הנדל"ן בברלין רותח: ADO משערכת נכסים ב-2.1 מיליארד שקל

כ-1.2 מיליארד שקל מהגידול נובע מרכישות נוספות של נכסי נדל"ן שביצעה החברה-הבת ADP במחצית הראשונה של השנה, והיתרה מעליית ערך הנכסים של החברה בברלין

נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי
נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

הפריחה בשוק הנדל"ן בברלין נמשכת, וחברת איי.די.או גרופ (ADO), הפועלת בתחום הנדל"ן למגורים בבירת גרמניה באמצעות החברה-הבת איי.די.או פרופרטיז (ADP), דיווחה הבוקר (א') לבורסה כי היא צפויה לרשום רווח הון גדול משיערוך נכסים חיובי. 

ADO הודיעה, כי מעריך שווי חיצוני העריך את שווי נכסי ADP (שבה מחזיקה ADO כ-38% מההון) בסוף יוני השנה בכ-3.82 מיליארד אירו, גידול של 495 מיליון אירו (כ-2.1 מיליארד שקל) לעומת הערכת השווי הקודמת שבוצעה בסוף 2017. כ-290 מיליון אירו (1.23 מיליארד שקל) מסך הגידול נובע מרכישות נוספות של נכסי נדל"ן שביצעה ADP במחצית הראשונה של השנה, והיתרה מעליית ערך הנכסים של החברה בברלין.

מניית ADO  הגיבה להודעה בעליות היום בבורסה, והשלימה התקדמות של 55% בשנה האחרונה. ADP נסחרת בבורסת פרנקפורט לפי שווי של כ-2.1 מיליארד אירו (כ-9 מיליארד שקל) לאחר עלייה של 32% במניה בשנה האחרונה. נכון להיום מחזיקה ADP בכ-22 אלף יח"ד להשכרה, ובכ-1,000 יחידות מסחר להשכרה בברלין, זאת לאחר שבחודש מארס השנה חתמה על הסכם לרכישת פורטפוליו של מבני מגורים בשכונת שרלוטנבורג בברלין, הכוללים 832 דירות ו-24 חנויות, תמורת כ-160 מיליון אירו.

ADO נמצאת כיום בשליטה משותפת של שיכון ובינוי (מחזיקה 37.5% מההון), שאת השליטה בה רכש לאחרונה איש העסקים נתי סיידוף מידי שרי אריסון, ושל משפחת דיין וקרן אפולו (המחזיקות בסה"כ בכ-34.4% מההון), לאחר שרכשו לפני כשנה את המניות מגופים מוסדיים שהחזיקו בחברה, במהלך שהפתיע את שיכון ובינוי.

אפולו היא קרן פרייבט אקוויטי זרה גדולה, בעוד שעסקיה של משפחת דיין צמחו בשנים האחרונות, בעיקר כתוצאה מפעילות בתחום הנדל"ן בגרמניה, וזה זמן היא מרחיבה את פעילותה בתחומי הנדל"ן והמלונאות.

מניית ADO
 מניית ADO

לוקסי מגדיל החזקות

לצד בעלי המניות הגדולים ב-ADO מחזיק איש העסקים יעקב לוקסנבורג (לוקסי) בכ-7% מהון החברה, לאחר שבשבועיים האחרונים המשיך להגדיל את החזקותיו. לוקסי, באמצעות חברת לפידות קפיטל שבשליטתו, רכש מניות נוספות בכ-3.5 מיליון שקל. 

את ההחזקה המשמעותית הראשונית שלו בחברה רכש לוקסנבורג בספטמבר 2017 (כ-6% מההון של ADO), לאחר שזיהה הזדמנות במצב שנוצר, בעקבות הכניסה האגרסיבית של דיין ואפולו להשקעה בחברה, וחתימה על הסכם ניהול משותף בין הצדדים.

מאז הוא ניסה, בין השאר דרך ביהמ"ש, להביא לביטולו של הסכם הניהול בין בעלי השליטה ושינוי הרכב הדירקטוריון ב-ADO. נכון להיום, הניסיונות של לוקסנבורג להביא לביטול ההסכם בין בעלי השליטה לא צלחו, והוא הוארך לאחרונה עד לסוף השנה.

אמיר תירוש, מנכ"ל לפידות, ציין היום כי "נכנסנו להשקעה ב-ADO, לאחר שזיהינו את הפוטנציאל המשמעותי הגלום בה. אנו מרגישים מאוד בנוח עם ההשקעה, ואף שוקלים להגדיל את שיעור החזקותינו בחברה, מתוך אמונה כי תשיא ערך משמעותי לבעלי המניות שלנו. אנחנו רואים חיזוק משמעותי לעמדתנו בדיווח החברה מהיום. הציפייה שלנו היא שבעלי השליטה יפעלו לטובת החברה ובהתאם לדין, ועל כך נעמוד ככל שיידרש".