מחיר התחרות: סלקום ופרטנר צפויות להיפרד ממדד ת"א 35

מניית אל-על צפויה להיפרד ממדד ת"א 90, אחרי צלילה של קרוב ל-40% מתחילת השנה

הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל-אביב / צילום: רויטרס

כצפוי, אחרי שחיקה של עשרות אחוזים בערכן של צמד מניות הסלולר סלקום  ופרטנר  מתחילת השנה, הן צפויות להיפרד מהמדד המוביל בבורסה - ת"א 35, בעדכון המדדים החצי-שנתי הקרוב, המתוכנן להיכנס לתוקף בעוד כשבועיים, ב-5 באוגוסט.

צלילה של יותר מ-40% שרשמה סלקום מתחילתה של 2018 וצניחה של כ-35% שמציגה פרטנר בתקופה זו, הפכו את שתי החברות לקטנות ביותר בת"א 35 מבחינת שווי שוק, העומד על כ-2.4 מיליארד שקל לכל אחת. זאת בפער משמעותי מהבאות בתור מבחינת שוויין - שותפות הקידוחים ישראמקו וחברת הביטוח הפניקס, הנסחרות בשווי נוכחי של כ-4.8-4.9 מיליארד שקל.

ירידות השערים החדות שנרשמו בשתי מניות הסלולר הגיעו על רקע החרפת התחרות בענף ודוחות כספיים חלשים. את מקומן של סלקום ופרטנר בת"א 35 צפויה לתפוס חברת הטכנולוגיה לייבפרסון , אחרי זינוק של 110% בערכה מתחילת השנה, לשווי חברה העומד כעת על 4.8 מיליארד שקל.

ברקע לראלי הנאה שנרשם במניה, הציגה לייבפרסון תוצאות פיננסיות חיוביות והעלאת תחזיות שנתיות, אחרי שבשנה האחרונה יצאה מתקופה לא פשוטה, שכללה שחיקה בהכנסות, בעקבות פיתוח פלטפורמה חדשה והעברה של הלקוחות מהפלטפורמה הישנה - מהלך שלקח זמן רב מהצפוי וכלל גם איבוד חלק מהלקוחות.

כיום כולל מדד הדגל של הבורסה 36 חברות, וזאת אחרי שבתחילת חודש מאי הצטרפה אליו מניית חברת המלונאות פתאל החזקות באמצעות מסלול מהיר, כחודשיים מאז הונפקה (בסוף חודש פברואר) ולאחר עליות שערים דו-ספרתיות שנרשמו במנייתה בתקופה זו. מאז צירופה לת"א 35 איבדה המניה כ-6%.

הרכב המניות במדדי הבורסה ומאגרי המניות מעודכנים כל חצי שנה, על בסיס הנתונים הקיימים שלושה שבועות טרם העדכון.

שינויים בולטים במדדים המרכזיים בעדכון המדדים הקרוב בבורסה
 שינויים בולטים במדדים המרכזיים בעדכון המדדים הקרוב בבורסה

נחיתה של 70% בשנה

מניה בולטת נוספת העולה מהעדכונים של הבורסה בנושא היא מניית אל-על , הצפויה להיפרד ממדד ת"א 90, אחרי צלילה של קרוב ל-40% מתחילת השנה לשווי חברה נוכחי של כ-460 מיליון שקל.

הירידה שרשמה מניית חברת התעופה מתחילת השנה מצטברת ליותר מ-70% שנה לאחור, וזאת על רקע רצף אירועים שליליים, שנגעו בעיקר לתוצאותיה הכספיות, למחירי הנפט בעולם, לשינויים בשווי הדולר ולבעיות ביחסי העבודה בחברה.

את מקומה של אל-על בת"א 90 תתפוס חברת הטכנולוגיה קמטק , שנסחרת כיום ברמות שיא, לאחר שמנייתה קפצה בקרוב ל-50% במהלך 2018, והיא משקפת לה שווי חברה נוכחי של כ-1.1 מיליארד שקל.

בשנה האחרונה ביצעה קמטק מהלך אסטרטגי, שבמסגרתו קרן הון סיכון סינית רכשה ממנה חטיבה תמורת 35 מיליון דולר.

בין המניות החדשות שהחלו להיסחר במהלך 2018, מפיצת הסיגריות והממתקים גלוברנדס  תצטרף למדד היתר החדש (SME60), ומניית דלק תמלוגים  תצטרף למדד הנפט והגז.

ממדד ת"א סקטור באלאנס - שהושק מוקדם יותר השנה, אחרי שנבנה "לפי קריטריונים מחמירים של פיזור ענפי ותקרת משקל נמוכה למניה (2%)" - צפויות להיפרד מניות חברת התעשייה אפקון החזקות , חברת הנדל"ן מבני תעשייה  וחברת האופנה קסטרו , ובמקומן ייכנסו וואן טכנולוגיות , חברת הנדל"ן ישרס  ופתאל החזקות .

עם היוצאות ממאגר תמר (תכולת המניות הראויות) - הכולל יותר מ-300 מניות העומדות בתנאי סף בסיסיים הנדרשים להיכלל במדדי השקעה של הבורסה, נמנית מניית חברת התעשייה תדיר גן .

עם קריסה של יותר מ-70% בערכה מתחילת השנה מחזיקה תדיר גן בתואר הלא מחמיא של המניה בעלת התשואה הגרועה ביותר בבורסה ב-2018 עד כה (למעט המניה הספקולטיבית של בלוקצ'יין כריה, שניצבת קצת לפניה), ורמת השפל שבה היא נסחרת כעת משקפת ליצרנית המכלולים המכניים, המיועדים בעיקר לתעשיית הרכב, שווי של כ-50 מיליון שקל.