דוח "15 דקות": אלה קווי האוטובוסים הגרועים ביותר בישראל

הדוח מבוסס על תלונות הנוסעים שמגיעות למוקד הארגון שעוסק בשיפור התחבורה הציבורית בישראל • בראש הרשימה - קו 33 של חברת דן המחבר בין בני-ברק לתל-אביב • דן: "אין מספיק נת"צים"

אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי
אוטובוסים של דן / צילום: תמר מצפי

אלפי תלונות של נוסעים שהגיעו למוקד הארגון "15 דקות" במחצית הראשונה של שנת 2018 חושפים את קווי התחבורה הציבורית הגרועים בישראל: בראש הרשימה - קו 33 של חברת דן המחבר בין בני-ברק לתל-אביב. במקום המפוקפק השני נמצא קו 1, קו הדגל של משרד התחבורה המחבר בין פתח-תקווה לבת-ים, ובמקום השלישי ניצב קו 149 של חברת מטרופולין המחבר בין כפר-סבא לתל-אביב.

הדוח מבוסס על תלונות הנוסעים שמגיעות למוקד הארגון שעוסק בשיפור התחבורה הציבורית בישראל. מועד פרסום הדוח אינו מקרי - היום הכנסת תציין את יום התחבורה הציבורית והדוח יוגש ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל. בעוד שבכנסת יעסקו היום הפוליטיקאים בלהציג לציבור את "ההישגים" בתחום התחבורה הציבורית, הנתונים מדברים בעד עצמם - על אף הפקקים הכבדים 70% מהאוכלוסייה מעדיפים להגיע לעבודה ברכבים פרטיים, ואלה שבכל זאת בוחרים באוטובוס או ברכבת עושים זאת מחוסר ברירה, פשוט כי אין ברשותם מכונית.

קווי האוטובוס המדווחים ביותר בינואר-יוני 2018 \ מתוך דו"ח ארגון 15 דקות
 קווי האוטובוס המדווחים ביותר בינואר-יוני 2018 \ מתוך דו"ח ארגון 15 דקות

כמעט 90% ממשתמשי התחבורה הציבורית בישראל נוסעים באוטובוסים שמאופיינים כפי שמוצג בדוח ברמת שירות לקויה. מהדוח עולה כי הנוסעים מתלוננים בעיקר על "איחורים רבים, נסיעות שאינן מבוצעות על פי תנאי הרישיון ועל צפיפות בלתי נסבלת והשארת נוסעים בתחנה כתוצאה מכך".

במהלך החציון הראשון של שנת 2018 התקבלו במוקד הארגון כ-3,000 דיווחים על כמעט 700 קווים מכל רחבי הארץ. עיקר התלונות נוגעות לאמינותה הנמוכה של התחבורה הציבורית הקיימת ולמחסור בהיצע ובשירות. בארגון 15 דקות אומרים כי עומסי התחבורה ההולכים וגוברים, לצד תחבורה ציבורית שאינה זוכה להעדפה משמעותית בכביש, מונעים מהתחבורה הציבורית את ההתקדמות המיוחלת והיא נותרת תקועה.

37% מסך התלונות עסקו באי הגעת האוטובוסים לתחנות בשל איחור או בשל אי ביצוע נסיעה, 16% נוגעות לדילוג על תחנה בשל העומס באוטובוס, כ-26% מהתלונות נוגעות לשירות לקוי, 10% לחוויית נסיעה לא נעימה וכ-5% למידע שגוי או חסר. התלונות מתקבלות במוקד באמצעות אפליקציה, טופס תלונה באתר ובאמצעות הודעות ווטסאפ.

ממסקנות הדוח עולה בין השאר כי קיים צורך דחוף לקדם נתיבי תחבורה ציבורית: "העדפה בכבישים הבינעירוניים המרכזיים (2,4,5 ו-1) ובכבישים העירוניים על ידי יישום "מהיר לעיר" נדרשת בהקדם.

המסקנה הנוספת של מחברי הדוח מתייחסת לכך שיש לתגבר קווים מסוימים הזוכים לפופולריות רבה. על כך נכתב בדוח כי "על אף שבחלק ניכר מהמקרים הצורך בשיפור השירות ידוע מזה מספר שנים, השירות לא מתוגבר בהתאם על ידי משרד התחבורה, והוא אינו מספק מענה הולם לעלייה בביקושים. כך קווים שלכאורה תוגברו במהלך חודש פברואר בגוש דן תוגברו בנסיעות ספורות ביממה או כלל לא תוגברו. הפופולריות של קו 1 מעידה כי יש מקום להגברת תדירויות והוספת קווים מכינים בגוש דן בצירים המרכזיים שבהם עתידה לעבור הרכבת הקלה, עד שזו תהיה מוכנה".

עוד נטען כי קווים שאושרו על ידי משרד התחבורה אינם יוצאים לדרך בשל עיכובים תקציביים מצד משרד האוצר - דבר שפוגע ברמת השירות וגורם לתדירות נמוכה של הקווים.

מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב מסר: "הביקוש לתחבורה הציבורית בתוך ערי ישראל הולך ועולה, אבל לצערנו הרשויות לא עושות מספיק כדי לקצר את זמני הנסיעה באוטובוסים. ישנן רשויות מקומיות שלא מפנות נתיבים לנת"צים, משרד התחבורה מקדם נתיבים כאלה בכבישים הבינעירוניים בקצב איטי מאוד, מספר התלונות הגבוה על קו 1 מעיד על הביקוש האדיר לקווים מכינים, ומחסור בקווים מהירים לאזורי תעסוקה ולתחנות הרכבת נמשך זמן רב מדי. ציבור הנוסעים מצפה ממשרדי האוצר והתחבורה להוספת שירות וקווים באופן משמעותי ובהקדם . המוקד של 15 דקות מסייע לציבור לדווח על חוסרים בשירות ובעיות בשירות הקיים ובזכות הלחץ הציבורי ישנם שיפורים נקודתיים. אנחנו קוראים למשרד התחבורה לייעל את אופן הטיפול בפניות הציבור בהתאם להמלצות מבקר המדינה והכנסת."

מחברת דן נמסר בתגובה: "אין מספיק נתצים, כפי שהדוח מציין, ובנתצים הקיימים אין מספיק אכיפה מאחר ורכב שחוסם נתצ יקבל קנס אך החסימה נשארת ומעכבת אלפי נוסעים בתחבורה הציבורית. אם יהיו יותר נתצים והם יהיו פנויים, הרוב המכריע של התלונות על עיכובים ולוחות זמנים, ייפתרו".

מחברת מטרופולין נמסר בתגובה: "כפי שעולה מהדו״ח, אחד הנושאים המרכזיים הוא היעדר נתיבי תחבורה ציבורית ואנחנו פועלים מול משרד התחבורה, שאחראי על תחום התשתיות. מטרופולין נותנת מענה מקצועי ויעיל לכל תלונה שמגיעה לחדר הבקרה או למוקד החברה בזמן אמת. לעצם הממצאים, מדובר בקווים בעלי ביקוש גבוה. תיגברנו את קו 90 פעמיים מתחילת השנה ולגבי קו 149, קיימת תוכנית תיגבור, שתיושם בזמן הקרוב".