טראומת "האסיר X" השיגה לגונן שגב תנאי מעצר קלים יחסית

לפי האישום נגד שר האנרגיה לשעבר, הוא פעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני והעביר למפעיליו מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים ועוד • בעקבות פרשת בן זיגייר שנחשד בעבירות ביטחוניות והתאבד במעצר, שגב לא הוחזק בתנאי בידוד מוחלטים אלא רק בתנאי שמירה קפדניים

גונן שגב  / צילום: קובי קנטור
גונן שגב / צילום: קובי קנטור

פרשת הריגול לכאורה שבה מעורב גונן שגב, לשעבר שר האנרגיה, שהותרה לפרסום אתמול (ב'), חשפה את המאמצים הכבירים שעושה איראן כדי להשיג מידע יקר ערך מבחינתה על מדינת ישראל, והיא גם מהווה נורת אזהרה בפני כל מי שחשב שישראל חסינה מפני ריגול שכזה. העובדה שאיראן הצליחה לגייס שר לשעבר כסוכן מהווה הישג אדיר מבחינתה וכישלון מבחינת ישראל.

בשלב זה, לאור החשאיות והרגישות הרבות שאופפות את הפרשה, רק רשויות הביטחון יודעות איזה מידע מסר שגב לאיראנים ואילו מסקנות וצעדי-מנע השב"כ, המוסד ומערכת הביטחון מסיקים ועושים בעקבות המקרה.

מסקנה אחת שכבר ניתן לומר שיושמה במקרה של שגב נוגעת לתנאי מעצרו וכליאתו של שגב בשלבים הראשונים של חקירתו. בעקבות הטראומה של פרשת בן זיגייר, שנודעה בתחילה כ"פרשת האסיר X", הוחלט כי שגב לא יוחזק בתנאי בידוד מוחלטים אלא רק בתנאי שמירה קפדניים.

נזכיר כי בפברואר 2013 פורסם בחו"ל כי זיגייר, אזרח אוסטרלי-ישראלי ששירת ב"מוסד", נעצר ב-2010 בארץ בחשד לפגיעה בביטחון ישראל. הוא הוחזק תחת זהות בדויה בתא מבודד שהוקם במקור כדי לכלוא בו את יגאל עמיר, רוצחו של ראש הממשלה, יצחק רבין. זיגייר היה כל-כך מבודד מהעולם החיצון, עד שאפילו סוהרי שירות בתי הסהר ששמרו עליו לא ידעו מיהו. בתא הזה הוא גם נפגש עם עורכי דינו. בדצמבר 2010 הגיעו לבקר את זיגייר אשתו ובתו הקטנה. שעות אחדות לאחר מכן זיגייר התאבד בתלייה בתאו.

לאור המסקנות שהופקו מפרשת האסיר X, כששגב נחת בארץ לפני כחודש, החליטו גורמי הביטחון שהוא לא יוחזק בזהות בדויה. מן הסתם, להחזיק אדם מוכר כשגב בזהות בדויה זו גם משימה קשה. שגב הועבר לפיכך למתקן מאובטח של השב"כ, על דלת תאו לא היה שם, אבל אנשי הארגון ששמרו עליו ידעו שמדובר בשר האנרגיה לשעבר.

שגב קיבל רשימה של עורכי דין בעלי סיווג ביטחוני מתאים ובחר מתוכם את עורכי הדין אלי זהר ומשה מזור ממשרד גולדפרב-זליגמן כדי שייצגו אותו. בתשעת הימים הראשונים לחקירתו לא הורשה שגב להיפגש עם עורכי דינו.

גורמים המקורבים לתיק אמרו היום (ג') ל"גלובס" כי שגב מוחזק כיום בתנאים טובים, וכי הוא מודע למצבו ובכוונתו לנהל מאבק משפטי בסיוע עורכי דינו.

