הסוף מתקרב: הליכוד דחה את הצעת החוק להצלת החינוכית

הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר, שמציעה להשאיר את הטלוויזיה החינוכית כגוף עצמאי, לא עלתה לדיון גם השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה • ללא שינוי בחוק, החינוכית תוכנס לתוך תאגיד השידור בתוך חודש וחצי

חבר הכנסת מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת
חבר הכנסת מיקי זוהר / צילום: דוברות הכנסת

למרות התקוות של עובדי ומנהלי הטלוויזיה החינוכית, הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), שנועדה למנוע את הכנסת החינוכית לתוך תאגיד השידור בעוד כחודש וחצי, הוסרה היום (א') מסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה ולא נדונה בה, לבקשת הליכוד. הצעת החוק של זוהר אמורה הייתה לעלות גם בשבועות קודמים לדיון בוועדה, וגם אז נדחתה, על רקע התנגדות שר האוצר משה כחלון לתיקון החוק.

בחינוכית קיוו כי היום ההצעה בכל זאת תעלה לדיון, גם על רקע העובדה שבשל החלטת הממשלה לסגת בה מעניין פיצול התאגיד - על רקע החשש לקיום תחרות האירוויזיון בישראל - ממילא יש צורך לפתוח את חוק השידור הציבורי. התיקון לביטול פיצול התאגיד אכן אושר היום בוועדה.

מנכ"לית החינוכית, ד"ר אורנה שמחון, מסרה הבוקר כי לאור העובדה ש"חוק השידור הציבורי נפתח ממילא בכדי לאפשר את קיום האירוויזיון בישראל, אין שום סיבה להשאיר בו את סעיף סגירת החינוכית שהוכנס לחוק בחטף מלכתחילה". לדבריה, "יש רוב גדול בקרב חברי הכנסת מכל סיעות הבית לביטול הסעיף שקובע כי החינוכית תיסגר, והדבר בא לידי ביטוי בכנס חירום בכנסת ובדיוני ועדת החינוך. אני קוראת לראש הממשלה ולשר האוצר לא לעשות כאן טעות היסטורית".

ח"כ זוהר עצמו נפגש בעניין בשבוע שעבר עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אך כאמור גם הפגישה הזאת לא הועילה. זוהר מסר היום ל"גלובס": "אני סבור כי מדובר בשגיאה של הממשלה. בכוונתי להמשיך לנסות ולשכנע את הגורמים הרלוונטיים לתמוך בחוק הנכון הזה שישאיר את החינוכית בחיים".

על-פי הצעת החוק של ח"כ זוהר, שנחשפה ב"גלובס", החל משנת 2019 יקוצץ תקציבה של החינוכית לכ-90 מיליון שקל, ואילו מ-2020 ואילך יסתכם תקציבה ב-72 מיליון שקל. כיום מוערך תקציבה השנתי של החינוכית בכ-120 מיליון שקל.

על-פי החוק הקיים, החל מ-15 באוגוסט החינוכית אמורה להיכנס לתוך התאגיד, כערוץ ילדים שיופעל מטעמו. החוק לא מפרט מה יעלה בגורל עובדי החינוכית - 180 עובדי מדינה המאוגדים באמצעות ההסתדרות - אך ברור כי רובם המוחלט של העובדים לא יוכלו להיקלט במסגרת התאגיד.