הפרקליטות תאחד מסקנות בתיקי נתניהו לחוו"ד אחת

העדים המשותפים, ההשלכות שנעשות בין התיקים והשלמות החקירה הובילו את הפרקליטות להחלטה לאחד בין תיק המתנות, תיק מוזס ותיק וואלה-בזק • המידע המלא על הצעד יחשף במגזין G של "גלובס" בסוף השבוע, בכתבת פרופיל מיוחדת על הפרקליטה הבכירה שכל תיקי רה"מ מתנקזים אליה

ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי

ההמלצה שתוגש ליועץ המשפטי לממשלה בנוגע לתיקי נתניהו השונים - 1000, 2000 ו-4000, תועבר כחוות-דעת אחת - כך החליטה הפרקליטות. הסיבה: עדים משותפים, השלכות מסוימות שנעשות בין התיקים והשלמות חקירה שנעשו בתיק 1000 (תיק המתנות) שהן בעלות משמעות גם בתיקים האחרים.

עדיין לא ברור מתי ההמלצה תוגש, אבל הטיעונים על התנהלות איטית מתקבלים במשרד המשפטים במשיכת כתף. לשיטתם, על כל אחד מהתיקים עובדים במרץ צוותים מפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה.

היחידים שרואים את התמונה הכוללת, קוראים את כל החומרים ועושים את החיבורים בין חלקי הפאזל השונים הם יו"ר המחוז, עו"ד ליאת בן-ארי-שווקי, והמשנה שלה, עו"ד יהונתן תדמור. בן-ארי-שווקי, שנחשבת כמועמדת מובילה להחליף את עו"ד שי ניצן כפרקליטת המדינה הבאה, היא היחידה מקרב הבכירים המלווים את התיק שהתנסתה כבר בחקירה ובהעמדה לדין של ראש ממשלה.

"בבחירה של היועץ המשפטי לממשלה בבן-ארי-שווקי כפרקליטה מלווה לתיקי נתניהו יש אמירה", אומרים גורמים שנמצאים על התפר שבין הפוליטי למשפטי. "בן-ארי הגיעה אחרי שהתבססה ההערכה שהיועמ"ש אביחי מנדלבליט יקל עם ראש הממשלה, בגלל ההיסטוריה המשותפת שלהם (מנדלבליט שימש כמזכיר הממשלה של נתניהו ונבחר לתפקיד היועץ בתמיכתו של ראש הממשלה - ח"ש). הוא בחר בפרקליטה שנחשבת לנוקשה מאוד. לא הבן אדם שהיית בוחר כדי לעגל קצוות אם תימצא תשתית ראייתית. מבחינת נתניהו זו לא בשורה טובה. מצד שני, אם היא זו שתסגור את התיק, אין חותמת הכשר טובה ממנה".

לו הייתי בראש קונספירטיבי, עוד הייתי מניחה שעל זה בדיוק חשב היועץ.

"הוא לא, את מניחה כמו רוב התקשורת שמנדלבליט שואף לרצות את נתניהו, בזמן שמנדלבליט שואף לרצות בעיקר את מנדלבליט, ויתנהל לפי מה שישרת אותו כדי להתמנות לעליון, שזו מבחינתו התחנה הבאה שלו".

גם אז יש משקל לפוליטיקאים שנמצאים בוועדה לבחירת שופטים.

"יש עוד 4 שנים עד לתום הקדנציה שלו, ועד אז אלוהים גדול. הבחירה שלו בבן-ארי נובעת מזה שהוא מעריך את דעתה. תהיה לה השפעה גדולה עליו, בעיקר כיוון שפרקליט המדינה שי ניצן הוא מומחה למשפט מינהלי ואינו מזוהה כפליליסט, בטח לא כזה שניהל תיקי ראיות בבית המשפט".

סנגור בכיר מוסיף: "זו בדיוק המומחיות של בן-ארי. היא אשת מקצוע, שיודעת לבנות קונספציה בתיקים שבהם אפשר לפרש את הראיות בכל מיני אופנים, ושני הסיפורים ייראו לגמרי אפשריים. יש לה את הביצים לומר שהסיפור האלטרנטיבי מופרך ובית המשפט לא יקנה את זה, ובתי המשפט באמת נוטים לקבל את התזה שלה. זה בדיוק מה שקרה עם אולמרט בתיק הולילנד. גם בעליון, למרות הזיכוי מהאישום המרכזי, עדיין היא זו ששלטה במסר שעבר מפסק הדין. היא מודעת ליכולת הזו שלה - ללוות תיק משלב החקירה ואיסוף הראיות בדרך להפיכתו לכתב אישום ומשם לאופן שבו הוא יתנהל בבית המשפט. צריך מידה רבה של ביטחון עצמי וכמובן של ניסיון שטח כדי לדעת איך לנצל את התמיכה שהפרקליטות זוכה לה מצד השופטים, להכיר בערך המילה של תובע בהשוואה לזו של סנגור, ובן-ארי שולטת בזה מצוין. אם מנדלבליט היה רוצה פיון קטן, הוא היה בוחר פרקליט מלווה אחר. זה לא אומר שהיא לא תצטרך לשכנע אותו בעמדה שתגבש, אבל אם תצליח, הוא לא יפחד ללכת איתה".