קרן פימי רכשה מניות בעמיעד ופוזלת לשליטה בחברה

הקרן שבשליטת ישי דוידי צפויה לנסות לרכוש חלק מהחזקות קיבוץ עמייעד בחברה כדי להיות לבעלת השליטה • היום פימי השלימה היום את רכישת חברת Aitech האמריקאית בהשקעה של 30 מיליון דולר

ישי דוידי מנכ"ל קרן פימי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי מנכ"ל קרן פימי / צילום: איל יצהר

פימי ללא הפסקה. קרן ההשקעות הפעלתנית שמוביל ישי דוידי פוזלת להשתלטות על חברת מסנני המים עמיעד. היום נודע כי היא רכשה כ-9% ממניות החברה, הנסחרת בלונדון, בהשקעה של 5.3 מיליון דולר. בד בבד מרחיבה פימי את השקעותיה בתחום התעופה והחלל, והיא השלימה היום את רכישת חברת Aitech האמריקאית בהשקעה של 30 מיליון דולר.

פימי אינה עוסקת בהשקעות פיננסיות ולכן רכישה של נתח מהותי בעמיעד מאותתת על רצונה של הקרן להיות מעורבת בעסקי החברה ולהשפיע על פעילותה. כך למשל, פעלה פימי באופן דומה כדי להשיג את השליטה בחברת האנרגיה אורמת ובחברות ההייטק גילת וריטליקס. עם זאת, לעמיעד מערכות מים בעל שליטה נוכחי בדמות קיבוץ עמיעד, שמחזיק בכ-48.5% ממניות החברה, כך שבמקרה הנוכחי תידרש פימי לשיתוף פעולה מצדו.

פימי כבר מכירה את עולם המים

על פי הערכות בשוק, תפתח כעת פימי במגעים עם הנהלת הקיבוץ במטרה לרכוש נתח משמעותי מהמניות שבידו, כשהמטרה הסופית היא להפוך לבעלת השליטה בעמיעד מערכות מים או לפחות להצטרף לגרעין השליטה הקיים. פימי שולטת כיום גם בחברת ההשקיה ריווליס (לשעבר ג'ון דיר ווטר), ולכן מכירה היטב את עולם מערכות המים. עם זאת, ענפי הסינון וההשקיה שונים זה מזה ולכן כל אחת מהחברות תישאר עצמאית.

בעלי מניות נוספים בעמיעד מערכות מים הם קיבוץ בית זרע וחברת המגופים ברמד של הקיבוצים סער ועברון. אלו מחזיקים במניות מאז מכרו לעמיעד מערכות מים ב-2010 את החברה המתחרה ארקל מסננים.

עמיעד מערכות מים נסחרת בבורסת AIM שבלונדון לפי שווי של 44.5 מיליון ליש"ט (58.5 מיליון דולר), לאחר שמנייתה איבדה כ-40% מערכה בחמש השנים האחרונות. את המניות רכשה פימי מקרן ההשקעות Kleinwort Benson Investors) KBI) במחיר של 2.6 דולר למניה, המשקף את מחיר השוק הנוכחי שלה.

עמיעד מערכות מים פועלת מקיבוץ עמיעד שמדרום לראש פינה, ובו ממוקם גם כיום מפעל הייצור המרכזי שלה. החברה נוסדה בשנת 1962 וב-2005 הונפקו מניותיה לציבור המשקיעים בלונדון. עמיעד עוסקת בפיתוח, ייצור ומכירה של מערכות סינון מים המיועדות להגנה על השימוש במים במגזרים התעשייתיים, המוניציפליים, בתחומי ההשקיה, מי נטל, נפט וגז ובתחומי השימוש הביתי. החברה מתמחה בטכנולוגיית המסננים בעלי יכולות ניקוי עצמי אוטומטיות.

עמיעד נחשבת לאחת המובילות בעולם בתחומי מסנני המים, אולם בשנים האחרונות היא מתקשה לצמוח. את שנת 2017 סיימה החברה עם מחזור מכירות של 112 מיליון דולר, עם רווח תפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של 8 מיליון דולר (7.1% מהמחזור) ועם רווח נקי של 3.2 מיליון דולר (2.9% מהמחזור).

לחברה הון עצמי של 61 מיליון דולר נכון לסוף 2017 והיא נטולת חובות פיננסיים. מאז ספטמבר 2016 היא מנוהלת בידי המנכ"ל דורי יבזורי, שכיהן בעברו גם כמנכ"ל חברת תמה של הקיבוצים משמר העמק וגלעד.