הצפנת מסרים וביקורים באיראן

בית המשפט התיר אתמול לפרסום כי במאי 2018 נעצר שגב על-ידי השב"כ והמשטרה בחשד לביצוע עבירות של סיוע לאויב במלחמה ובריגול נגד מדינת ישראל. בתום החקירה, ב-15 ביוני, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) נגד שגב כתב אישום לבית המשפט המחוזי בירושלים בגין עבירות אלה וכן בגין ריבוי עבירות של מסירת ידיעה לאויב. כתב האישום אושר בידי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.

לפי האישום, שגב, שבשנים האחרונות התגורר בניגריה, הגיע לגיניאה המשוונית במאי 2018. שגב הועבר לישראל על-פי בקשת משטרת ישראל, לאחר שגינאה המשוונית סירבה להתיר את כניסתו לשטחה על רקע עברו הפלילי.

שגב נעצר לחקירת השב"כ והמשטרה מיד עם הגעתו לישראל, לאחר שנאסף מידע שהצביע על חשד כי שגב מקיים קשרים עם גורמי המודיעין באיראן ומסייע להם בפעילותם נגד מדינת ישראל. בחקירותיו בשב"כ ובמשטרה עלה חשד כי שגב גויס ופעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני. החקירה העלתה כי ב-2012 נוצר קשר בין שגב לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך הוא אף הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו.

החקירה העלתה כי שגב נפגש עם מפעיליו האיראניים ברחבי העולם, בבתי מלון ובדירות, שלהערכתו משמשות לפעילות חשאית איראנית. שגב אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו. עוד התברר בחקירה כי שגב העביר למפעיליו מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים ועוד.

כדי לעמוד במשימות שקיבל ממפעיליו האיראניים, קיים שגב קשרים עם אזרחים ישראלים הקשורים לתחום האבטחה, ביטחון ויחסי החוץ של ישראל. שגב פעל כדי לקשר חלק מהאזרחים הישראלים לגורמי המודיעין האיראני, תוך שהוא מנסה לשטות בהם ולהציג את הגורמים האיראניים כגורמים עסקיים תמימים.

הברחת אקסטזי ו-5 שנות מאסר

שגב, 62, לשעבר רופא, היה שר האנרגיה והתשתיות מטעם מפלגת צומת (בראשות השר לשעבר רפאל איתן המנוח) בשנים 1995-1996. בשנת 1995 הוא פרש מצומת יחד עם ח"כ אלכס גודלפרב, והשניים הצטרפו לממשלת רבין השנייה ואיפשרו את אישורו של הסכם אוסלו ב' בכנסת. שגב לא הותיר חותם פוליטי גדול, כיוון שפעילותו הפלילית בשנים שלאחר התקופה הפוליטית העפילה על הכול.

בשנת 2004, אחרי ששגב כבר הורשע בהונאת כרטיסי אשראי (מרמה בכרטיס חיוב) ונידון למאסר על-תנאי, הוא נעצר בשובו לארץ מאמסטרדם בחשד להברחת אקסטזי לתוך ישראל. הוא הואשם אז בזיוף דרכון דיפלומטי ובהברחת סמים, וישב 5 שנים בכלא אחרי שחתם על עסקת טיעון.

שגב לא ריצה את מלוא העונש, לאחר שהופחת לו שליש מתקופת המאסר על התנהגות טובה בכלא. במסגרת גזר דינו, נאסר על שגב לעסוק ברפואה בארץ לצמיתות, ולפיכך הוא עסק במקצועו בניגריה, שאליה עזב לאחר שחרורו מהכלא.

באי-כוחו של גונן שגב, עורכי הדין אלי זהר ומשה מזור ממשרד גולדפרב-זליגמן, מסרו בתגובה: "אנו מלווים את שגב החל ממועד הגעתו ארצה לפני כחודש ימים. לאחרונה הוגש כתב אישום. פרטיו ברובם חסויים, לבקשת המדינה. כבר בשלב ראשוני זה ניתן לומר כי הפרסום שהותר משווה לדברים חומרה יתרה, על אף שמתוך כתב האישום, שפרטיו המלאים נותרו כאמור חסויים, מצטיירת תמונה שונה".