אתגר המונדיאל: איך התאגיד יצליח לשמר את הרייטינג החזק?

הרייטינג של התאגיד זינק כצפוי מאז תחילת המונדיאל, וב"כאן" מקווים לנצל את המומנטום כדי לצאת לדרך חדשה - אבל ההיסטוריה מלמדת שמדובר באתגר גדול • בינתיים הערוצים המסחריים מתמודדים עם אירוע ספורט גדול ראשון בעידן שאחרי הפיצול ונוקטים טקטיקות שונות - מהתקפה ועד ירידה לבונקר

ברזיל נגד שווייץ, מונדיאל 2018 / צילום: רויטרס, Marko Djurica
ברזיל נגד שווייץ, מונדיאל 2018 / צילום: רויטרס, Marko Djurica

הסיבוב הראשון של משחקי המונדיאל הסתיים היום (ג'), אבל בחמשת הימים שחלפו מאז יציאת מונדיאל 2018 לדרך הוא הספיק להותיר, כצפוי, רושם עז על טבלאות הרייטינג. מאז יום שישי המשדר הנצפה מדי יום הוא שידור של משחק מהמונדיאל, וחמשת המשחקים הנצפים ביותר עד כה מרכיבים גם את רשימת 6 התוכניות הנצפות מאז שהמונדיאל יצא לדרך (כולל יום חמישי שבו לא שודר משחק בפריים-טיים). המגמה הזו צפויה ללוות אותנו ואולי אף להתחזק בחודש הקרוב.

ההשפעה הזאת של המונדיאל אינה חדשה, אבל כמו כל דבר שקורה בשוק הטלוויזיה המסחרית מאז נובמבר, גם כאן מדובר בפעם הראשונה שהערוצים המסחריים נאלצים להתמודד עם מפגע רייטינג כזה - שיימשך כאמור חודש שלם - בעידן שאחרי פיצול ערוץ 2. אם בעבר הפלטפורמה החזקה של ערוץ 2 הייתה יכולה לספוג את הפגיעה הזאת, והזכייניות גם נאלצו להתמודד מול המשחקים רק במהלך חצי מהשבוע - כעת הן ממילא מתמודדות מדי יום בקרב עקוב מדם זו מול זו, ויחד הן צריכות להתמודד גם מול המשחקים שמשודרים בערוץ הציבורי.

את התוצאה אפשר לראות כבר כעת: נתון רייטינג דו-ספרתי בפריים-טיים במשדרי אחד משני הערוצים החזקים, קשת ורשת (בערוץ 10  ממילא לא מגיעים בדרך כלל לנתון כזה) הופך להיות עניין נדיר, לוחות השידורים הופכים להיות נזילים ולא צפויים, ובכל ערב נשקלת האפשרות לשבץ שידור חוזר בפריים-טיים.

מן העבר השני - וגם כאן יש חידוש - תאגיד השידור "כאן", גוף השידור הציבורי שמעביר הפעם את המשחקים, הוא גוף חדש שיצא לדרך רק לפני קצת יותר משנה, ועד כה לא ממש רווה נחת בזירת הרייטינג, גם על רקע הפיצול, שאילץ אותו להתמודד מול 3 ערוצים חזקים במקום שניים לפני כן.

מאז ה-14 ביוני טבלאות הרייטינג היומיות הפכו לחלום מתוק עבור התאגיד החבוט, אך גם שם ברור שבאמצע יולי יגיע הזמן להתעורר, והאתגר הגדול יהיה להשאיר כמה שיותר מהצופים באפיק 11 ולהיעזר בדחיפה של המונדיאל כדי להוציא לדרך, הפעם באמת ובכל הכוח, עידן חדש בשידור הציבורי. 

כמה רייטינג עשה המונדיאל
 כמה רייטינג עשה המונדיאל

האתגר של התאגיד

בתאגיד "כאן" סימנו את המונדיאל כנקודת מפנה כבר בשלב מוקדם יחסית. הלוגו "בהרצה" הוסר אחרי שנה - תוך ניצול אירוע עתיר רייטינג אחר, האירוויזיון - ומשדרים חדשים שאמורים לעלות נשמרים כעת עד לסיומו, כדי לנסות לשמור כמה שיותר מהקהל שיגיע לערוץ במהלך החודש הקרוב. ב"כאן" גם השיקו קמפיין תדמית חדש - המנצל את הצפייה הגבוהה כעת בערוץ אך מתפרס גם לרדיו לדיגיטל, לפרינט ולשילוט חוצות - תחת הסיסמה "תעשו 1 + 1", באופן שמרמז כמובן למספר האפיק בשלט.

הנתונים ההיסטוריים מצביעים כמובן על כך שהתאגיד הולך כאן נגד הסיכויים, מה שרק מעצים את האתגר שעמו הוא צפוי להתמודד. בשני המונדיאלים הקודמים, ששודרו אף הם באפיק 11, ערוץ 1 חווה התרסקות דרמטית בנתוני הרייטינג שלו בחודש שאחרי המונדיאל.

