סקר קבלנים: יותר מורידים מחירים, יותר צופים ירידות

בזמן שהציבור הרחב בעיקר מבולבל, יותר ויותר קבלנים "אינטרסנטים" מודים כי הורידו מחירים בחודשים האחרונים וכי הם צופים ירידות בחודשים הבאים • "גלובס" במשאל קבלנים מיוחד עם סיום המחצית הראשונה של 2018 • איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?

בניה למגורים / צילום: איל יצהר
בניה למגורים / צילום: איל יצהר

בזמן שהציבור הרחב עדיין סקפטי בנוגע לשינויים הצפויים במחירי הדיור (בעיקר נוכח הדשדוש בחודשים האחרונים), דווקא אצל הקבלנים - אלה שמואשמים כל הזמן באינטרסים שגורמים להם לראות ולדווח רק על עליות - גוברים הקולות המספרים על הורדת מחירים וגם חוזים ירידות מחירים בשנה הקרובה. 

להערכתך מה יקרה למחירי הדיור 2018
 להערכתך מה יקרה למחירי הדיור 2018

עם סיום המחצית הראשונה של 2018 נערך משאל קבלנים עבור "גלובס" בקרב חברי ארגון קבלני תל-אביב-יפו-בת ים. נתחיל עם סוגיית מחירי הדירות. לאחרונה נראה שהקבלנים יוצאים במבצעי מכירות נרחבים, אולם נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסרבים להעיד על ירידה משמעותית במחירים. עם זאת, במסגרת הסקירות החודשיות שמוציא הכלכלן הראשי במשרד האוצר, נטען בחודשים האחרונים כי הירידה בהיקפי העסקאות בשנה האחרונה מקשה על פעילות החברות - מה שעשוי לגרום להם להוריד מחירים. בסקירה האחרונה שפורסמה בשבוע שעבר דווח על עלייה בהיקף העסקאות במאי, ובאוצר הזדרזו להסביר כי מדובר בתוצאה של הקיפאון שמוביל להנחות במחירים (מה שגרר עלייה בביצוע עסקאות).

על פי תשובות הקבלנים במשאל הנוכחי, לשאלה 'האם הקיפאון המתמשך במכירת דירות הוביל להורדה במחיר המחירון בפרויקטים למגורים', 24% מודים כי הורידו מחירים, בעוד 76% עדיין טוענים כי הם ממשיכים לדבוק במחיר המחירון ללא הנחות. בהשוואה לתשובות שלהם בסוף 2017 נרשמה עלייה לא מבוטלת במספר הקבלנים שמודים כי המחירים ירדו בפרויקטים שלהם (אז ענו רק 11.5% כי המחירים ירדו).

ומה לגבי ציפיות הקבלנים קדימה? נראה שרבים מתכוננים להמשך ירידות מחירים גם בחודשים הבאים. על פי נתוני המשאל, 28% סבורים שצפויה ירידה לא משמעותית במחירי הדיור בחודשים הקרובים, לעומת 0% במשאל הקודם וכ-16% במשאל שקדם לו (במחצית 2017). רק 2% סבורים כי מחירי הדירות ירדו בהיקף משמעותי.

באותו הזמן, 23% מהנשאלים צופים עלייה במחירי הדיור בחודשים הקרובים, לעומת 57.6% לפני חצי שנה בלבד. יחד עם זאת, מרבית הקבלנים במשאל דווקא סבורים שמחירי הדיור יישארו כפי שהם בחודשים הקרובים - 47% מכלל הנשאלים לעומת 38.4% במשאל הקודם ו-50% במשאל שקדם לו.

הרשויות מעכבות 

עוד נושא שעלה במסגרת המשאל מתייחס לתחום ההתחדשות העירונית (פינוי בינוי ותמ"א 38). רוב מכריע של הנשאלים (כ-96%) סבורים שהרשויות המקומית לא עושות די בקידום התוכניות: 51% מהם סבורים שהרשויות לא עושות מספיק כדי לקדם התוכניות ו-45% מחריפים את הטון וסבורים שהרשויות מערימות קשיים על התוכניות. אבל יש גם מי שרואה את האור בקצה המנהרה - 3% מהנשאלים השיבו שהרשויות מקדמות הפרויקטים בצורה משביעת רצון (לעומת 0% במשאל הקודם).

עוד שאלה שקשורה להתחדשות העירונית, עם דגש על תמ"א 38, התמקדה באישור תוכנית רובע 4 בלב העיר תל-אביב-יפו. נזכיר כי תוכנית זו מתייחסת לחלק נרחב מהעיר וקובעת מה הזכויות שיוכלו הקבלנים לממש במסגרת פרויקט. עם זאת, למרות שאישור התוכנית היה אמור להוביל לוודאות בשוק, 51% מהנשאלים השיבו כי התוכנית תגדיל את היקף מימוש הפרויקטים בעוד 49% סבורים כי התוצאה תהיה הפוכה.

שאלה נוספת התייחסה לבחירות ברשויות המקומיות בסוף אוקטובר. על פי רוב המשיבים, תקופת בחירות אינה טובה לעוסקים בתחום ו-66% מהקבלנים השיבו כי תקופת הבחירות משפיעה על פעילותם לרעה. 28% סבורים שתקופת הבחירות לא רלוונטית ולא משפיעה על קידום פרויקטים ורק 6% חושבים כי תקופת הבחירות לרשויות המקומיות דווקא משפיעה על הענף לטובה.

לא במחיר למשתכן

המשאל הנוכחי, כמו המשאלים הקודמים, בחן גם את שיעור ההשתתפות של קבלני הארגון במכרזי מחיר למשתכן. על פי התוצאות, רוב המשיבים (64%) מצהירים כי הם לא לקחו חלק במכרזי התוכנית הממשלתית וגם לא מתכוונים לעשות כן בהמשך. מדובר בירידה בשיעור הקבלנים שבחר בתשובה זו בסוף 2017 (76.9%). המגמה המעורבת מעידה כי גם השוק עצמו עוד לא יודע כיצד לעכל לחלוטין את התוכנית הממשלתית, גם כשלוש שנים מאז הושקה. שיעור הקבלנים שהשיב כי הוא לוקח חלק בתוכנית עומד על 7%. במקביל, גם שיעור הקבלנים שלא השתתף עד כה בתוכנית הממשלתית אבל מתכנן לקחת בה חלק בהמשך נמצא בעלייה. כך, בעוד במשאל הקודם היה מדובר ב-15.3% מהקבלנים שבחרו בתשובה זו, במשאל הנוכחי כבר מדובר על 29% מכלל המשיבים.

לבסוף, נשאלו הקבלנים גם מה הסוגיה הקשה ביותר איתה הם מתמודדים בקידום פרויקטים למגורים. הקבלנים נשארים נאמנים לאותה התשובה בכל המשאלים האחרונים. 82% השיבו כי הביורוקרטיה מגבילה ומעכבת פרויקטים בוועדות התכנון. 

"תוצאות המשאל מחזקות ומחדדות את הבעיות שהענף כולו מתמודד עמן בתקופה זאת", כך יו"ר ארגון הקבלנים בתל-אביב-יפו-בת ים, יהודה כתב, "הקבלנים עדיין מרגישים שהבעיה הקשה ביותר עימה הם נאלצים להתמודד היא הביורוקרטיה בוועדות התכנון. קברניטי המדינה צריכים להתעורר ולהתחיל לפקוח עיניים ואוזניים ולמצוא פתרון למצוקת הקבלנים, שהיא בעצם הופכת להיות גם מצוקת הצרכנים".

איך בוחרים מסלולי משכנתא (מחשבון)?