עסקת ענק: קסטרו רכשה את מלוא המניות בקבוצת הודיס

זאת כולל קרולינה למקה, אקססורייז, טופ טן ו-50% מאורבניקה • לאחר העסקה תחזיק משפחת קסטרו בכ-45%, שותפי קבוצת הודיס בראשות יוסי גביזון יחזיקו בכ-38%, והציבור ב-17% • בר רפאלי, שותפה בהודיס, תחזיק במניות קסטרו • שווי העסקה מוערך ב-300 מיליון שקל

גבי ואתי רוטר ויוסי גביזון  / צילום: אביב חופי
גבי ואתי רוטר ויוסי גביזון / צילום: אביב חופי

קבוצת קסטרו , בניהולו של גבי רוטר, תרכוש את כל המניות בקבוצת הודיס של יוסי גביזון ותחזיק ב-100% ממותגי הקבוצה בעסקת החלפת מניות - כך מודיעה היום (ב') קבוצת קסטרו, שעד היום נחשבה לקבוצת האופנה הציבורית השנייה בגודלה בישראל.

בעקבות העסקה ידוללו אחזקותיה של משפחת קסטרו-רוטר מ-70% לכ-45%, אחזקות שותפי קבוצת הודיס על מותגיה בראשותו של יוסי גביזון תגדל מ-5% לכ-38%, בעוד אחזקות הציבור בקבוצה יקטנו מ-25% ל-17%. שווי העסקה מוערך ב-300 מיליון שקל.

כאמור, כיום משפחת קסטרו ורוטר מחזיקות יחד בכ-70%, וכעת החברה תעבור לשליטה משותפת. אין שינוי בין נושאי התפקידים בחברות. גביזון החליט שלא למנות דירקטורים בקבוצת קסטרו, אך הוא יוכל לעשות זאת בהמשך.

מתוך עבודה כלכלית שביצעו הצדדים לטובת העסקה שתפורסם במלואה ביום חמישי, עולה כי השווי המאוחד של הקבוצה מוערך בטווח של 1-1.3 מיליארד שקל. מחזור קסטרו-הודיס המאוחדת עמד על כ-1.8 מיליארד שקל ב-2017, כשה-EBIDA המאוחד היה עומד על 175 מיליון שקל. 

קסטרו והודיס
 קסטרו והודיס

ומי הם השותפים החדשים של קסטרו? קבוצת הודיס, שבעקבות העסקה הגדילה את אחזקותיה ל-38%, מובלת על-ידי יוסי גביזון ואלי גבי, שהם גם בעלי המניות הגדולים בשותפות החדשה. בנוסף אליהם, קיימות עוד שתי קבוצות משקיעים בקבוצה: הראשונה, בה מחזיק כל אחד מהשותפים כ-2-3%, כוללת את ניצן ישראלי, אורן בר-גיל, עמית שוק, מראינו קרפ ויובל שני. אחריהם, בסדרי גודל של כ-1% ממניות הקבוצה החדשה, מחזיקים יאיר אוחיון, סמנכ"ל הכספים של הקבוצה; מורדי שבת, לשעבר מנכ"ל קבוצת גינדי; ודוגמנית-העל בר רפאלי, שהיא גם הפרזנטורית של מותג המשקפיים של הקבוצה - קרולינה למקה.

המגעים בין קבוצת קסטרו להודיס החלו כבר לפני כ-4 שנים, כאשר לפני כשנתיים רכשה קסטרו כ-26% מהון המניות המונפק והנפרע של הודיס, טופ טן, קרולינה למקה ואקססורייז (חברת איי.סי.סי) ו-50% מהון המניות המונפק והנפרע של רשת אורבניקה (פאלו ריטייל). במסגרת העסקה שנחתה באוגוסט 2016, לקסטרו ניתנה אופציה להשלים רכישה של 50% מקבוצת קסטרו הודיס עד אוקטובר 2018, אך כאמור היום היא הודיעה על רכישה של 100% ממניות הקבוצה.

