ירושלים | בלעדי

הקניון המצליח בישראל בדרך להתרחב לרחוב

הוועדה המחוזית הורתה לקבוצת עזריאלי, המחזיקה בבעלות על קניון מלחה בירושלים, לעשות שינויים מהותיים בתוכנית ההרחבה • התוכנית תכלול טיילת שלאורכה ניתן יהיה להקים אלפי מ"ר של שטחי מסחר, ובנוסף מגדל משרדים בן 21 קומות שייבנה מעל הקניון • מדובר בחלק ממגמה לצמצום שטחי המסחר בקניונים

מגמת חיזוק המסחר העירוני אל מול צמצום שטחי המסחר בקניונים מגיעה גם אל הקניון המצליח בישראל. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים שבמינהל התכנון, בראשות ממלאת-המקום שירה תלמי, החליטה היום (ג') להפקיד להתנגדות הציבור תוכנית להרחבת קניון מלחה בדרום-מערב העיר, שבבעלות קבוצת עזריאלי.

עזריאלי ביקשה להרחיב את שטחי המסחר בקניון הקיים, שנחשב לאחד הקניונים המצליחים בישראל מזה כמה שנים. אך כבר בדיונים ראשוניים על התוכנית, הוועדה המחוזית הורתה לעזריאלי לעשות שינוי מהותי בתוכנית, לקצץ משמעותית בשטחי המסחר שביקשה החברה להוסיף אל הקניון ולהעביר את מרבית השטחים אל מחוצה לו.

מדובר בחלק ממגמה גוברת בשנים האחרונות של המסחר בקניונים, וחיזוק המסחר העירוני ברחובות.

במסגרת התוכנית שאישרה הוועדה המחוזית להפקדה, תקים עזריאלי לראשונה שטחי מסחר עם חזית חיצונית אל הרחוב, ואף תבנה טיילת שלאורכה ניתן יהיה להקים אלפי מ"ר של שטחי מסחר. בנוסף כוללת התוכנית שהופקדה מגדל משרדים בגובה 21 קומות שיוקם מעל הקניון, 300 יחידות דיור מוגן ומבנה ציבור שיימסר לעיריית ירושלים.

הרחבת מלחה
 הרחבת מלחה

קניון מלחה: 36 אלף מ"ר

קניון מלחה, הממוקם על שטח של 50 דונם, כולל כיום 36 אלף מ"ר. רק בינואר 2018 סיימה קבוצת עזריאלי שיפוץ מקיף של השטחים הציבוריים בקניון מלחה בסך של 80 מיליון שקל, שנמשכו כשנתיים. התוכנית שהופקדה כוללת תוספת מסחר של 7,500 מ"ר עיקרי בתוך הקניון ו-4,200 מ"ר שטחי מסחר מחוץ לקניון, שיוקמו לאורך הרחוב ולאורך הטיילת החדשה שתקום. בנוסף כוללת התוכנית 6,000 מ"ר שטחי תעסוקה מרבי בתוך הקניון ומגדל משרדים בן 21 קומות בשטח 30 אלף מ"ר.

כמו כן, אושרה תוספת בניין לדיור מוגן הכולל 4 מחלקות סיעודיות בשטח מירבי של 40 אלף מ"ר, תחום שקבוצת עזריאלי מבקשת לחזק בשנים האחרונות.

מדובר בצמצום משמעותי של שטחי המסחר שקבוצת עזריאלי ביקשה להוסיף לקניון הקיים, ותוספת של שטחי תעסוקה שאותם עזריאלי כלל לא ביקשה. בוועדה המחוזית תומכים בהקמת שטחי מסחר לאורך הרחוב שיחליפו את הדפנות האטומות של הקניון הקיים.

כמו כן, מאחר שהקניון מצוי בסמוך לתוואי מאושר של הרכבת הקלה שהעבודות להקמתו צפויות להתחיל בשנת 2019, הוחלט לצמצם את תקני החניה לתוספת שטחי המסחר והמשרדים - מתקן חניה לכל 22 מ"ר שקיים בקניון היום, לתקן חניה מופחת לכל 280 מ"ר.

יש לציין כי התוכנית שהופקדה באה לרפא מספר חולשות שמאפיינות את אזור דרום-מערב העיר ירושלים, ובראשן הניתוק הבוטה שבין מרכזים שונים באזור, דוגמת אצטדיון טדי, הבריכה האולימפית וקניון מלחה, כאשר הטיילת - שהקמתה חלה על עזריאלי כחלק ממטלות ציבוריות - אמורה לקשר בין חלקים אלה ובין שכונת מלחה ממערב לדרך בגין ממזרח. כמו כן, לאורך הטיילת תוכל עזריאלי להקים שטחי מסחר עירוניים. בנוסף לכך, אחת המטרות שהוועדה המחוזית אתה לנגד עיניה היא להפוך את האזור שכיום ניתן להגיע אליו בעיקר ברכב פרטי, לאזור מוטה תחבורה ציבורית.

"המסחר צריך להתקיים ברחובות"

חבר מועצת עיריית ירושלים, עופר ברקוביץ', החבר בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, מסר כי "מדובר בתוכנית ראויה, שתאפשר הקמת דיור מוגן שחשוב לאזרחים הוותיקים וגם תייצר 40 אלף מטר תעסוקה ומשרדים מודרניים. דרשתי כי יש לבנות את שטחי התעסוקה ראשונים על-פי האינטרס הציבורי. בנושא שטחי המסחר, יש לצמצם אותם, לאור תפיסתנו על חיזוק מרכז העיר תלפיות ורחובות כמו עמק רפאים עזה ודרך בית לחם. המסחר צריך להתקיים בעיקר ברחובות. דרשתי לייצר שטחי חניה לטובת באי האזור, עד הקמת קווי הרכבת הקלה, על-פי תקן, ולהקצות חלק ממבני הציבור לטובת תושבי מלחה כדי שגם ייהנו מהפרויקט".