".

הדמיה של התוכנית שמקדמת עיריית תל אביב / הדמיה: משרד אדריכלים- בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים
 הדמיה של התוכנית שמקדמת עיריית תל אביב / הדמיה: משרד אדריכלים- בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים

בסיום המכתב כותבים נציגי הארגונים השונים לחברי הוועדה המקומית בתל-אביב כי "אנו ערים לטענה כי לסגירת שדה דב ישנן משמעויות על העיר אילת, ואנו גורסים כי יש לתת על כך את הדעת בכובד ראש ולייצר פתרונות חלופיים טובים שיענו על המשמעויות. לעמדתנו, הפתרון המוצע, בנחיתת המטוסים בנתב"ג, הינו סביר וניתן לשפרו. אנו נתמוך בחיזוק הקישוריות שבין נתב"ג למע"ר המטרופוליני של תל-אביב, וליעדים נוספים ברחבי הארץ, על מנת שהדבר לא יפחית, או יזיק, לעיר אילת. יש לציין כי בתאריך 05.06.2018, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, את מחלף הכניסה המערבי לנמל התעופה, אשר אמור לשמש כמחלף העיקרי אשר נותן מענה תחבורתי למגיעים לנמל התעופה מכיוון מערב, ובכך לחבר בצורה טובה יותר בין תל-אביב לנתב"ג".