הנפקות האג"ח ברבעון השני סימנו ירידה של 26% ביחס לקודם

S&P מעלות: "ברור כי המגמה הכללית של העלייה במרווחי הסיכון מצביעה על שינוי בתיאבון הסיכון של המשקיעים, במיוחד ברמות הדירוג הנמוכות"

לאחר פתיחה חזקה של השנה ברבעון הראשון, שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות לקח צעד אחורה ברבעון השני. זאת, בין השאר, על רקע הקפיצה ברמת התנודתיות בשוקי המניות והאג"ח בישראל ובעולם, ופתיחת המרווחים מול האג"ח הממשלתיות המקבילות בחודשיים האחרונים. 

מסיכום רבעוני שערכו כלכלני חברת S&P מעלות עולה, כי היקף ההנפקות ברבעון השני הסתכם בכ-17 מיליארד שקל, ירידה של 26% בהשוואה לפעילות ברבעון הראשון השנה, שבו גויסו כ-23 מיליארד שקל. נוסף על כך, בולטת מגמה של סלקטיביות מצד המשקיעים, המשפיעה על יכולת החברות בדירוגים הנמוכים לבצע הנפקות אג"ח ולגייס הון. עם זאת, מתחילת השנה הסתכם היקף ההנפקות בגיוסים של כ-39 מיליארד שקל, בדומה לחצי הראשון של 2017.

הירידה בפעילות ברבעון שעומד להסתיים בולטת במיוחד לאור העובדה שמרבית הגיוס ברבעון זה בוצעה על-ידי הבנקים והחברה הממשלתית עמידר, וסך הגיוסים של הסקטור העסקי ללא ענף הפיננסים נמוך משמעותית מהיקף הגיוס ברבעון הקודם (למעשה ההיקף הרבעוני הנמוך ביותר מתחילת 2017). עוד נתון בולט, הוא ירידה במספרן של החברות המנפיקות: כ-65 מנפיקים גייסו ברבעון הראשון של 2018, כפליים בהשוואה למספר המנפיקים ברבעון השני של השנה.

ב-S&P מעלות מציינים עוד, כי מתחילת השנה אנחנו עדים לפדיונות בקרנות הנאמנות, אשר סיפקו חלק מהביקושים להנפקות האג"ח הקונצרניות. "המשך שינויי המגמה ופדיונות נוספים בקרנות נאמנות ישפיעו על המשך פתיחת מרווחי הסיכון ועל יכולת מיחזור החוב של חלק מהחברות. בעבר הצבענו על כך שלאור העובדה שכ-60% משוק האג"ח הקונצרני מוחזק על-ידי קרנות נאמנות והציבור במישרין, לשינוי בטעמים ופדיונות בקרנות תהיה השפעה משמעותית על שוק האג"ח הראשוני, ונראה כי סיכון זה בא לידי ביטוי בשבועות האחרונים".

לדברי רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, "הירידה בהיקף ההנפקות ברבעון השני עולה בקנה אחד עם העלייה בתשואות האג"ח בשוק, המאפיינת את החודשים האחרונים. אף שהיקף הגיוסים דומה בהשוואה למחצית הראשונה של 2017, יש לזכור כי מדובר בעיקר במספר הנפקות גדולות של חברות יציבות, המאופיינות באיכות אשראי גבוהה יחסית, כאשר לחברות בסדר גודל בינוני ומטה, שאינן בדירוגי אשראי גבוהים, וכן לחברות נדל"ן אמריקאיות חדשות, יש קושי מבחינת הנגישות לשוק".

עלייה במרווחי הסיכון

ב-S&P מעלות מציינים כי מרווחי הסיכון של החברות המדורגות בקבוצת ה-BBB המקומית תנודתיים במיוחד, והם בממוצע סביב רמת ה-2.7% כיום, בהשוואה לכ-2% בתחילת 2018, ואילו של החברות הלא מדורגות הגיעו לכ-3.7% לאחרונה, בהשוואה לכ-3% בתחילת השנה.

בחודש יוני, עם זאת, נבלמה מגמת העלייה במרווחים במידה מסוימת, ואף ניתן להבחין בירידה קלה, "אך ברור כי המגמה הכללית של העלייה במרווחי הסיכון מצביעה על שינוי בתיאבון הסיכון של המשקיעים, במיוחד ברמות הדירוג הנמוכות. בין הגורמים שלהערכתנו עלולים להעלות את סביבת התשואות ניתן למנות המשך פדיונות בקרנות הנאמנות המתמחות באג"ח, העלאות ריבית בישראל מוקדם מהצפוי אם סביבת האינפלציה תחזור בקצב מהיר יותר ליעד האינפלציה, או שינויים במדיניות הפיסאקלית, הן בשוק המקומי והן בשוק הגלובלי".

הנדל"ן והפיננסים מובילים

במקביל לירידה בהיקף ההנפקות של הסקטור העסקי במהלך הרבעון השני, מציינים במעלות, נרשמה פעילות הנפקות משמעותית יותר על-ידי מוסדות פיננסיים, שמשקלן ברבעון זה הגיע לכ-35% מסך היקף ההנפקות, בהשוואה לכ-6% בלבד ברבעון הראשון של 2018.

בחודשיים האחרונים בוצעו הנפקות של שני הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי, בהיקף כולל של כ-5 מיליארד שקל, שהיוו את עיקר ההנפקות של הסקטור. עדיין, בבחינת הנתונים מתחילת השנה משקלו הגבוה של סקטור הנדל"ן ממשיך לבלוט, והוא מהווה כ-45% מסך ההנפקות.

כ-17.5 מיליארד שקל גויסו מתחילת 2018 על-ידי סקטור הנדל"ן, והיקף הגיוס הגבוה של הסקטור המשיך להיות מושפע, עד לפני מספר שבועות, מפעילות ערה של חברות נדל"ן אמריקאיות נוספות, שהפכו לשחקן משמעותי. היקף ההנפקות של חברות אלו הסתכם מתחילת השנה בכ-5 מיליארד שקל. במבט קדימה, "עליית הריבית בארה"ב נותרה סיכון מרכזי לחברות האמריקאיות המנפיקות, ויכולה להפעיל לחץ רב יותר על שיעור ההיוון והערכות השווי של הנכסים בכל הסגמנטים, ועל עלויות המימון.

"להערכתנו, הפער השלילי בריבית חסרת הסיכון בין ישראל לארה"ב, שהתחזק עם העלאת ריבית נוספת החודש, ממשיך להיות גורם תומך בהנפקות של חברות נדל"ן מארה"ב בשוק האג"ח המקומי. עם זאת, נראה שבשלב הנוכחי רק לחברות אמריקאיות בדירוגי אשראי גבוהים או חברות המנפיקות עם בטוחות ראויות יש נגישות לשוק".