"הנושא היה איך מקדמים את פאינה ואת האג'נדה שלה בציבור"

לאחר שיד-ימינה דאוד גודובסקי הורשע על חלקו בפרשת ישראל ביתנו ונידון ל-7 שנות מאסר, המשיך היום שלב ההוכחות במשפטה של חברת הכנסת לשעבר פאינה קירשנבאום - עם עדותו של רן לבנה, שעבד בעבר בחברת הייעוץ האסטרטגי תארא

פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום / צילום: שלומי יוסף

"הנושא היה איך מקדמים את פאינה ואת האג'נדה שלה בציבור ובכלל" - כך הגדיר היום (ב') רן לבנה - מי שעבד בעבר בחברת הייעוץ האסטרטגי "תארא ייעוץ וניהול פרויקטים בע"מ", שבראשה עומד עובד יחזקאל, לשעבר מזכיר הממשלה - את מטרת-העל שעמדה מאחורי שירותי הייעוץ שסופקו לפאינה קירשנבאום.

עדותו של לבנה מגיעה כשבוע וחצי בלבד לאחר שהשופט ירון לוי גזר על דאוד גודובסקי, יד-ימינה של קירשנבאום, 7 שנות מאסר בפועל על חלקו בפרשיית השוחד שזכתה לכינוי "פרשת ישראל ביתנו".

לבנה (34), כיום מנכ"ל עמותת "קרן רמון" (על-שמם של אילן ואסף רמון ז"ל), התייצב היום בפני השופט לוי, בין היתר במטרה לשפוך אור על השירות המקצועי שקיבלה קירשנבאום מחברת תארא בתקופה הרלוונטית לכתב האישום וכן בכל הנוגע לתשלום חודשי של 7,000 שקל שהועבר מספר פעמים לחברת תארא מחברת יחסי הציבור של רונן צור עבור העבודה המשותפת בעניינה של פאינה.

לשאלתו של בא-כוח הפרקליטות, עו"ד ד"ר יונתן קרמר, "מי ישלם עבור השירותים", השיב לבנה כי בשעתו "תהה" מי ישלם עבור השירותים, אך חשב שזו תהיה פאינה.

השופט לוי: "מדוע תהית מי ישלם?"

לבנה: "כי בפעם האחרונה שליווינו פוליטיקאי, זה היה במהלך פריימריז, ושם היה חוק שאפשר את המימון..."

השופט לוי: "כמה עולה כזה שירות?"

לבנה: "משתנה מאוד. ספציפית על רונן (רונן צור - מ' ש') עלינו 20 אלף שקל בחודש. אבל את זה לא ידעתי בשעתו".

השופט: "זה מחיר שוק?"

לבנה: "נראה לי שזה מחיר סביר". 

עו"ד קרמר: "וכיצד הבנת מיחזקאל שקירשנבאום תממן את זה?"

לבנה: "הוא אמר לי שהיא תביא את זה או מתקציב ישראל ביתנו או מהתקציב של הקשר עם הבוחר". 

הלקוח - פאינה. המשלמים - עמותת איילים ועמותת הרוח החדשה

לפי כתב האישום, בהמשך לקבלת השירות מתארא, המליץ יחזקאל לקירשנבאום כי על-מנת שיינתן לפאינה שירות מתאים שיענה על הסוגיות שעל הפרק, יש לתת דגש לתחום יחסי הציבור. על כן ובהמשך להמלצתו של יחזקאל, רונן צור, הבעלים של משרד יחסי הציבור צור ייעוץ אסטרטגי בע"מ, הצטרף ליחזקאל לפגישות הייעוץ שקיים עם קירשנבאום וצוותה.

לפי כתב האישום, מי שבסוף שילמו לכאורה עבור השירות המקצועי שקיבלה פאינה מצור ותארא, הם עמותת איילים ועמותת הרוח החדשה. נושא זה ניסו באי-כוח הפרקליטות להוכיח במסגרת עדותו של לבנה:

עו"ד קרמר: "אמרת גם שבשלב מסוים פנו אליך אלישבע ומתן (מזי"א ודהן, המנהלים של עמותת הרוח החדשה ועמותת איילים בהתאמה - מ' ש') ואמרו לך שהם משלמים את השירותים שלכם". 

לבנה: "נכון". 

עו"ד קרמר: "מעבר למה שדאוד אמר לך, האם העלית את זה בפורומים הגדולים?"

לבנה: "לא". 

עו"ד קרמר: "מדוע? האם יש סיבה שבגללה לא העלית את הדברים בפורום הגדול?"

