כך יעקפו 300 מיליון אירו את הסנקציות מארה"ב בדרך לטהרן

בעקבות דרישת טהרן, ממשלת גרמניה בוחנת את אישור העברת הסכום בסדרה של טיסות מבנק איראני שנמצא בהמבורג

  EIH בנק EIH בהמבורג / צילום: רויטרס
EIH בנק EIH בהמבורג / צילום: רויטרס

בעקבות הסנקציות האמריקאיות על איראן, הממשלה בטהרן מתכוונת להטיס 300 מיליון אירו במזומן מבנק בשליטתה הנמצא בגרמניה לשטח איראן - כך דיווח הבוקר (ב') העיתון הגרמני "בילד". לפי הדיווח, האישור האפשרי של ממשלת גרמניה למהלך החריג, שמתבצע על רקע מצוקה כספית איראנית וחשש מהשפעת הסנקציות מחד והרצון האירופי לשמר את הסכם הגרעין עם איראן מנגד, מעורר מתח בין ארה"ב וישראל לבין הממשלה בברלין.

לפי הדיווח, מאות מיליוני אירו הצטברו בבנק האיראני-אירופי למסחר (EIH, Europäisch-Iranische Handelsbank) בהמבורג בשנים האחרונות.

הבנק הוקם בשנות ה-70 על ידי אנשי עסקים איראניים בעיר הנמל הגרמנית, אך מאז עבר לשליטת טהרן באמצעות החזקות של שלושה בנקים איראניים בו. ה-EIH משמש לקבלת תשלומים באירו תמורת סחורה ונפט איראניים מאירופה ומרחבי העולם, ונותר אחד המוסדות הפיננסיים האחרונים שעדיין עושים זאת. בעבר הואשם הבנק על ידי ארה"ב במעורבות במימון תוכנית הטילים האיראנית ואף תוכנית הגרעין, אולם הוא לא נכנס מעולם ל"רשימה השחורה" שאסרה על סחר עמו.

כעת, לפי הדיווח, טהרן חוששת כי הרזרבות שהצטברו בבנק בעקבות הסכם הגרעין מ-2015 וחידוש הסחר עם אירופה לא יוכלו לעבור בחודשים הקרובים לאיראן, בשל השפעות הסנקציות האמריקאיות והחשש של מוסדות פיננסיים מסחר עם בנקים איראניים. לכן, ביקשה טהרן אישור מיוחד מגרמניה להטיס בטיסה מיוחדת - או בסדרת טיסות - לפחות 300 מיליון אירו במזומן ישירות מהמבורג לטהרן. לפי הגרסה האיראנית, הכסף דרוש לממשלה כדי לאפשר המרת כספים לתיירים איראניים היוצאים לחו"ל.

העיתון דיווח כי "מקורות ממשלתיים גרמניים" מסרו כי הם בוחנים את המהלך, והודיעו כי הבנק המרכזי של גרמניה, שבפיקוחו נמצא הבנק האיראני, בוחן אם יש בו חשש לעבירה על חוקי הלבנת הון"

לפי העיתון, הפרשה מעוררת מתח בין ישראל וארה"ב לבין גרמניה. ברלין נחושה להמשיך ולקיים את הסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015, למרות פרישת ארה"ב ממנו והאיום בסנקציות חריפות על כל חברה אירופית שתמשיך לעשות עסקים עם איראן. ביום שישי האחרון נפגשו בווינה שרי החוץ של רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה, יחד עם עמיתם האיראני, כדי לדון ב"תוכנית תמריצים" שתציע אירופה לאיראן בתמורה לנכונות איראנית להישאר מחויבת להסכם הגרעין. לאחר הפגישה הודיע הצד האיראני כי ישנם "סימנים מעודדים" לנכונות אירופית לפצות את טהרן על פרישת ארה"ב מההסכם.

ה"בילד" דיווח כי שירות המודיעין הגרמני, ה-BND, פסק כי "אין הוכחות" לכך שהכסף המועבר מבנק EIH לאיראן "מיועד או מגיע לפעילויות טרור". את המגעים בעניין מוביל סגן מנהל המחלקה הבינלאומית בבנק המרכזי של איראן, עלי טרזלי, מול משרד הקנצלרית אנגלה מרקל, משרד החוץ ומשרד האוצר הגרמני. טרזלי נכלל ב"רשימת הטרור" שפרסם במאי האחרון הממשל האמריקאי, כחלק מהאיסור על סחר עם איראן.

הסחר הישיר בין גרמניה לאיראן טיפס ל-3 מיליארד אירו בשנה האחרונה, לאחר שהידרדר לכ-2 מיליארד אירו בשנים שלפני הסכם הגרעין עם טהרן. בנוסף, משמשים בנקים גרמניים דוגמת ה-EIH כמרכזי סליקת תשלומים לאיראן. בעקבות חידוש הסנקציות האמריקאיות לפני כחודשיים כבר הודיעו האיראנים כי יפעלו לפתוח בנקים חדשים דוגמת ה-EIH בבוואריה ובמדינות מחוז אחרות בגרמניה, שיאפשרו סחר ישיר באירו, מבלי להשתמש בדולרים, בין אירופה לאיראן.