עיריית ת"א מקדמת תוכנית שתאפשר המשך פעילות שדה דב

מדובר בתוכנית המתייחסת בעיקר לזכויות בעלי הקרקע הפרטית במתחם ומאפשרת את המשך פעילות השדה האזרחי • התוכנית תעלה בשבוע הבא לאישור הוועדה המקומית • במקביל, תוכנית שלפיה שדה התעופה כן יתפנה עתידה לעלות לאישור הוועדה המחוזית בעוד שבועיים

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי

בזמן ששאלת מועד פינוי שדה התעופה שדה דב עדיין פתוחה, שתי תוכניות מקבילות מתקדמות במוסדות התכנון.

תוכנית אחת, שמתייחסת לשטח שדה דב כמכלול אחד עליו ניתן יהיה לבנות כ-16 אלף יחידות דיור, וכוללת את פינוי השדה האזרחי, עתידה לעלות לדיון בוועדה המחוזית בעוד כשבועיים. במקביל, תוכנית נוספת מתייחסת רק לחלק מהשטח עם פוטנציאל בינוי של כ-8,000 יחידות דיור, אינה לוקחת בחשבון את פינוי השדה האזרחי, ועתידה לעלות לאישור הוועדה המקומית בתל-אביב-יפו בשבוע הבא. נדגיש כי מדובר בשתי תוכנית מקבילות שאינן משתלבות אחת עם השנייה ומהוות למעשה שתי חלופות תכנון למתחם שדה דב.

הדמיה של התוכנית שמקדמת עיריית תל אביב / הדמיה: משרד אדריכלים- בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים
 הדמיה של התוכנית שמקדמת עיריית תל אביב / הדמיה: משרד אדריכלים- בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים

בעוד הוועדה המחוזית כבר קבעה מועד לדיון לתוכנית הראשונה, בעיריית תל-אביב הודיעו היום כי הם מקדמים את התוכנית החלופית שמציעה מתווה שיאפשר את המשך פעילות השדה האזרחי במקום. מי שיקבע בסופו של דבר האם השדה יפונה או לא, ומתי, היא ממשלת ישראל שצריכה להכריע בנושא הטעון.

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר היום כי התוכנית החלופית תעלה לאישור הוועדה המקומית ביום רביעי הבא. עוד נמסר מהעירייה כי: "כדי למנוע את ההשלכות הקשות של סגירת שדה דב, גיבשה עיריית תל-אביב-יפו חלופה תכנונית, המאפשרת את המשך פעילותו של שדה דב במקומו תוך ארגונו מחדש בשטח מצומצם יותר, באופן שלאחר פינוי הבסיס הצבאי ניתן יהיה לממש את הזכויות של בעלי הקרקע הפרטיים בשטח שיתפנה מזרחית למסלול הקיים. החלופה החדשה המוצעת תאפשר את המשך קיום שדה אזרחי במקומו הנוכחי ובשטח ופעילות מצומצמים, בצד בנייה חדשה למגורים ושימושים אחרים בשטח שיוותר, באופן אשר יאפשר לממש את ההתחייבות כלפי בעלי הזכויות הפרטיים ובהם הבעלים המיוצגים על ידי מנהלי הגוש הגדול. התוכנית החלופית גובשה על ידי מנהל הנדסה של עיריית תל-אביב-יפו, חברת 'בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים' ולוותה על ידי צוות יועצים נרחב".

ראש עיריית תל-אביב-יפו רון חולדאי: "סגירת שדה דב, שכל גורמי המקצוע מתנגדים לה, משמעותה חיסול התעופה הפנימית במדינת ישראל והנחתת מכת מוות על העיר אילת. הציבור צריך לדעת שניתן לעצור את האיוולת. יש היתכנות להשארת השדה ולפיצוי בעלי הקרקע. כפי שהבטחנו ביצענו עבודה תכנונית מקיפה ומפורטת שמובאת כעת בפני הוועדה המקומית. לפי התוכנית ניתן לבנות אף יותר ממה שנדרש לפיצוי בעלי הקרקע תוך השארת השדה האזרחי ושיפור השירות בו. המדינה אינה מפסידה שכן תוכל להכין חלופה לשדה דב בכל עת ולממש את יתרת הזכויות בעתיד (למשל על אי מלאכותי בים). כל מה שנדרש הוא אומץ ומנהיגות לעשות את הדבר הנכון".

התוכנית החלופית שתעלה לאישור הוועדה המקומית ביום רביעי הבא כוללת חמישה מתחמים שונים. אזור רצועת החוף ופארק חופי, שדה התעופה האזרחי, אזור עירוני מעורב שייצר דופן פעילה לרחוב אבן גבירול לכיוון מזרח, אזור בבנייה מרקמית שיהווה את לב השכונה, ואזור משולב מרקמי ומגדלים בחזית רחובות שי עגנון ולוי אשכול. התוכנית מתפרשת על פני כ-1,450 דונם, הכולל גם את שטח שדה התעופה האזרחי המצומצם, ותקצה כ-8,000 יחידות דיור. בנוסף, יוקצו שטחי תעסוקה, מלונאות, ומסחר בשטח כולל של כ-300 אלף מ"ר.