פי 2 נבחנים ב-3 שנים? בנט צריך לחזור ללוח הכפל | דעה

ההישגים של התוכנית לחיזוק לימודי המתמטיקה מרשימים וחשובים, גם בלי שבנט ינפח את ההישגים • 5 נקודות על תוכנית הדגל של בנט, שהיתה במוקד מסיבת העיתונאים שכינס הבוקר משרד החינוך

נפתלי בנט / רויטרס
נפתלי בנט / רויטרס

משרד החינוך הודיע הבוקר (ד') באירוע חגיגי על הגעה ל-18 אלף נבחנים בבחינת הבגרות ברמה של 5 יחידות במתמטיקה, שנה לפני המתוכנן. כמו כן, השר נפתלי בנט ומנכ"ל המשרד שמואל אבואב הודיעו על הרחבת התוכנית לעידוד לימודי המתמטיקה גם לחטיבות הביניים ובתי הספר היסודיים. ההודעה על כך היתה במסיבת עיתונאים, אליה הוזמנו מורים ותלמידים למתמטיקה, מנהלים במשרד החינוך וכן נציגים של גופים שפועלים לקידום הנושא.

התוכנית לעידוד מצוינות במתמטיקה היא תוכנית הדגל של בנט, שהקצה 75 מיליון שקל להגדלת תקנים ולשעות תגבור. בנוסף, התלמידים קיבלו רשת ביטחון שתאפשר לחלק מהנכשלים ב-5 יחידות לקבל בגרות ברמה של 4 יחידות.

"השינוי הוא בלתי נתפש, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארטאפ בשנים הבאות", אמר בנט. הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היוותה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו, בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד".

5 נקודות על התוכנית והאופן שבו בנט משווק אותה:

למה לא לדייק?

בהודעה לעיתונות ובחשבון הטוויטר שלו כתב בנט כי "בחלוף שלוש שנים בלבד מהשקת התוכנית הלאומית, המספרים מדברים בעד עצמם: הכפלנו את מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה. הבטחנו - וקיימנו". אם במתמטיקה אנחנו עוסקים, אז כדאי גם לדייק בפעולות חשבונאיות יחסית פשוטות. בשנת 2015 עמד מספר הנבחנים על 11.3 אלף ושנה קודם לכן על 9,700 - אף אחד מהמספרים האלו לא מראה על הכפלה של מספר הנבחנים.

בנט לא משקר - נקודת הייחוס שלו היא שפל של 8,869 נבחנים ב-2012, שלוש שנים לפני שהוא נכנס לתפקיד. זה היה גם ההסבר של דוברות משרד החינוך. האם בנט דואג להגיד את זה לעוקבים שלו? בשם הרצון לפרסם מסרים פשוטים וקליטים, אך בעיקר משיקולים פוליטיים ושיווקיים, הוא מעדיף להטעות אותם. לתוכנית של בנט יש הצלחות לא מבוטלות שלא ניתן לפקפק בהן, אבל איזה מסר ילמדו הנבחנים במועד ב' במתמטיקה, ש-11 כפול 2 שווה 18 או 22?

יעד חשוב, אך בעיקר נגיש

שי פירון, קודמו של בנט בתפקיד, בחר לקדם את התוכנית "למידה משמעותית" שעיקרה הפסקת שינון חומרי לימוד והקניית מיומנויות רכות יותר. שינוי מערכת החינוך והטמעה של למידה משמעותית הם יעדים שקשה מאוד להשיג. בנט הציב יעד נגיש יותר - הגדלת מספר הלומדים ב-5 יחידות, קודם במתמטיקה וכעת גם באנגלית ופיזיקה.

זה לא מוריד מההצלחה של התוכנית וגם לא מחשיבותה, אך צריך לזכור - בנט בחושיו החדים בחר נושא חשוב, אך כזה שניתן להציג בו הישגים מדידים תוך שנים ספורות, והוא יודע היטב לשווק אותם.