אם בוחנים למשל את נתוני מהדורת "מבט" בתקופת מונדיאל 2014, ניתן לראות שבזמן המונדיאל היא זינקה לנתון ממוצע של 7.3%, אך בחודש שלאחר מכן היא צנחה לנתון ממוצע של 3.9%, שנמוך אפילו מהנתון שהיא הציגה בחודש שקדם למונדיאל (4.7%). בשני המונדיאלים הקודמים נרשמו בחודש שאחרי ירידות חדות בכל הפרמטרים של ערוץ 1, עם נפילת רייטינג בשיעורים של 40% עד 60%.

מה קרה לרייטינג של ערוץ 1
 מה קרה לרייטינג של ערוץ 1

בינתיים בתאגיד נמצאים כמובן בשלב ההנאה מהנתונים. שלשום (א'), רגע לפני המשחק הנצפה ביותר עד כה בין ברזיל לשווייץ, זינקה מהדורות החדשות המרכזית שלהם לנתון שיא מאז ההקמה - 9.2%, ועקפה גם את מהדורת חברת החדשות ששודרה ברשת וגם את המהדורה המרכזית של ערוץ 10. וזו רק דוגמה אחת. 

עם סיום המונדיאל מתכוונים בתאגיד להעלות 6 תוכניות מקור חדשות, לצד סדרות רכש וסרטי דוקו. בין התוכניות הבולטות: הדרמה המקורית "שטוקהולם", הפקה משותפת של "כאן" ושל קשת על-פי ספרה של נעה ילדין שתעלה ב-16 ביולי; סדרה קומית מקורית בשם "הפסיכולוגית", המבוססת על סדרת הרשת של ליסה קודרו ("חברים"), שתעלה ב-18 ביולי; דוקו ריאליטי בשם "יחידות מעורבות", שמלווה גדוד מעורב בצה"ל ומופק על-ידי חברת קודה; וסדרה דוקומנטרית בשם "חסידיסטוק", המתעדת את "גיבורי התרבות של המוזיקה היהודית העכשווית".

האתגר של הערוצים המסחריים

על-פי הערכות בשוק, בשני המונדיאלים הקודמים נפגעו משדרי הפריים-טיים של הערוצים המסחריים ב-10% עד 20% (במונדיאל האחרון הפגיעה הייתה קלה יותר, מכיוון שהמשחק המרכזי החל ב-22:00). השנה המשחקים המרכזיים נופלים בדיוק על תחילת שידורי הפריים - כך שההערכה היא שהפגיעה תהיה חמורה יותר - וכאמור הערוצים מגיעים אליהם ממילא פגיעים בהרבה.

יחד עם זאת, שני הערוצים המסחריים הגדולים, קשת ורשת, מגיעים אל המונדיאל כשהם במצב מעט שונה. רשת נמצאת באוויר עם שני משדרי ריאליטי גדולים, שהמרכזי בהם הוא "האח הגדול", שעלה עוד לפני המונדיאל וכמובן אמור להימשך גם אחריו. התוכנית תמשיך להיות משדורת פעמיים בשבוע, ועד כה שודר משדר אחד שלה בעידן המונדיאל, שדווקא שמר על רייטינג דומה לממוצע, אך ניצל יום חריג שבו המשחק המרכזי החל ב-22:00 ולא היה אטרקטיבי במיוחד (קרואטיה נגד ניגריה), כך שהאתגר בהמשך צפוי להיות גדול.

בקשת, לעומת זאת, החליטו לשמור את שתי התוכניות הגדולות שאמורות לנסות להתמודד בהמשך מול "האח הגדול" - ריאליטי המוזיקה של אייל גולן ואביב גפן "אביב או אייל" והפורמט "אתגר הנינג'ה" - רק לתקופה של אחרי המונדיאל, ובינתיים השיקו תוכניות צנועות יותר מבחינה תקציבית, כמו "היום בעוד שנה", שהתקשתה מעט בתוכנית הראשונה שלה, ו"המתחזים", שרשמה אמש (ב') נתון יפה יחסית. קשת גם רכשה שניים ממשחקי המונדיאל ותשדר משחק משלב הבתים ומשחק משמינית הגמר.

על-פי גורמים בשוק, בכל הערוצים מנסים להעריך כמה ימים קדימה או מדי ערב עד כמה אטרקטיבי כל אחד מהמשחקים המרכזיים, וכמובן בודקים את השיבוץ של המתחרים ולפי זה מחליטים איך ייראה הלוח.

בערוץ 10 הדילמה היא יחסית קטנה יותר, על רקע העובדה שממילא התוכניות שלו פחות יקרות, וגם לאור העובדה שהוא לא מהסס לשבץ שידורים חוזרים בפריים אם הדבר נדרש מבחינה כלכלית. יחד עם זאת, גם הוא כמובן נפגע מהמצב, ובהערכה שעשו שם החליטו למשל לא לשבץ בשבועות הקרובים את "פנים אמיתיות" של אמנון לוי. מנגד, הסדרה "חברות", שפונה לקהל נשי, כן תושק בעונה חדשה בשבוע הבא, ובמהלך החודש ממשיכות לרוץ גם עונות חדשות של "בייבי בום" ו"המקור".