לבנה: "כי חשבתי שזה פחות רלוונטי אליו, והצפתי את זה בפני עובד, שהוא הגורם האחראי עליי". 

בשלב זה ריענן עו"ד קרמר את זיכרונו של לבנה והזכיר לו כי בחקירתו במשטרה סיפר לבנה כי "פחד" להעלות את נושא התשלומים בפני דאוד גודובסקי. במענה לכך אמר לבנה כי אמנם זה מה שהוא ציין בחקירה, אך הסיבה לכך שהוא לא הציף נושא זה הייתה, לטענתו, כדי לא "ליצור אי-נעימויות כלפי הצוות שלי, כלפי פאינה. דיווחתי על כך לעובד וחשבתי שהוא יטפל בכך".

המטרה: "לקדם את פאינה אישית, ציבורית ופוליטית"

לבנה, שעבד בחברת תארא במשך למעלה מ-3 שנים (בין השנים 2012-2015), סיפר על מיזמים שונים שניסו לקדם במסגרת ההיקשרות ביניהם, בהם קידום פעולות במספר תחומים ובהם חקיקה בנוגע ליום הנכבה, גיבוש יום צעירים בכנסת, חקיקה נגד חברת הכנסת חנין זועבי וכן פעילויות הקשורות לתקופת "צוק איתן" ("דרום איתן").

בסופו של דבר, הסביר לבנה, הם לא עסקו בכל הנושאים שצוינו על-ידם כחלק מהפעילויות שיביאו לקידום מעמדה של קירשנבאום, "אבל המטרה הייתה לסייע לצוות של פאינה להיות יותר אפקטיבי בעבודתו" ו"לקדם את פאינה אישית, ציבורית ופוליטית".

בכל הקשור לכנס הצעירים, אישר לבנה כי היוזם שלו היה גודובסקי, תוך שהוא ביקש שתארא יהיו מתואמים מול רונן צור. לבנה סיפר כי "הדגש בכל הכנס היה להעלות את קרנה של פאינה".

לפי לבנה, העמותות שהיו מעורבות בכנס (איילים והרוח החדשה) לא היו לקוחות של תארא, ותארא לא נתנה להן בשום שלב שירות כלשהו.

אולם, סיפר לבנה, בשעה שפנו אליו מזי"א ודהן בכנסת בבקשה לקבלת שירותי ייעוץ עבור התשלום שהעבירו, "הבנתי שהם אלה שמשלמים את הכסף" ולא פאינה, אליה התייחס כאל הלקוח.

לבנה סיפר,כי בהמשך לבקשתם של דהן ומזי"א, הוא העלה את הנושא בפני עובד יחזקאל ומספר אנשים נוספים בתארא. לשאלת עו"ד קרמר ענה לבנה כי דרישתם של דהן ומזי"א הטרידו אותו מאוד, שכן הוא לא הכיר בהם כלקוחות תארא, והדבר הדליק אצלו נורות אזהרה.

רן הוסיף בהקשר זה כי "תארא הייתה חברה שהקפידה מאוד שיש שחור או לבן אין אפור". הבעיה מבחינת לבנה הייתה לא הצורך לתת שירות לעמותות, אלא "מי משלם את החוזים":

לבנה: "לא הטרידו אותי איילים והרוח החדשה, אלא הטרידה אותי פאינה, וזה שאנחנו ניתן שירות לפוליטיקאי מבלי לקבל תשלום... שזה - ואני לא שופט - יכול להגיע לכדי עבירה פלילית".

עו"ד קרמר: "איך עובד יחזקאל התייחס לדברים?"

לבנה: "אמר שיבדוק את הנושא כולל ייעוץ משפטי ויחזור אליי. אני חושב שהוא לא הכיר את הפרטים, והוא היה מופתע ממה שסיפרתי לו". 

בכל הקשור לסכומים שקיבלה תארא מחברתו של רונן צור, ציין לבנה כי למיטב ידיעתו הושבו חלק מהכספים שצור העביר לתארא במסגרת ההסכם. בנוסף ציין לבנה כי יחזקאל "היה מוטרד מאוד מהעניין", דבר אשר בא לידי ביטוי "בזה שהוא טיפל בנושא, וזה שהוא היה המום מהנושא".

לשאלת הפרקליטות, לבנה ציין כי הוא אינו זוכר את המועד המדויק שבו הבין וגילה כי עמותות איילים והרוח החדשה הן אלה שמשלמות עבור השירות שקיבלה פאינה מיחזקאל ומצור, אך זה היה ככל הנראה לאחר התקיימותו של כנס הצעירים.