בנט: 18 אלף נבחנים במתמטיקה, נרחיב את התוכנית

משרד החינוך השיג את היעד שנה לפני התכנון • שר החינוך נפתלי בנט: "זה מהלך חברתי, שינוי בלתי נתפש" • התוכנית תורחב לבתי ספר יסודיים וחטיבות הביניים

נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי
נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי

משרד החינוך הודיע הבוקר (ד') על הגעה ל-18 אלף נבחנים בבחינת הבגרות ברמה של 5 יחידות במתמטיקה, שנה לפני המתוכנן. שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב הודיעו על הרחבת התוכנית לעידוד לימודי המתמטיקה גם לחטיבות הביניים ובתי הספר היסודיים. ההודעה על כך היתה במסיבת עיתונאים, אליה הוזמנו מורים ותלמידים למתמטיקה, מנהלים במשרד החינוך וכן נציגים גופים שפועלים לקידום הנושא. בנט הזמין למסיבת העיתונאים את חמי פרס, בנו של הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל, שפעל לקידום הנושא.

בשנה האחרונה ניגשו 18,050 תלמידים ל-5 יחידות לימוד. מדובר בתוספת של 1,965 תלמידים ביחס לשנת הלימודים הקודמת תשע"ז. בנט ציין כי נרשמה עלייה גם בפריפריה. עם זאת, נתונים שהציגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתחילת השנה, והיו תקפים עד 2016, הראו כי בשנה הראשונה להשקת התוכנית דווקא גדלו הפערים. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בגלל היעדר תשתית מתאימה בפריפריה ולכן לוקח זמן ממושך יותר לקטוף את הפירות על ההשקעה. במשרד לא פירטו את הנתונים בפריפריה ולכן לא ניתן לבחון אם הפערים המשיכו להתרחב.

התוכנית לעידוד מצוינות במתמטיקה היא תוכנית הדגל של בנט, שהקצה 75 מיליון שקל להגדלת תקנים ולשעות תגבור. בנוסף, התלמידים קיבלו רשת ביטחון שתאפשר לחלק מהנכשלים ב-5 יחידות לקבל בגרות ברמה של 4 יחידות. "השינוי הוא בלתי נתפש, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארטאפ בשנים הבאות", אמר בנט. הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היוותה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו, בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד". בנט הודיע כי התוכנית הופכת להיות קבועה. מספר בתי הספר המגיעים למתמטיקה ברמת 5 יחידות עלה מ-566 ב-2014 ל-709 השנה.

עוד הוסיף בנט: "משך שנים תלמידים בפריפריה נאלצו לוותר מראש על ההזדמנות לפרוץ קדימה. בשלומי היו 0 תלמידים, בכפר חב"ד ובאור יהודה - 0 תלמידים, ברהט ובאופקים - בקושי 2%. למה? מי החליט שמצוינות תלויה במיקום גיאוגרפי? התפישה כי השכל מרוכז במספר מקומות וכל מי שגר בפריפריה מוכשר פחות - התנפצה. הבאנו שינוי דרמטי בדיוק במקומות האלו, צמצמנו פערים והזנקנו את הפריפריה קדימה. זה ללא ספק המהלך החברתי ביותר בשנים האחרונות. כעת, לאור הצלחת התוכנית, אנחנו מתרחבים גם לחטיבות הביניים ולבתי הספר היסודיים - נביא את הבשורה בגיל צעיר יותר".

בנט הודיע על הקמת מכון לאומי למורים מובילים במתמטיקה ובמדעים - במסגרתו יפותחו כלים ומחקר שיופצו לשדה לשימוש המורים. בשנה הבאה ישתלבו 200 מורים במכון ובשנה שלאחר מכן 400, כאשר עד 2022 ישתלבו במכון 800 מורים אשר יפתחו כלים ומחקר בהוראת המתמטיקה. כמו כן, תוקם מנהלת "מהיי-טק להוראה" - גיוס, הסבה, השמה וליווי לאנשי היי טק אשר ישתלבו במערכת כמורים. בשנה הבאה יתלווה המנהלת 100 מוסבים להוראה מהיי טק ועד סוף שנת 2022 היא תלווה 400 מוסבים.

בנט גם הודיע על פיילוט חדש, שיונהג ב-53 בתי ספר, ובמסגרתו תהיה תוכנית למידה אישית מותאמת לכל תלמיד. הפיילוט יהיה עם 10 חברות סטארטאפ שנבחרו לשם הפיילוט, והן יפתחו מודלים שונים להתאמת למידה אישית לכל אחד מהתלמידים.

כדי לעודד לימודי מתמטיקה בחטיבות הביניים יוסיף משרד החינוך שעתיים בשבוע, וכן תורחב ההכשרה של מורים ספציפית למטרה זאת - בשנה הבאה יוכשרו 100 מורים, בשנה שלאחריה 400 ועד סוף 2020 יוכשרו 800 מורים. כמו כן, ייפתחו קהילות מורים ייעודיות שיפעלו לחיזוק הקשר שבין החטיבה לתיכון. בבתי הספר היסודיים יורחבו תוכניות שמבססות את לימודי המתמטיקה על תרגול חווייתי.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מערכת החינוך מחויבת להעניק לכל התלמידים את כל הכלים להצליח, לממש את הפוטנציאל, להשתלב בחברה ולפרוץ גבולות. הכפלת מספר הניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה, בכל רחבי הארץ ובכל המגזרים, היא המימוש שלנו למחויבות זו. אלפי תלמידות ותלמידים, שבעבר לא חלמו להצטיין במתמטיקה, בפעם הראשונה קיבלו הזדמנות. שמנו דגש בחברה הבדואית, בחברה הערבית ובפריפריה".

חמי פרס, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות, התייחס במסיבת העיתונאים לבחירה להזמין אותו בעקבות מעורבותו של אביו בקמפיין לעידוד תלמידים לגשת לבחינות ברמה של 5 יחידות. ל כי "זה נדיר במחוזותינו לא לשכוח מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים. אני כאן כדי להגיד כמה מלים: אני חושב שזה הישג יוצא דופן. במשך 25 שנה אני משקיע בתעשיית ההיי-טק וישראל ב-70 השנה אחרונות נבנתה כמדינת חדשנות, כל מה שנבנחנה הוא בגלל המוח שלנו ולא בגלל המשאבים הפיזיים העומדים לרשותנו. תמיד עסקנו בחדשנות, במדע, גם כדי לחדש את החקלאות. בנינו צבא ותעשייה צבאית שמבוססת על המוח. אסור לנו לרגע אחד להישאר מאחור. לתת 5 זאת בעם קריאה למצוינות, קריאה להמשיך להתייצב בחזית המדע והטכנולוגיה ולהמשיך להוביל כאומת הסטארטאפ".