ועדת אפרתי פסלה את ברכה מתפקיד נציבת שירות המדינה

עפרה ברכה הייתה המועמדת המרכזית לתפקיד וקודמה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו

עפרה ברכה/ מתוך פייסבוק
עפרה ברכה/ מתוך פייסבוק

הוועדה לבחינת המועמדים לתפקיד נציב/ת שירות המדינה, בראשות השופט בדימוס חנן אפרתי, החליטה היום לפסול את המועמדת המרכזית שלהם, שקודמה ונדחפה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עפרה ברכה, בכירה במשרד הפנים, הממונה על ביקורת פנים ברשויות המקומיות לא תשמש כנציבת שירות המדינה הבאה. הועדה הכינה מסמך נימוקים מפורט, ובו פירוט הסיבות לדחיית המינוי. הדברים פורסמו לראשונה בכלכליסט.

משרד ראש הממשלה כושל מלמנות נציב/ת שירות המדינה מאז אפריל 2017. למעשה, כבר חצי שנה קודם לכן, בשלהי 2016 היה ידוע היטב לראש הממשלה ולבכירי משרדו שנציב שירות המדינה משה דיין עומד לפרוש. אף על פי כן, הועדה לבחינת המועמדים הראשונה, שבראשה עמד פרופ׳ רון שפירא, הורכבה בניגוד לחוק עם בחירת בלתי-אקראית של נציגי ציבור. עתירות לבג״ץ של עו״ד רפי נץ דנגוט בנוגע לאופן הרכבת הועדה צלחו - ולפני מספר חודשים הודיעו ממשרד ראש הממשלה לבג״ץ, שהם ירכיבו את הועדה מחדש. עוד קודם לכן פרש פרופ׳ שפירא מן התפקיד ומחליפו השופט אפרתי, מונה לעמוד בראש הועדה עם נציגי הציבור החדשים, פרופ׳ מינה טייכר ופרופ' דב גולדברגר.

באחת העתירות בבג״ץ נרמז על ידי שופטי העליון וגם על ידי מחלקת בג״צים של פרקליטות המדינה, שמפאת התמשכות הליכי המינוי, והארכות המינוי הזמני של אהוד פרוואר, כל פעם בכמה חודשים - תהיה חייבת הממשלה להכריז עליו כמינוי של קבע. יצוין שפרוואר אמור לפרוש משירות המדינה בקרוב.

החלטת ועדת אפרתי הנה מכה לראש הממשלה אשר רצה למנות את מי שנתפסה כמקורבת אליו. בתה של ברכה היא עובדת משרד ראש הממשלה. בעבר פורסם שאחד ממקורביו של ראש הממשלה חשב שניתן יהיה לקדם אותה מתוך משרד הפנים ואל התפקיד הבכיר ביותר בתחום הכשרות כוח אדם במדינה, כשנציב שירות המדינה בישראל ממונה במישרין ועקיפין על הכשרות, קידום ומינוי בכירים בהיקף של כ 70 אלף משרות שונות.

מספר עורכי דין ונציגי ציבור ביקשו להופיע בפני הוועדה ולהסביר מדוע ברכה אינה מתאימה. לפני שבועיים הגיעו יו"ר התנועה לטוהר המידות פרופ' עוזי ארד ועורך הדין יובל יועז, היועץ המשפטי של התנועה ופירטו את טענותיהם. גם עורך דין תומר נאור מהתנועה לאיכות השלטון הופיע בפני הועדה. היום הוא אמר: ״זהו יום ניצחון לשוחרי איכות השלטון במדינת ישראל, ולכל אלו שקצה נפשם בתופעה הבזויה של מינוי מקורבים פוליטיים והצנחת אנשים לא ראויים לתפקידים חשובים״

התנועה מודה לוועדה המיוחדת בראשות כב' השופט בדימוס אפרתי, על הליך ראוי ונקי, על האזנה בלב פתוח ובנפש חפצה, ועל מתן במה לארגוני החברה האזרחית ובכללם התנועה לאיכות השלטון״.