לא עמדו ביעדי המיחזור: הקנסות על יצרניות המשקאות נחשפו

יפאורה-תבורי קיבלה קנס בגובה של 9 מיליון שקל, ואילו טמפו נקנסה ב-6.7 מיליון שקל • החברה המרכזית למשקאות קלים וחברת מעיינות עדן סירבו לחשוף את היקפי הקנסות שהוטלו עליהן

מוצרי יפאורה / מתוך: מצגת החברה
מוצרי יפאורה / מתוך: מצגת החברה

כמה יצטרכו לשלם כל אחת מיצרניות המשקאות על כך שלא עמדו ביעדי המיחזור? היקפי הקנסות שהוטלו על חלק מיצרניות המשקאות נחשפים היום לראשונה. יצרניות המשקאות הציבוריות מעדכנות היום (ה') על היקפי הקנסות שיוטלו על כל אחת מהן במסגרת הקנס שהטיל המשרד להגנת הסביבה על אי-עמידה ביעדי מיחזור.

קבוצת טמפו מדווחת כי החברה-הבת טמפו שיווק, שנמצאת בבעלות מלאה של החברה, קיבלה מהמשרד להגנת הסביבה קנס של 6.7 מיליון שקל בגין אי-עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור של מכלי משקה גדולים שנעשו עבורה על-ידי חברת תאגיד המיחזור אל"ה בשנת 2016. בהתייחס לקנס מציינת טמפו כי "בשלב מוקדם זה טרם ניתן להעריך את תוצאות הדרישה כאמור ואת היקף החבות שתיווצר לחברה ממנה, ככל שתיווצר".

קרור, החברה-האם של יפאורה-תבורי, דיווחה כי מדובר בקנס בסך של כ-9 מיליון שקל, וזאת בגין "אי-עמידה של יפאורה-תבורי ושל עין גדי מים מינרליים ביעדי האיסוף והמיחזור של מכלי משקה גדולים שבוצעו עבורה על-ידי חברת תאגיד המיחזור אל"ה בשנת 2016". יפאורה הודיעה כי בכוונתה להגיש השגה על עצם הטלת הדרישות לתשלום ועל סכומיהן. בנוסף הודיעה יפאורה כי בכוונתה לבצע הפרשות בספריה.

מדובר בשתיים מתוך החברות השותפות בתאגיד המיחזור אל"ה, אשר נקנס בסוף החודש שעבר בסכום של 48 מיליון שקל על-ידי המשרד להגנת הסביבה. זאת לאחר שהשר שעומד בראש המשרד, זאבק אלקין, החליט כי לא יוטל פיקדון על בקבוקי 1.5 ליטר. תאגיד המיחזור אל"ה הודיע כי יערער על החלטה זו בבית המשפט.

שתי חברות נוספות השותפות בתאגיד המיחזור - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) וחברת מעיינות עדן - סירבו להשיב לפניית "גלובס" ולחשוף את היקפי הקנסות שהוטלו עליהן, אך הסכום הכולל שנותר לאחר קיזוז הקנסות של יפאורה וטמפו הוא כ-32 מיליון שקל.

תאגיד המיחזור אל"ה נמצא בבעלותם של יצרניות המשקאות הגדולות בישראל - החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), טמפו משקאות, יפאורה-תבורי ומעיינות עדן. תאגיד המיחזור אל"ה הוקם בתחילת שנות האלפיים בעקבות חוק הפיקדון. על-פי החוק, באחריות התאגיד איסוף מכלי המשקה החייבים בפיקדון לטובת מיחזורם והחזרת הפיקדון לצרכנים.