צוות מנצח: 5 מגמות מרכזיות שמעניקות מוטיבציה לעובדים

מחקר חדש של חברת הייעוץ Mercer ממפה את מה שמניע עובדים ומדגיש את הצורך לדאוג לצרכים שלהם

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

משהו קורה בקשר שבין ארגונים לעובדים. בעודנו מתמקדים בטכנולוגיות החדשות ובשווקים המשתנים, אנחנו שמים לב פחות לשינויים המתרחשים באופן שבו אנשים, "משאבי האנוש" של הארגון, מתחברים, מתקשרים ולפעמים גם מתנתקים.

במחקר חדש, ממפה חברת הייעוץ Mercer חמש מגמות מרכזיות המניעות אנשים בארגונים. המחקר מתייחס ל-21 תעשיות ב-44 מדינות, והוא נסמך על 7,600 משתתפים - עובדים, מנהלים, דירקטורים ואנשי משאבי אנוש. המסקנה של המחקר הזה היא שבתקופה שבה לא קל לארגונים להביא אליהם את האנשים הנכונים, דווקא מי שישים דגש על איכות החיים, הצמיחה והצרכים של אנשים שונים יצית את הדלק שמניע את הארגון.

היכולת להשתנות במהירות

ארגונים שיצליחו ללבוש ולפשוט צורה בקצב הנדרש יאפשרו לאנשים הנכונים להגיע למשימות הנכונות עם ההכשרה הנדרשת. מבנים היררכיים יתארגנו מחדש שוב ושוב עד שימצאו את שיווי המשקל בעולם רשתי, שטוח ומבוזר יותר, והמפתח להצלחה ולכושר תחרות הוא היכולת להשתנות במהירות.

96% מהחברות שהשתתפו במחקר מתכננות שינויים מבניים שמטרתם להגביר פרודוקטיביות, אבל בעולם של שינוי מתמיד, הטרנספורמציות האלה לעולם לא מביאות אותנו אל היעד. לכן, במקום השינוי המבני המוכר, הפתרון הוא לאמץ מודלים חדשים של עבודה, כמו צוותים המניעים ומנהלים את עצמם באופן רשתי. 52% מהדירקטורים שהשתתפו במחקר אמרו שהם סבורים שהשטחת מבנים היא הכרחית, אבל הצעד הזה דורש בהירות ביעד כדי להניע אנשים לעשייה. כששואלים אנשים מה יעזור להם, התשובה היא מנהיגות ברורה. וזה מביא אותנו אל המגמה הבאה.

עבודה עם משמעות

75% מהעובדים שהעידו כי הם משגשגים במקום העבודה אמרו שבארגון שלהם יש תחושת משמעות חזקה שהולמת את הערכים האישיים שלהם. במאה הקודמת, עובדים היו נאמנים לארגון ומחוברים אליו באמצעות חוזי העסקה, שכר ותנאים. בעתיד, היכולת לפתח ולשמר עובדים תלויה ביכולת של הארגון לעורר השראה. עכשיו יותר מתמיד חשוב שעובדים בארגון יבינו איך הם מביאים ערך ואיך הערך הזה מתחבר לעשייה הארגונית. העובדים רוצים תנועה בקריירה, למידה והתנסות. אם הם לא יקבלו אותם, הם יחפשו מקום חדש. על פי המחקר, 39% מהעובדים מרוצים בתפקידם אבל מתכננים לעזוב בגלל חוסר יכולת להתפתח. לפיכך, ארגונים צריכים לתכנן את העבודה כך שתתאים למה שאנשים מחפשים.

גמישות קבועה

גמישות היא יותר מעבודה היכן ומתי שרוצים. היא כוללת הגדרות מחודשות של מה צריך לעשות, איך ועל ידי מי. הרעיון הוא לעבור ממצב שבו עובד צריך לבקש גמישות לצורך נקודתי לסביבת עבודה שבה התרבות, הטכנולוגיות והנהלים מאפשרים את הגמישות הדרושה. מבחינת ארגונים, הדבר אומר לעבור מטיפול בצורכי הפרט למיפוי מסודר של צורכי תפקידים, מחלקות ופעילויות.

כששואלים עובדים למה הכוונה בגמישות, מקבלים בין היתר בקשות לשקיפות במסלולי קריירה ומשוב בזמן אמת על עשייה. מבחינת מנהלים, גמישות היא היכולת להזיז את הטאלנט בתוך הארגון בהתאם לצרכים המשתנים, וגם להשתמש ברשתות חיצוניות - מהעסקת נותני שירותים חיצוניים ועד עבודה בענן במתכונת של קוד פתוח וחוכמת המונים.

פלטפורמה ליכולות

לאור המגמה הקודמת, לא מפתיע שהמגמה הרביעית היא ההתייחסות לארגונים כאל פלטפורמות המאפשרות חיבור בין היצע היכולות לצורכי העבודה בתוך מקסום היצירתיות והשאיפות. כבר התרגלנו לפתוח אפליקציה ולהזמין הסעה, אוכל, חופשה. אלה פלטפורמות לשיתוף בתשתיות ולצריכת שירותים המשנות את הציפיות גם לגבי מה שאפשרי במקומות עבודה - משיתוף ביכולות ועד דמוקרטיזציה של הזדמנויות. במודל כזה, הארגון כבר איננו היררכי אלא פלטפורמה שמחברת אנשים לפרויקטים שהם הכי רוצים והכי מתאימים לבצע.

אנחנו עדיין לא יודעים לנהל את המודל הזה, אבל יותר ממחצית ממנהיגי ארגונים סבורים שיותר מ-20% מהתפקידים בארגון שלהם ייעלמו בתוך ארבע שנים. לכן הם מתחילים לשאול מתי לאייש אדם בתפקיד, מתי להזיז אותו בין משימות ומתי לשכור נותן שירות חיצוני. במילים אחרות, ארגונים צריכים מערכת טאלנטים שיכולה להביא את האדם הנכון למקום הנכון בזמן הנכון ולאפשר קיומן של רשתות המחברות קבוצות שונות של אנשים לעשייה. כדי להניע עשייה כזאת, צריך לדעת מי יודע לעשות מה, מי נמצא איפה, מי רוצה מה ואיך מחברים ביניהם.

טכנולוגיות דיגיטליות

הן שיאפשרו לנו את ההשתנות המהירה, את הגמישות הנדרשת, את החיבור הנכון בין אנשים לתפקידים. ארגונים שיאמצו תפיסה של פלטפורמה ישימו דגש על טכנולוגיות המאפשרות תקשורת ומחברות בין אנשים בלי קשר למקום ואפילו להשתייכות ארגונית. בשביל זה נצטרך לשחרר את הצורך לשלוט. הטכנולוגיה, אם נעשה בה שימוש נכון, היא שתאפשר לאדם לבוא לידי ביטוי בארגון.

כדי להצליח, ארגונים חייבים שהאנשים שלהם יהיו שותפים פעילים במסע. העובדים חייבים לצמוח, להשתנות ולהביא את עצמם במלואם אל העשייה; מנהלים צריכים לזהות ולאפשר את הפוטנציאל האישי הטמון בכל אחד; וההנהלה חייבת להציג חזון שמחבר את כולם ומאפשר את ההשתנות התדירה. זה מאוד שונה מהעולם ההיררכי שאנחנו מכירים, אבל מי שיפלס את הדרכים קדימה בכלים החדשים יגלה שהוא מניע ומונע מהאנשים שאיתו.

■ הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי niritcohen.com