גורמים חרדים מאיימים בחרם נגד מצטרפים למחאת הפונדקאות

מצטרפת נוספת לתמיכה בלהט"בים: מימון ישיר הודיעה כי תעניק 30 אלף שקל לעובדים שיבחרו להתחיל בתהליך פונדקאות • באתר "כיכר השבת" צוטטו יזמים חרדים שמובילים יוזמה לחרם כנגד "החברות שמתייצבות לצד ארגוני התועבה"

מחאת הלהט"בים / צילום: גיא כהן
מחאת הלהט"בים / צילום: גיא כהן

מתרחבת המחאה סביב חוק הפונדקאות, והיום (ו') מצטרפת גם חברת מימון ישיר לתמיכה בקבילה הלהט"בית. החברה פרסמה בדף הפייסבוק שלה הודעה, שלפיה היא תסייע במענק של 30 אלף שקל למימון הליך פונדקאות "לכל עובד/ת שיבחר להתחיל בהליך זה", לשון ההודעה. 

בכך מצטרפת מימון ישיר לגל של ארגונים - לרבות ההסתדרות - מוסדות וחברות מסחריות, שהביעו אתמול תמיכה בקהילה הגאה. במבגרת זו הודיעו שורה של חברות פרסום והייטק על תמיכתן בשביתה ביום ראשון הקרוב בתגובה להפלת התיקון לחוק הפונדקאות בכנסת. חברת IBM העולמית יצאה בהודעת גינוי על החוק, ואילו בדומה למימון ישיר, מיקרוסופט ישראל, מלאנוקס וסלקום הכריזו על מענקים כספיים לעובדים שיבחרו בהליך פונדקאות.

בהודעה של מימון ישיר נכתב: "חברת מימון ישיר מאמינה ודוגלת בשוויון הזכויות לכל בני האדם, ללא קשר לדת גזע, מגדר, העדפה מינית או מצב משפחתי. אנו תומכים במאבק של קהילת הלהט"ב למימוש זכות זאת".

אבל לא כולם מתייצבים לצדה של הקהילה הלהט"בית. באתר "כיכר השבת" פורסמה ידיעה תחת הכותרת "יוזמה חרדית לחרם חברות: 'מתייצבות לצד ארגוני התועבה'". לפי הידיעה, "עשרות חברות ישראליות, מהמובילות במשק, שהודיעו לאחרונה כי יצטרפו בצורה זו או אחרת למאבק ארגוני התועבה על רקע חוק הפונדקאות, נמצאות בסכנת חרם חרדי חדש". 

היוזמה לחרם, לפי האתר, היא של עסקנים חרדים, והוא מזכיר "אנשי חינוך" שלפיהם "מדובר בחברות מסחריות שבחלקן מתפרנסות מהציבור החרדי, וכעת עושות סיבוב על גבו ופוגעים בגסות ברגשותיהם של רבבות שומרי מסורת. את תשעה באב אף אחד לא זוכר", כך אומר ל'כיכר השבת' בכעס אחד מיוזמי החרם, "אבל בשביל איזה מאבק של אנשים בעייתיים - כולם מתגייסים".

עסקן אחר מצוטט באתר כאומר: "כולם זוכרים מה עשה החרם החרדי לחברת אל על לפני 12 שנה, איך שרק לאחר שספגה הפסדים כספיים עצומים בגל חילולי השבת, היא הגיע להסדר שהוסכם על הרבנים. רוצים שידור חוזר של זה?".

ביקורת חריפה על חוק הלאום

הראשונים להביע הזדהות עם אנשי הקהילה הגאה היו חברות מתחומי המדיה והתקשורת. מגמה זו נמשכת גם היום. יומים לאחר שיצא בפוסט ביקורתי על התנהלות הממשלה בנושא חוק הפונדקאות, מחריף עמית משיח, מנכ"ל קבוצת הפרסום הגדולה בישראל מקאן ת"א, את הטון, ומבקר בחריפות את חוק הלאום שעבר אתמול בכנסת, ואת הנזק שהוא עשוי לגרום לחברה הישראלית.

בפוסט שפרסם הבוקר בדף הפייסבוק שלו הוא מתייחס לחוק כמביש, ומתייחס לחוסר השוויון שקיים כלפי המגזר הערבי בישראל.

"מאבק הלהט"בים חשוב. חוק הפונדקאות מביש", כותב משיח, "אך לצד ההתארגנות המרשימה מאוד של ארגוני הלהט"בים וההצטרפות המוצדקת של ארגונים רבים (ביניהם מקאן) למאבק, נשכח כמעט, ועבר מתחת לרדאר, חוק הלאום. חוק שהניסיון לתאר אותו במלים נורמטיביות עושה עמו חסד. חוק שיכול היה לעבור רק במשטרים האפלים ביותר שהכרנו במהלך ההסטוריה. חוק שמקבע בחוק קבוצה המונה 20 אחוזים מאזרחי מדינת ישראל כאזרחים סוג ב. חשוב להצטרף גם למחאתם של ערביי ישראל על החוק המביש הזה. חשוב להצטרף למחאת העולם הנאור על החוק הזה".

משיח מתייחס להעדר עובדים ערבים בענף הפרסום וכותב: "הייתי רוצה לומר שמקאן תתמוך גם בכל עובד ערבי שירצה לשבות בעקבות חוק הלאום, אבל לצערי זו לא חוכמה - אין לנו כמעט עובדים ערבים. לא כי אנו לא רוצים, אנו מנסים להשיג כאלה כבר כמה שנים בהצלחה מועטה מאוד. לכן, אני רוצה לנצל את השבוע הזה, שבו עבר חוק הלאום המביש, על מנת לפרסם קול קורא - מקאן מחפשת עובדים ערבים. לא כדי לעבוד על 'המגזר' אלא כדי לעבוד במקאן. כחלק מאיתנו. כאזרחים שווים. כמו שמגיע לכם להיות".

נציין כי מדובר בהתבטאות חריגה יחסית בקרב בכיר מענף הפרסום. לא בגלל העמדה עצמה אלא בשל החשש שבו לוקים רבים מהבכירים שהבעת עמדה עלולה לעלות להם באובדן תקציבים. משיח הוא יוצא דופן בעניין הזה ודומה יותר ליו"ר הקבוצה אילן שילוח, שלא חוסך ביקורת גלויה מממשלת הימין כולה ומבנימין נתניהו בפרט. עם זאת השניים עושים זאת באמצעות הרשתות החברתיות ובחשבונות הפרטיים שלהם.