כמה כסף באמת מעבירה המדינה ישירות לקהילה הלהט"בית?

"גלובס" בדק כמה כסף מעבירה המדינה ישירות לטובת הקהילה - ולאיזה מטרות הוא מיועד • ההקצבה החלה רק לאחר מחאות ב–2016

הפגנת השוויון בכיכר רבין / צילום: מור שובבו
הפגנת השוויון בכיכר רבין / צילום: מור שובבו

הקהילה הלהט"בית בישראל נהנית מתקציב המדינה, כמו אזרחים רבים אחרים. עם זאת, להבדיל מארגונים או קהילות רבות אחרות בישראל - הקהילה הלהט"בית מתוקצבת ישירות בסכום קטן מאוד יחסית לגוף שהצליח להוציא כ-80 אלף ישראלים לרחובות. סך התקציבים שמיועדים לקהילה מסתכם ב-10 מליון שקל בבסיס התקציב. הסכום הזה הוקצה רק בשלהי 2016, וגם זה רק אחרי מחאה רצינית של הקהילה.

ב-2016 הודיע שר התיירות יריב לוין כי יקצה 11 מליון שקל מתקציב משרדו לקמפיין פרסומי בחו"ל לקידום התיירות הגאה בישראל. ראשי הקהיליה הגאה זעמו על הקמפיין. תקצוב המדינה לפעילויות גאות עמד עד אז על פחות מ-3 מליון שקל בשנה והנה בהינף יד, למען קידום תיירות והצגת פניה של המדינה כנאורה - נשלף בקלות תקציב שהקהילה הגאה רק יכלה לחלום עליו. ראשי הקהילה הגאה, חן אריאלי ואמרי קלמן, איימו אז שהם יחרימו את מצעד הגאווה השנתי בת"א. ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי גיבה את עמדתם ואמר שהחלטה על קמפיין מן הסוג הזה צריכה להיעשות רק בתיאום של כל הצדדים והקמפיין נגנז.

מאבק "קמפיין 11" הוביל לקידום השיח בין קהילת הלהט"ב למשרד האוצר ובאוקטובר 2016 נחתם לראשונה הסכם על תקציב ייעודי לקהילה בסך 10 מליון שקל. ההסכם כלל הגדלת תקציב משרד הרווחה ב-1.5 מליון שקל, שהופנו למרכזים של הקהילה הגאה, קבוצות תמיכה לבני קהילה ומשפחותיהם ותיקצוב חלקי של מסגרות חירום עבור בני קהילה שנזרקו מבתיהם. משרד החינוך קיבל 5 מליון שקל לטובת פרויקט הסברה בבתי ספר, תיקצוב תנועות סטודנטים של נוער גאה בתוך המוסדות להשכלה גבוהה. תקציב נוסף, בסף 2.5 מליון שקל אמור היה לעבור דרך לשכת הפרסום הממשלתית והמשרד לשוויון חברתי לטובת קמפיין הסברה בנושא של מניעת אפליה נגד להט"בים. הקמפיין הזה תוקצב, אך טרם עלה לאוויר.

לפי ההסכם שהגיעו אליו באוקטובר 2016, תקציב נוסף אמור היה להגיע לוועדה לשינוי מין והוספת כוח אדם לבית החולים תל השומר בהקשר הספציפי הזה, אך לא ברור אם הנושא התממש. משרד הבריאות אמור היה גם להרחיב את קבלת תרומות דם מחברות הקהילה.

לדברי עודד פריד, המייצג את הקהילה הגאה בפעילותה בכנסת, התקציב שמיועד לקהילה נכנס בבסיס התקציב, מה שאומר שהנושאים לעיל אמורים להיות מתוקצבים גם בהמשך הדרך, בתקציבי המממשלה הבאים.

ומה עם משרדי הממשלה האחרים? המשרד לביטחון פנים, ככל הידוע, אינו מתקצב באופן פנימי את התחום. במשטרה מתפקדת רב פקד, מיכל דיין, כראש תחום אוכלוסיות. דיין משמשת כקצינת הקישור לקהילה הלהט"בית והיא זמינה לשיח ותלונות של חברי הקהילה. עם זאת, דיין אינה מופקדת על התחום הזה בלבד והיא משמשת כקצינת קישור למגוון אוכלוסיות. ראשי קהילת הלהט"בים החמיאו לדיין אך הוסיפו שהיא האדם היחיד בכל משטרת ישראל שעוסקת בנושא באופן ישיר. מעבר לכך, לא ידוע להם על תיקצוב מסוים לטיפול בעבירות נגד להט"בים או בהכשרת שוטרים .

נושא נוסף, שסובל מהזנחה של המדינה, הוא אוכלוסית הלהט"בים הקשישים. רבים מהם לא יצאו מן הארון או יצאו בתקופות שזה היה בלתי מקובל, לא הקימו משפחות וסובלים בחריפות יתר (בהשוואה לאוכלסיה הכללית) מבדידות, העדר תמיכה וחוסר יכולת מינימלית לפנות לגופים ממשלתיים על מנת לקבל סיוע וזאת כיוון שרבים מהם לא סיפרו או שיתפו בנוגע לאורח חייהם.

לא מתוכננת פגישה בין נתניהו לראשי הקהילה 

בישיבת הממשלה הבוקר (ב') התעלם ראש הממשלה בנימין נתניהו מההפגנה הגדולה אמש בכיכר רבין ולא אמר עליה דבר. 'גלובס' פנה למשרד ראש הממשלה עם השאלות הבאות: "האם לשכת נתניהו פנתה לדבר עם מישהו מאנשי ההפגנה של הלהט"ב? אתמול הם ציינו שלא נעשתה כל פניה. האם נוצר קשר? האם קבעו פגישה? האם הדברים בוצעו באמצעות אשת ראש הממשלה שרה נתניהו"?

במשרד ראש הממשלה בחרו שלא להגיב לפניית "גלובס".

שעה לפני תחילת ההפגנה אמש בכיכר רבין בתל אביב התפרסמו בערוצי הטלויזיה ידיעות לפיהן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש עם ראשי ארגוני המחאה. אולם יו"ר אגודת הלהט"בים, חן אריאלי, אמרה אתמול מעל לבמה (וחזרה על כך הבוקר בהודעה לעיתונות): "לא תהיה פגישה לפני שיהיו מעשים. לא נסתפק בהצהרות ובהודעות לעיתונות. בידי הממשלה הכוח להביא לשינוי מהותי ביחס לקהילה הלהט"בית. בחקיקה, תקצוב ומדיניות. אנחנו, כל ארגוני הקהילה הלהט"בית, לא ניקח חלק בקמפיין יחסי ציבור, רק במהלכי שינוי מדיניות".

בימים האחרונים, נוצר קשר בין ניקול ראידמן, לבין חלק מאנשי מחאת הלהט"ב. ראידמן תמכה במאבק ואף שקלה לתרום להם סכומי כסף. ראידמן קרובה מאוד לשרה נתניהו ויתכן שהניסיונות לייצר קשר בין מובילי המחאה לבין משרד ראש הממשלה בוצע באמצעותה.