השקעה נוספת בתחום התעופה והחלל

בתוך כך השלימה כאמור פימי היום גם את רכישת Aitech - חברה אמריקאית עם פעילות משמעותית בישראל. במסגרת העסקה, שילמה פימי 25 מיליון דולר לקבוצת משקיעים הולנדים שהחזיקו במלוא המניות של Aitech, ובמקביל הזרימה פימי לחברה עוד 5 מיליון דולר כדי לתמוך במגמת הצמיחה המואצת שלה.

חברת Aitech היא ספקית גלובלית של מערכות אלקטרוניות מוקשחות המשמשות בתעשיות הביטחוניות, התעופה והחלל. החברה מתכננת, מייצרת ומוכרת מערכות מחשב, ספקי כוח, כרטיסי תקשורת ועוד מוצרים שתוכננו ונבנו לעמוד בתנאים קיצוניים כגון חום וקור קיצוניים, רעידות, רמות קרינה גבוהות ועוד.

עם לקוחות החברה נמנים יצרני מערכות חלל, תעופה מערכות הגנה מהמובילים בעולם כולל בואינג, לוקהיד מרטין, רפאל, התעשייה האווירית ועוד. מוצרי החברה מותקנים במערכות הגנה מתקדמות, מטוסים ומסוקים צבאיים ומערכות חלל ואחראים להפעלת מערכות קריטיות שונות.

החברה מאוגדת בדלאוור שבארה"ב ופועלת משני אתרים מרכזיים, האחד בהרצליה והשני ובקליפורניה. לדברי גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, "Aitech היא חברה בעלת ידע ייחודי בתחום הצומח משמעותית. החברה פועלת עשרות שנים בתחום המצריך ידע ויכולות מוכחות מכיוון שמוצרי החברה אחראים להפעלת מערכות קריטיות במערכות צבאיות, מערכות מוטסות ומערכות שנמצאות בחלל.

"החברה פועלת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום והיא ספק מאושר ופעיל של חברות ענק כגון בואינג, לוקהיד מרטין ועוד. היא הוכיחה יכולת חדשנות בפיתוח מוצרים חדשים שצפויים לפרוץ לשוק כבר ב-2018, חווה גידול משמעותי בצבר ההזמנות לשנים הקרובות ואף נאלצת לדחות פרויקטים בגלל הביקושים הגבוהים למוצריה. בכוונת פימי לתמוך בחברה הן בהיבט הכספי והן במשאבים ניהוליים על מנת למצות את פוטנציאל הצמיחה המשמעותי שעומד בפניה".

משה טל, מנכ"ל Aitech, ציין כי החברה נמצאת בנקודת פריצה משמעותית. "החברה פיתחה מספר מוצרים חדשים שמהווים מנועי צמיחה וצבר ההזמנות של החברה צמח בכ-100% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התחומים בהם פועלת החברה צומחים במהירות כשתחום החלל, בו יש לחברה ידע ייחודי, מהווה מנוע צמיחה מרכזי. אין לנו ספק שמעבר החברה לשליטת קרן פימי יאפשר לה למצות את פוטנציאל הצמיחה הטמון בשוק בו היא פועלת ובמיצובה בתוך השוק. אנחנו מצפים לגידול משמעותי בהיקפי הפעילות של החברה בשנים הקרובות שישתקפו כמובן בתוצאות העסקיות".

רכישת Aitech מצטרפת להשקעות נוספות שביצעה פימי בתחומי התעופה והחלל. אלו כוללות בין השאר את תאת טכנולוגיות שמייצרת מחליפי חום ומערכות קירור, את מנועי בית שמש שמייצרת חלקים למנועי מטוסים, את אורביט שמספקת מערכות תקשורת לווייניות ואת גילת שפועלת גם היא בתחום התקשורת הלוויינית. לפני כשבועיים דיווחה פימי על רכישת 50% ממניות חברת בירד אירוסיסטמס תמורת 40 מיליון דולר.

בירד מפתחת ומשווקת מערכות מתקדמות להגנה מפני טילים, מערכי סיור ואיסוף מודיעין אוויריים, מערכות שליטה ובקרה (שו"ב) אוויריות ופתרונות מערכתיים כוללים. לבירד שני קווי עסקים מרכזיים: קו מערכות ההגנה מפני טילים לכלי טייס (AMPS) וקו מטוסי ומערכי משימה ייעודיים (ASIO) לגופי אכיפת החוק.