נייס: לא נטוס אל-על בשל אפליית נשים; אל-על: "אנו שוויוניים"

מנכ"ל נייס, ברק עילם, הודיע כי עובדי החברה לא יטוסו עם אל-על, לאחר שנשים התבקשו לעבור מקום בטיסה לבקשת נוסעים חרדים • מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין: "הוריתי היום על חידוד הנהלים בנושא, ולהבא נוסע שייסרב לשבת ליד נוסע אחר - יורד באופן מיידי מהטיסה"

האם אל-על תפסיד מאות טיסות בשנה בעקבות פרשת הנוסעים החרדים בטיסת 002? מנכ"ל חברת נייס, ברק עילם, העלה לחשבון הלינקדין שלו פוסט שאינו משתמע לשני פנים: "אנחנו בנייס לא עושים עסקים עם חברות שמפלגות נגד גזע, מין או דת. נייס לא תטוס עם אל-על עד שלא תשתנה מדיניותה והיא תנקוט פעולות נגד אפליית נשים".

אל הפוסט צירף עילם ידיעה ובה הסיפור שחרך את הרשת בסוף השבוע האחרון, ובו מתארים נוסעי אל-על את שהתרחש בטיסת החברה מנמל התעופה קנדי בניו-יורק לתל-אביב, בה נשים התבקשו לעבור מקום בטיסה לבקשת נוסעים חרדים.

בתגובה מסר הערב (ב') מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, כי "הידיעה שפרסם מנכ"ל נייס נעשתה ללא בדיקת העובדות בצורה חפוזה, וכך הבהרתי לו בשיחתי עמו. אנשי אל-על שטיפלו באירוע עשו זאת ברגישות הראויה. כל מי שטס בחברה הלאומית מרגיש את הערכים עליהם בנינו את החברה: חברה שוויונית ללא הבדל דת, גזע או מין. למען הסר ספק הוריתי היום על חידוד הנהלים בנושא, ולהבא נוסע שיסרב לשבת ליד נוסע אחר - יורד באופן מיידי מהטיסה".

לפי תיאור אחד הנוסעים, 4 חרדים שעלו לטיסה המדוברת הובילו לעיכוב ולמהומה אחרי שסירבו לשבת ליד נשים. החבורה לא הסכימה, לפי התיאור, להתדיין עם הדיילות, והצוות הגברי שבמטוס ניסה לשכנע את הנוסעים לזוז ממקומותיהם. שתי נוסעות בסופו של דבר ניאותו לעשות כן.

הפוסט עורר הדים והעלה שורה של שאלות: האם סיטואציה כזו יכולה להתקיים בחברה אחרת? האם ניחוח האפליה העולה מהסיפור מקובל גם במחוזותיה של אל-על, שבעבר אף נדרשה לנושא בבית הדין?

כעת נשאלת שאלה אחרת - האם אל-על תפסיד מאות ואלפי טיסות מלקוחותיה העסקיים שילכו בעקבות נייס? נייס לבדה היא חברת ענק המונה אלפי עובדים, שיש להניח שמבצעים אלפי טיסות בשנה בהיקף של מיליוני שקלים. לא ברור כמה מתוכן מתבצעות עם אל-על, אך יש להניח שחלק ניכר.