כיום בחברת טיקיטקה, החברה המשותפת לקסטרו והודיס שהוקמה עבור זיכיון היבוא הבלעדי של מותג האיפור קיקו, מחזיקות קסטרו והודיס במניות באופן שווה. קסטרו מעדכנת כי בגין מניות טיקיטקה, ככל שיירכשו, תשלם קסטרו במזומן סך של קרוב ל-5 מיליון שקל לקבוצת הודיס המחזיקה במניות החברה, וזאת ממקורותיה העצמיים של קסטרו; ואולם קסטרו מסייגת כי טרם נחתם הסכם זיכיון מפורט עם קיקו מילאנו, ואם זה לא יתרחש עד השלמת העסקה בינה לבין הודיס, יידחה מועד השלמת העסקה, ככל שהוא מתייחס לרכישת המניות הנמכרות של טיקיטקה (והן בלבד), למועד שיחול 7 ימי עסקים מהמועד שבו יחתם הסכם זיכיון.

בקבוצת קסטרו אומרים היום כי רכישת מלוא ההחזקות בקבוצת חברות הודיס היא "חלק מהאסטרטגיה של החברה להגדלת פעילותה בישראל על-ידי השקעה במותגים משלימים בתחום האופנה והלייף סטייל".

עוד מציינים היום בקסטרו, בהתייחס לפוטנציאל השותפות בין השתיים, כי "קבוצת חברות הודיס, הכוללת 5 מותגים, מהווה מנוע צמיחה רווחי ומשמעותי לחברה בארץ ובחו"ל. העסקה תחזק את האיתנות הפיננסית של החברה ועשויה לאפשר לה תשתית משמעותית לפיתוח מנועי צמיחה נוספים ויצירת סינרגיות נוספות בין כלל מותגי החברה".

את החברות ואת בעלי המניות בקבוצת הודיס ייצגו עורכי הדין יוני פויכטונגר ועידו ארליך ממשרד נשיץ ברנדס אמיר ושות'. 

הודיס מגלגלת 780 מיליון שקל

איך נראית הפעילות של הודיס, השותפה החדשה לשליטה? מדוחות קסטרו עולה כי בסיכום הרבעון הראשון של השנה הכנסותיה של קבוצת הודיס צמחו ב-11% ל-184 מיליון שקל, והרווח הגולמי שלה קפץ ב-25% ל-97 מיליון שקל. בשורה התחתונה הודיס צמצמה את הפסדיה התפעוליים הרבעוניים ב-85%, והם הסתכמו בכ-2 מיליון שקל. בסיכומה של שנת 2017 הכנסותיה של הודיס הגיעו ל-780 מיליון שקל, הרווח הגולמי שלה עמד על 438 מיליון שקל, והרווח התפעולי הסתכם ב-27 מיליון שקל.

מפילוח הפעילויות עולה כי זו של הודיס היא המשמעותית ביותר, עם הכנסות שנתיות שעמדו אשתקד על 233 מיליון שקל, ואחריה פעילות פאלו ריטייל תרמה 200 מיליון שקל לסך ההכנסות. בסיכום הרבעון הראשון של השנה ההכנסות של כל אחת מפעילויות אלה עמדה על כ-53 מיליון שקל.

בקסטרו מציינים כי בסיכום רבעוני, הרווח התפעולי לפני פחת והוצאות בגין אופציות לעובדים עמד על כ-4 מיליון שקל, אחרי הפסד של יותר מ-5 מיליון שקל בסעיף זה ברבעון המקביל; וכי בסיכום 2017 כולה הרווח התפעולי לפני פחת והוצאות בגין אופציות לעובדים הסתכם ב-75 מיליון שקל. הונה העצמי של הודיס עומד על קרוב ל-300 מיליון שקל.

עוד עולה מהנתונים שמציגה קסטרו כי בסיכומה של 2017 בלטה לחיוב הפעילות של טופ טן, עם רווח של כ-9 מיליון שקל, וכן של קרולינה למקה, שהרוויחה יותר מ-7 מיליון שקל, כשלעומתן פעילות איי.סי.סי. הפסידה 1.5 מיליון שקל.

הודיס העריכה בדוחות השנתיים ל-2017 כי עד סוף השנה הנוכחית ייפתחו עוד 11 חנויות בהשקעה כוללת של כ-15 מיליון שקל. בסוף 2017 העסיקה הודיס כ-2,850 עובדים, מרביתם במשרה חלקית.