חלל דחתה שוב קידום עסקת עמוס 8; הקפיאה את גיוס האג"ח

חלל תקשורת הודיעה היום (א') לבורסה כי סיכמה עם היצרנית האמריקאית לוראל על דחייה של מועד תשלום המקדמה במסגרת עסקת הלוויין העתידי שלה, ל-25 בספטמבר

דחייה נוספת בעסקת לוויין התקשורת, עמוס 8: חלל תקשורת הודיעה היום (א') לבורסה כי סיכמה עם היצרנית האמריקאית לוראל על דחייה של מועד תשלום המקדמה במסגרת עסקת הלוויין העתידי שלה, ל-25 בספטמבר. תשלום המקדמה על הלוויין, בעסקה שהיקפה כ-112 מיליון דולר, אמור להכניס את הסכם ההתקשרות בין חלל לבין לוראל לתוקף.

המקדמה היתה אמורה להיות משולמת ללוראל כבר השבוע, זאת לאחר שמועד תשלום המקדמה המקורי היה לפני כחודש ונדחה כבר אז.

בתוך כך, היום נודע כי חלל הקפיאה לעת עתה את מהלכיה לגיוס אג"ח למימון עסקת הלוויין, כנראה על רקע הצורך להשלים מהלכים נוספים מול הרגולטור ומול משרדי הממשלה, בשל אי הבהירות בנוגע למעמדה של התעשייה האווירית בתכנית לוויין התקשורת הבא.

התע"א התרעמה על ההתקשרות בין חלל לבין לוראל, מאחר שהיא מנסה לשמר את פעילותה בתחום זה בישראל. ההתקשרות של חלל עם לוראל עשויה לפגוע בתעשיית הלוויינים הישראלית - שנעשית בתע"א, ובאחרונה החברה הצליחה לרתום את משרדי הממשלה למאמץ זה. תע"א הזהירה בעבר כי היעדר הזמנה של לוויין תקשורת ממנה ייאלץ אותה לסגור את פעילותה בתחום. מצד שני, גורמים בתעשיית החלל הלינו על כך שהמחירים של תע"א גבוהים משמעותית מהמחירים של יצרניות לוויינים אחרות בעולם.

בתוך כך, משרד המדע הודיע באחרונה כי הממשלה תזמין מתע"א לוויין תקשורת, בין אם בהשתתפות חלל בתוכנית זו ובין אם לאו וזאת בהכירו בצורך לשמר יכולות בתחום לוויני התקשורת. גורמים המקורבים לנושא אמרו כי הודעת המדינה, שלפיה היא תייצר בכל מקרה לוויין תקשורת משלה, הובילה את חלל למחשבה נוספת - זאת מאחר שהמדינה נחשבת ללקוחה מרכזית של השירותים שהיא מספקת. מצב זה, כך העריכו גורמים, פגע באטרקטיביות של גיוס האג"חים מצד חלל.