ההסכם בוטל: סיריוס לא תרכוש את הפניקס מקבוצת דלק

סיריוס הייתה אמורה לרכוש את החזקות דלק בחברת הביטוח בכ-2.5 מיליארד שקל • ההסכם בוטל לאחר שסיריוס לא קיבלה את אישור הפיקוח על הביטוח

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

קבוצת דלק  דיווחה הערב (א') על ביטול ההסכם מכירת הפניקס  לחברת הביטוח האמריקאית-סינית סיריוס . ההסכם נחתם באמצע ספטמבר האחרון, ולפיו סיריוס הייתה אמורה לרכוש את החזקות קבוצת דלק (52.25%) בהפניקס בתמורה לסך כולל של כ-2.5 מיליארד שקל. 

העסקה חולקה אז לשניים: החלק הראשון קרה מיידית, ובמסגרתו רכשה סיריוס כ-4.9% ממניות הפניקס, בתמורה לכ-208 מיליון שקל. השלב השני, והמשמעותי, כלל את רכישת יתרת מניות דלק בהפניקס בתמורה לכ-2.3 מיליארד שקל. סיריוס הודיעה ב-23 בנובמבר כי תשלים את השלב השני, ופנתה אז לקבל את אישור הפיקוח על הביטוח. אישור זה לא ניתן לה עד היום. הבעייתיות הזו הייתה מוכרת לראשי דלק, ולפיכך במסגרת ההסכם עם סיריוס נקבע כי לכל המאוחר בתום 8 חודשים ממועד הגשת הבקשה, אם לא יתקיימו התנאים להשלמת העסקה, ההסכם לרכישת 47.35% ממניות הפניקס (השלב השני) "יהא בטל ומבוטל".

כעת מגיע המועד האמור, ואכן העסקה בוטלה וששחררה את דלק למצוא רוכש אחר, ואולי אפילו למכור את מניות הפניקס בשוק. האופציה האחרונה הפכה לסבירה יותר מאחר שמאז שסיריוס ודלק חתמו על ההסכם ביניהן עלתה מניית הפניקס  בכ-23%, מה שהביא אותה לשווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקל, כשבתקופה הזו היא אף חצתה את רף 5 מיליארד שקל.

לא מן הנמנע שכעת וסיריוס תיסוג תמכור את החזקותיה בהפניקס (4.9%). נציין כי בשנים האחרונות מימשה בעלת השליטה הקודמת בהפניקס - קבוצת מאיר של יעקב שחר וישראל קז -  חלק ניכר מיתרת החזקותיה בחברה תוך ניצול העלייה במניה.