פרופ' כרמי: השכלה מקבלת יחס של שוק, השקעה-תוצאה

כך אמרה אתמול נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בוועידת MAD של "גלובס" • "להשכלה יש כבוד בעיקר בהוויה הישראלית, היהודית, תמיד דחפו לכיוון הידע ולימוד התורה", הוסיפה כרמי, והתייחסה בדבריה גם לעובדת היותה הנשיאה הראשונה והיחידה של אוניברסיטה בישראל

פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, בוועידת MAD / איל יצהר
פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, בוועידת MAD / איל יצהר

"ב-25 השנים האחרונות הנגישות של ההשכלה הגבוהה בישראל גדלה באופן דרמטי. מושג ההשכלה המסורתי שדיבר על הרחבת אופקים נעשה משני, וההשכלה נתפסת כיום כמשהו שצריך לתת ערך לחיים. הכוונה היא למקצוע, משהו שאפשר ללכת איתו לבנק ואיזושהי קפיצת דרך. במיוחד לקהל שלנו שמגיעים לאוניברסיטה בגיל מאוחר יחסית, והם רוצים את הערך המיידי של ההשכלה הגבוהה" - כך פתחה את דבריה אמש (ב') פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, בוועידת MAD, בשיחה עם גלי וינרב, כתבת מדעי החיים של "גלובס". 

כרמי התייחסה בדבריה גם לתפיסה המיוחדת שמאפיינת את ההשכלה בישראל: "להשכלה יש כבוד בעיקר בהוויה הישראלית, היהודית, הייתי אומרת - שתמיד דחפו לכיוון הידע ולימוד התורה. העובדה שההשכלה תופסת מקום מרכזי בהוויה שלנו מהווה חלק מהישגים שלנו ב-70 השנה האחרונות. גם האוניברסיטה העברית וגם מכון ויצמן הוקמו עוד לפני קום המדינה.. אם כי בשנים האחרונות הראייה של ההשכלה היא כבר הרבה יותר ראיית שוק - יותר כמה שווה לנו להשקיע במובן של מספר שנות הלימוד על-מנת לראות בהמשך את התוצאות".

האם את מרגישה שיש בידול של האוניברסיטאות?

"יש בידול מסוים בין האוניברסיטאות. אפשר לומר היום מה מאפיינים של כל אוניברסיטה, וזה דבר טוב. אני מוכרת את הסחורה שלי, ולכן אני חושבת שאוניברסיטת בן-גוריון נותנת מענה מאוד רחב. נושא המדעים הוא ברמה גבוהה, וגם החוויה החברתית בתוך הקמפוס היא החוויה של הנתינה לקהילה, שהיא מאוד מעצימה לאורך שנים.

"אני גם שומעת את זה אחרי זה מהתעשייה, איך הם רואים את הבוגרים שלנו בתחומים שונים ברפואה, בהנדסה - איך הם בולטים יותר מהבוגרים הממוצעים בזה שהם מודעים יותר לקהילה וסביבה, רגישים יותר מבחינת החיים החברתיים, יותר רוחניים".

איך הדמות שלך כעומדת בראש האוניברסיטה משפיעה על מיתוג האוניברסיטה?

"קודם כל, אי-אפשר להתעלם מהעובדה שאני הנשיאה היחידה והראשונה, וזה הולך לכל אורך הדרך, וזה גם היה גורם שיווקי במידה מסוימת בהתחלה. המעורבות האזורית של אוניברסיטת בן-גוריון היא מאוד חזקה, זהו אחד הדברים שמאפיין אותנו בצורה בולטת, ומכיוון שאני בעצמי מעורבת באזור וגם נמצאת בו מעל 40 שנים, אז יש סוג של הזדהות, אבל מבחינת מיתוג האוניברסיטה - אני לא חושבת".

העובדה שאת הנשיאה היחידה מושכת לפי דעתך יותר נשים לאוניברסיטה?

"אני לא חושבת שזה מושך יותר נשים, אבל אני כן מהווה אולי סוג של מודל לחיקוי לסטודנטיות. אני גם מאוד פעילה גם בקידום של כניסת נשים לתחומים כמו הנדסה ומדעים. להגיד שנשים בוחרות באוניברסיטה בגללי זה מרחיק לכת, אבל אין ספק שיש לי מקום מאוד רציני בקידום הערך, ההכרה והמוטיבציה של סטודנטית ממוצעת להמשיך באקדמיה".