התקפל: נתניהו נסוג מהתמיכה בחוק הפונדקאות להורים-אבות

לפני יומיים נתניהו תמך בתיקון לחוק הפונדקאות כך שיכלול גם הורים-אבות, אך ככל הנראה כדי לשכנע את הסיעות החרדיות לתמוך בחוק הלאום, הוא שינה היום את עמדתו וביטל את תמיכתו בתיקון • לפיד בתגובה: "מעולם לא התבטאתי כך על ראש ממשלה בישראל, אבל אין ברירה: שקרן" • בתום ההצבעה הוכרזה שביתה כללית בקהילה הלהט"בית, במסגרתה נקראו חבריה להיעדר ממקומות העבודה, לסגור את בתי העסק ולקחת חלק בפעילויות מחאה במרחב הציבורי

ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי

יומיים אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בישיבת סיעת הליכוד כי הוא תומך בחוק הפונדקאות גם להורים-אבות, ואחרי שצייץ תמיכה לנושא הזה ברשתות החברתיות, עושה נתניהו סיבוב פרסה ומבטל את תמיכתו. השינוי בעמדתו של ראש הממשלה נועד לשכנע את הסיעות החרדיות לתמוך בחוק יסוד הלאום, אשר בין השאר מקדם התיישבות יהודית ומעמיד את השפה העברית במעמד עליון לשפה הערבית.

ציוץ התמיכה של נתניהו שלשום:

אי-התמיכה של נתניהו עורר היום (ד') מהומה במליאה, וחברי כנסת שונים הביעו עליה תרעומת. יאיר לפיד הגיב ואמר כי "לפני יומיים הבטיח נתניהו בישיבת סיעת הליכוד שיתמוך בתיקון לחוק שיאפשר גם ללהט"בים להיות הורים. באותו יום הוא העלה סרטון שבו הוא חזר - גם בקולו, גם בכתב - על ההבטחה לתמוך בתיקון. כרגע ישבנו במליאה, והחוק עלה. נתניהו הצביע נגד. מעולם לא התבטאתי כך על ראש ממשלה בישראל, אבל אין ברירה: שקרן".

חוק הפונדקאות הנידון בשעה זו במליאה לא יחול על אבות-גברים המעוניינים להיות הורים בישראל, ויסייע רק לאמהות-נשים הרוצות להביא ילדים באמצעות הליך פונדקאות.

נושא הפונדקאות של האבות לא אושר בדיוני ועדת הרווחה, אך ח"כ אמיר אוחנה הודיע כי יוסיף את הנושא הזה באמצעות הסתייגות לחוק. חברי הכנסת של האופוזיציה התחייבו לתמוך בהסתייגות כדי לסייע להעביר את התיקון החשוב להורים-גברים.

כעת, לאור שינוי העמדות של נתניהו, הודיעו חברי הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) ומירב בן-ארי (כולנו) כי "לאור אישורה הצפוי של הצעת חוק הפונדקאות מטעם משרד הבריאות הלילה, ובעקבות דבריו החיוביים של ראש הממשלה בנושא, ניסחנו והגשנו הצעת חוק שתערוך מספר שינויים בחוק הפונדקאות. בין היתר תתאפשר פנייה להליך פונדקאות גם לגברים. הצעת החוק תקודם בתמיכה ובסיוע של תנועת הליכוד ומפלגת כולנו, מהלך התואם את ערכיהן של שתי הסיעות".

משמעות ההודעה היא שהנושא הזה יידחה בכחצי שנה לפחות עד לכנס החורף של הכנסת, וכפי שקרה במספר רב של מקרים בעבר, ייתכן שלא יעבור כלל.

ראש הממשלה נתניהו פרסם הודעה באמצעות דוברו: "נתניהו יצביע היום בעד הצעת חוק הפונדקאות לאמהות יחידניות, שכן מדובר בהצעת חוק שקיבלה את תמיכת הקואליציה ושעושה צעד חשוב קדימה לתמיכה באמהות יחידניות. בהמשך, כפי שראש הממשלה אמר בישיבת סיעת הליכוד השבוע, הוא יתמוך בהצעת החוק שיגיש ח"כ אמיר אוחנה, שתאשר פונדקאות גם לאבות יחידנים".

הסתייגות ח"כ אוחנה נדחתה ברוב של הקואליציה. החוק לא יחול על אבות-הורים-גברים. חוק הפונדקאות עומד לעבור. כאמור, נתניהו הצביע נגד ההסתייגות וסייע להפילה, וזאת על אף הצהרות סותרות שלו השבוע.

ציוץ התגובה של יאיר לפיד היום לאחר דחיית ההסתייגות:

בתגובה: הקהילה הלהט"בית מכריזה על שביתה כללית

מיד לאחר ההצבעה של נתניהו, הכריזה הקהילה הלהט"בית בישראל על שביתה כללית ובמסגרתה קראה לחברות וחברי הקהילה להיעדר ממקומות העבודה, לסגור את בתי העסק ולקחת חלק בפעילויות מחאה במרחב הציבורי.

בהודעת הקהילה הלהט"בית נמסר: "השביתה תתקיים ביום ראשון, שבו מציינות ומציינים את ט' באב, כמחאה על שנאת החינם של הפוליטיקאים החרדים והשמרנים כלפי הקהילה הלהט"בית בישראל".

חן אריאלי, יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב, מסרה: "מאסנו בפוליטיקאים שמטיפים נגד שנאת חינם אבל פועלים כדי לפגוע, להדיר ולשלול זכויות מחברות וחברי הקהילה הלהט"בית. מאסנו בפער שבין התמיכה הציבורית המובהקת במשפחות הלהט"ביות לבין כניעת הקואליציה לתכתיבים של הסמוטריצ'ים והליצמנים. מאסנו בהבטחות הריקות של ראש הממשלה נתניהו ושל הליברלים בקואליציה שתומכים בנו בהצהרות ומצביעים נגדנו במליאה. שמחבקים אותנו במצעדים ומונעים מאיתנו להתחתן ולהקים משפחה. מאסנו באלימות שמופנית כלפינו, בהתעמרות הביורוקרטית, בעמדות החשוכות שמשמיעה הפקידות הציבורית. מאסנו בצביעות, בקיפוח ובאפליה. אני קוראת לחברות וחברי הקהילה הלהט"בית להפגין סולידריות ולקחת חלק במאבק, כי זו זכותנו וחובתנו".