התוכנית מחזקת את הפריפריה

בשנה הראשונה לתוכנית, 2016, התרחבו הפערים בין המרכז לפריפריה, כשההסבר לכך הוא שבמקומות רבים בפריפריה לא היו בכלל כיתות 5 יחידות לימוד. לכן בשנים הבאות הפערים עשויים להצטמצם. זאת אחת הבשורות הגדולות - היא גם נותנת הזדמנות לתלמידים שרוצים לעשות 5 יחידות, ולא גוזרת עליהם להסתפק ברמה נמוכה יותר, גם נותנת השראה לתלמידים נוספים וגם נותנת להם הרגשה שלא שכחו אותם מאחור.

"חייבים לנתק את הקשר ההדוק בין רמת ההכנסה של ההורים לסיכויי הילד להצליח בחיים, לא על ידי פגיעה בחזקים אלא על ידי חיזוק השכבות החלשות. אנחנו בחצי הדרך לשם, אבל חייבים להתמיד בה", אמר בנט במסיבת העיתונאים. בשלוש השנים האחרונות נפתחו כיתות חדשות ב-185 בתי ספר, מתוכם 107 באשכולות 5-1. משרד החינוך לא הציג עדיין נתונים מעודכנים על המאפיינים הדמוגרפיים של הנבחנים.

נתונים, נתונים, נתונים

בניגוד להטעייה של בנט לגבי הכפלת מספר הנבחנים, במשרד דווקא מציגים תחזיות כמותיות להמשך, בצעד ראוי לציון. התוכנית לחיזוק לימודי המתמטיקה כוללת גם שיעורים פרטיים, מרתונים, ליווי של סטודנטים מצטיינים, מתנדבים מחברות הייטק ועוד.

מנכ"ל המשרד שאול אבואב הציג תחזיות מפורטות על כל אלו לשנים 2020 או 2021 - כמה תלמידים ובתי ספר ישתתפו בכל פעילות, כמה מהנדסים יגיעו לבתי ספר כדי לעודד תלמידים וגם כמה מורים ישתתפו בתוכניות הכשרה מיוחדות. יעדים מדידים הם לא הדבר היחיד שחשוב, אך הם מאפשרים למערכת ולאנשים מחוץ לה לבחון את התהליכים ולבקר אותם, ולכן זהו צעד נכון של משרד החינוך. בנט הבטיח שכל הנתונים על הנבחנים יהיו שקופים. בפעם הקודמת היה צריך לחכות לעיבוד של הלשכה המרכזית לססטיסטיקה כשנה לאחר בחינת החורף, נקווה שהפעם זה יהיה בעיתוי מוקדם יותר.

מה הלאה?

בנט הודיע כי התוכנית תהפוך להיות קבועה. זה כמובן לא אומר שהשר הבא לא יוכל לבטל אותה, אבל זה יחזק את יציבותה וייתן מסר חשוב. בנט גם הודיע על חיזוק לימודי המתמטיקה בחטיבות הביניים ובבתי הספר היסודיים. משרד החינוך יקים מכון לאומי למורים מובילים במתמטיקה ומדעים, תוקם מנהלת מ"הייטק להוראה" שתסייע בתהליך ההסבה למורים, יתווספו שעתיים נוספות בחטיבת הביניים ובבתי הספר היסודיים יורחבו תוכניות של לימודי מתמטיקה חווייתיים.

ואולם כדי לנתח את החוזקות והחולשות של התוכנית צריך לעתים עוד קצת זמן (למשל בפריפריה), אך כבר עתה צריך לנתח לעומק את הנתונים, להבין מה מצבן של התלמידות לעומת התלמידים, מה המצב של העשירונים השונים, איך ניתן לחזק קבוצה גדולה יותר של תלמידים, והאם לא נפגעים תלמידי 3 יחידות, שבהם פחות מתמקדים.