מחיר למשתכן: הצלחה למכרזים ברמת-גן, רעננה ובית שאן

שורה של מכרזי מחיר למשתכן הסתיימו בהצלחה ברעננה, רמת-גן ובית שאן • במכרזים בדימונה ובג'סר א-זרקא, לעומת זאת, לא הוגשה אף הצעה • בסך-הכול מדובר ב-605 דירות מוזלות חדשות שייבנו לצד 95 דירות במחיר מלא • למדריך ומחשבון משכנתא

דירת מחיר למשתכן / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי
דירת מחיר למשתכן / צילום אילוסטרציה: תמר מצפי

הצלחה לשורה של מכרזים במסגרת מחיר למשתכן ברעננה, רמת-גן ובית שאן. במקביל, מכרזים בדימונה ובג'סר א-זרקא נכשלו כאשר אף הצעה לא הוגשה. בסך-הכול מדובר ב-605 דירות מוזלות שייבנו לצד 95 דירות לשיווק ומכירה בשוק החופשי במחיר מלא. סביר להניח שדירות מוזלות אלה ישתתפו בהגרלה הגדולה הקרובה שעתידה להתפרסם בחודש הנוכחי. אולם עד כה טרם נקבע מועד מדוייק לפתיחת ההרשמה.

המכרז הגדול ביותר שנסגר הוא מכרז ברמת-גן הכולל היצע משמעותי של 450 יחידות דיור בסך-הכול, 369 מהן מוזלות לזכאי מחיר למשתכן ושאר 81 הנותרות למכירה בשוק החופשי. מדובר בשני מגרשים שונים, בהם נקבעו גם מחירי מקסימום שונים לדירות המוזלות ולכן בכל אחד מהם המחיר הסופי לזכאים יהיה שונה, וזאת למרות שבשני המגרשים הוכרז אותו הזוכה במכרז. למכרז הוגשו שלוש הצעות שונות ובסופו של דבר חברת רמי שבירו הנדסה בנייה והשקעות היא זו שזכתה בשניהם. המכרז מתייחס לקרקע הממוקמת במזרח העיר רמת-גן, מדרום לרחוב גילדסגיים, צפון מזרח מבית החולים תל השומר וממערב לשדרות בן-גוריון.

במגרש הראשון ניתן לבנות 288 יחידות דיור מוזלות במסגרת מחיר למשתכן ועוד 72 דירות למכירה בשוק החופשי. על פי תוצאות המכרז, אומדן למחיר דירה מוזלת בשטח 96 מ"ר עומד על החל מכ-1.57 מיליון שקל, דירת 111 מ"ר החל מכ-1.81 מיליון שקל ודירת 131 מ"ר החל מכ-2.14 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ ואת חישוב שטחי המרפסת, החניה והמחסן. נציין כי מדובר באומדן בלבד עוד טרם בוצע התכנון המפורט במגרש.

במגרש השני ברמת-גן ניתן לבנות 90 יחידות דיור בסך-הכול, 81 יחידות דיור מוזלות ועוד 9 יחידות דיור למכירה בשוק החופשי. במגרש זה אומדן מחירי הדירות כאמור שונה. מחיר דירת 96 מ"ר לזכאים יעמוד על החל מכ-1.46 מיליון שקל, דירת 111 מ"ר החל מכ-1.68 מיליון שקל ודירת 131 מ"ר החל מכ-1.99 מיליון שקל. גם במקרה הזה מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ ואת חישוב שטחי המרפסת, החניה והמחסן. נציין שוב כי מדובר באומדן בלבד עוד טרם בוצע התכנון המפורט במגרש.

מכרז נוסף שנסגר בהצלחה הוא מכרז לבניית 136 דירות ברעננה, בבניין עם חזית מסחרית. המגרש ממוקם בשכונת 'נאות עוזי' במערב העיר. במסגרת המכרז נקבע כי 122 דירות יהיו דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן ו-14 הדירות הנותרות ישווקו בשוק החופשי במחיר מלא. במכרז התקבלו שלוש הצעות והחברה הזוכה היא שותפות בין שגראוי ייזום ובנייה (אס.בי.סי.) ושגראוי ליבוביץ החזקות. על פי ההצעה הזוכה במכרז, מחיר דירת 94 מ"ר לזכאים יעמוד על החל מכ-1.32 מיליון שקל, מחיר דירת 109 מ"ר החל מכ-1.53 מיליון שקל ומחיר דירת 129 מ"ר החל מכ-1.81 מיליון שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ ואת חישוב שטחי המרפסת, החניה והמחסן. נציין שוב כי מדובר באומדן בלבד עוד טרם בוצע התכנון המפורט במגרש.

המכרז השלישי שנסגר בהצלחה הוא מכרז מחיר למשתכן בבית שאן. מדובר במכרז לבניית 114 יחידות דיור, כולן דירות מוזלות. המכרז התייחס למגרשים בשכונת האקליפטוס בחלקה המערבי של העיר. למכרז הוגשו ארבע הצעות שונות ובסופו של דבר ההצעות הזוכות הן של חברת י.ס.ד. בעמק יזמות ובניין שתוכל לבנות 54 דירות מוזלות וחברת רונידן חברה לבנין שתוכל לבנות 60 יחידות דיור מוזלות. על פי נתוני הזכייה במכרז, אומדן מחיר דירה מוזלת בשטח 92 מ"ר עומד על החל מכ-363.1 אלף שקל, דירה בשטח 107 מ"ר בהחל מכ-431.8 אלף שקל ודירה בשטח 127 מ"ר החל מכ-523.5 אלף שקל. מחיר זה כולל את מרכיב המע"מ ואת חישוב שטחי המרפסת, החניה והמחסן. המחיר גם כולל מענק בגובה 60 אלף שקל לזכאים. נציין שוב כי מדובר באומדן בלבד עוד טרם בוצע התכנון המפורט במגרש.

על פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו בהצלחה, נכון להיום רכשו קבלנים ויזמים מגרשים לבניית כ-52.8 אלף דירות מוזלות. נתון זה אינו כולל את הדירות שעשויות להתווסף לפרויקטים מכח הקלת שבס (הקלה שבסמכות הרשות המקומית לאשר המגדילה את מספר הדירות בפרויקט). הסיבה לכך היא שאין וודאות שהרשות המקומית תאשר את ההקלה וגם אם כן, הדירות הנוספות אינן תמיד דירות מוזלות אלא יכולות להיות דירות למכירה בשוק החופשי במחיר מלא.