האיחוד האירופי יקנוס את גוגל בסכום שיא של 5 מיליארד דולר

הנימוק: אפליקציות מערכת ההפעלה אנדרואיד של החברה הפרו את חוקי ההגבלים העסקיים

גוגל / צילום: שאטרסטוק
גוגל / צילום: שאטרסטוק

גוף ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי קנס את גוגל ב-5.04 מיליארד דולר (4.3 מיליארד יורו) באשמה על הגבלות לא חוקיות שהחברה החילה על יצרניות סמארטפונים ומפעילות רשתות סלולריות. בנוסף, גוגל נדרשת להפסיק את ההתנהלות הלא חוקית תוך 90 יום, אחרת תעמוד בפני קנסות נוספים של עד 5% מהמחזור היומי העולמי הממוצע של חברת האם אלפבית. גוגל תערער על כך.

גוף ההגבלים העסקיים של האיחוד חקר את החוזים של החברה עם יצרני סמארטפונים וחברות טלקום. החקירה עסקה בהאשמות לפיהן גוגל דרשה מיצרניות של מכשירים מבוססי אנדרואיד להתקין אפליקציות ושירותים של גוגל על המכשיר כדי לקבל רישיון להשתמש בחנות האפליקציות של גוגל. נבחנו גם מקרים בהם גוגל שילמה ליצרניות כדי להתקין רק את חיפוש גוגל במכשיר, וחוזים שמנעו מיצרניות למכור טלפונים עם גרסאות רשמיות של אנדרואיד, אם הן משווקות גם מכשירים עם גרסאות לא רשמיות של אנדרואיד.

גוגל טענה בעבר כי יש לה זכות להציב דרישה כזו, ואף טענה כי אנדרואיד הגבירה את התחרות בשוק הסמארטפונים וכך הביאה להורדת מחירים שפועלת לטובת הלקוחות.

ייתכן שבנוסף לקנס האיחוד יורה לחברה לשנות את התנהלותה ולאפשר ליצרניות לבחור להתקין אפליקציות שאינן של גוגל במכשירי אנדרואיד. לפי אנליסטים, אם גוגל תידרש להפסיק לדרוש מיצרנים להתקין אפליקציות של גוגל בטלפונים מראש, ההכנסות שלה עשויות להיפגע. בשנה שעברה החברה נקנסה ב-2.8 מיליארד דולר ע"י האיחוד.