פייסבוק: הנפילה החדה ביותר בשווי שוק בהיסטוריה של ארה"ב

הרשת החברתית פרסמה דוחות מאכזבים שהובילו לירידות בכל המדדים • ספוטיפיי נסחרה בעליות לאחר דוחות לא מזהירים • אמזון בדוחות שהיכו את התחזיות

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') במגמה מעורבת, זאת על רקע הנעילה החיובית אמש. חוסר היציבות נזקף לרעת האפקט של נפילת פייסבוק  לאחר פירסום הדוחות אתמול (ד'), והנתונים הלא מעודדים מהמסחר המוקדם, בו היא נסחרה בירידות של כ-20%. לאחר שבעת נעילת המסחר אתמול שווי השוק של פייסבוק עמד על 630 מיליארד דולר, היום הפסידה החברה למעלה מ-120 מיליארד דולר, וכעת עומד שווי השוק שלה על 497 מיליארד דולר. בכך הופכת פייסבוק לחברה עם הנפילה החדה ביותר של שווי שוק בהיסטוריה של ארה"ב. הנאסד"ק נופל בכ-1% לאור ההתרסקות של פייסבוק, ומדד הדאו יורד בכ-100 נקודות.

היום היה עמוס בדוחות של כמה מהחברות הגדולות בעולם, ביניהן קומקאסט  (לאחר שוויתרה במירוץ לרכישת פוקס), אינטל , אמזון , שהיכתה את התחזיות, נוקיה , סטארבקס 

באירופה ננעל המסחר בעליות, ובאסיה הנעילה הייתה מעורבת עד שלילית.

 

חוסר היציבות שאפיין את תחילת המסחר אתמול התפוגג כאשר הגיעו הדיווחים על הסכמות בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וז'אן-קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופאית בנוגע למלחמת הסחר. לדברי טראמפ, שתי המעצמות הכלכליות יחלו במשא-ומתן באופן מיידי לגבי כמה וכמה נושאים, שיכללו את נושא "אפס מכסים" על מסחר וקמעונאות, ושיתוף-פעולה הדוק בנושאי האנרגיה. "הסכמנו היום לעבוד יחד על מנת לכונן אפס מכסים על סחורות מתועשות", אמר.

במהלך הפגישה לא הגיעו המנהיגים להסכמות בנוגע להצהרותיו של טראמפ כי בכוונת ארה"ב להטיל מכסים על מכוניות מאירופה, אולם יונקר מסר כי לא יוטלו מכסים נוספים כל עוד המשא-ומתן נמשך. אנליסטים ציינו בסוף הפגישה כי בין שלל הנושאים שעלו בפגישה, הקריטי ביותר והאיום הגדול ביותר על כלכלת ארה"ב הוא נושא המכסים על רכבים. יונקר סיפר טרם הפגישה כי זו אחת הסיבות שהגיע לארה"ב לפגישה עם טראמפ.

אינטל  איבדה כ-3% לאחר סגירת המסחר עקב פרסום דוחותיה הכספיים לרבעון השני, שהיו חיוביים מהמצופה. הרווח למניה עמד על 1.04 דולר לעומת תחזיות האנליסטים ל-96 סנט למניה, ורווחי החברה עמדו על 16.96 מיליארד דולר לעומת תחזית של 16.77 מיליארד דולר.

ספוטיפיי  פרסמה דוחות חלשים עם פתיחת המסחר. חברת הזרמת המוזיקה השבדית סיימה את הרבעון השני שלה כחברה ציבורית עם הפסדים של 394 מיליון יורו, או 2.20 יורו למניה - זאת לעומת 188 מיליון יורו או 1.24 יורו למניה בתקופה המקבילה אשתקד וציפיות אנליסטים להפסד של 0.68 יורו למניה לבד. החברה דיווחה על 180 מיליון משתמשים פעילים, ו-83 מיליון מנויי פרימיום.

מקדונלדס  פרסמה נתונים מעודדים: רווח של 1.99 דולר למניה, במקום 1.92 דולר כפי שהיה צפוי. מקדונלדס הגיעה לשיאים בתחילת השנה של כמעט 179 דולר למניה, אך מאז נסחרה באיזור ה-8%. במסחר המוקדם מקדונלדס עולה באחוזים בודדים.

חברת טאואר  פרסמה דוחות שהיו בהתאם לתחזיות שמסרה, אך שוב אכזבה את השוק בתחזיות פושרות לרבעון הנוכחי. בטאואר מצפים אמנם לרבעון שיא בהכנסות ברבעון האחרון של השנה, אך התחזית לרבעון השלישי נמוכה מציפיות האנליסטים, ובסופו של דבר השנה כולה תסתיים ללא צמיחה ביחס ל-2017. במחצית הראשונה רשמה טאואר רווח נקי מתואם של 73.2 מיליון דולר על הכנסות של 648 מיליון דולר - ירידה של 30% ברווח ושל 4% בהכנסות ביחס לתקופה המקבילה ב-2017. 

ברבעון השלישי מצפה טאואר להכנסות שינועו סביב 335 מיליון דולר - כלומר, דומות לרבעון הנוכחי. עם זאת מדובר בירידה של 5.6% ביחס להכנסות שנרשמו ברבעון השלישי בשנה שעברה, בעוד שהאנליסטים ציפו לרבעון של צמיחה עם הכנסות של 360 מיליון דולר.

הרבעון הרביעי צפוי להיות רבעון שיא בחברה, עם הכנסות של 360-380 מיליון דולר, צמיחה של עד 6.1% לעומת הרבעון המקביל. אולם בהתאם לתחזית הנוכחית, 2018 תסתיים עם הכנסות של כ-1.34-1.36 מיליארד דולר - בעוד ש-2017 הסתיימה עם הכנסות גבוהות יותר, של כ-1.39 מיליארד דולר (צמיחה של 11% מ-2016).

פייסבוק , כאמור, נפלה אתמול ב-23% במסחר המאוחר, אחרי שהרשת החברתית הגדולה בעולם פרסמה את תוצאות הרבעון השני של 2018 והחמיצה את ציפיות האנליסטים בצמיחת משתמשים. בסוף המסחר המאוחר אתמול בנאסד"ק תיקנה המניה וסיכמה ירידה של 20%. לכאורה מדובר על לא פחות ממחיקת 140 מיליארד דולר בשווי החברה.
בסופו של הרבעון היו לפייסבוק 2.23 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים, שוב 1% פחות מהתחזיות. אבל היכן שהמשתמשים מניבים לפייסבוק את הרווח הגבוה ביותר שעומד על 25.43 דולר למשתמש - צפון אמריקה - חוותה פייסבוק קיפאון מוחלט. באירופה כמות המשתמשים אפילו נפלה ב-3 מיליון, אך בחברה ייחסו זאת לתקנות GDPR שנכנסו לתוקף במאי האחרון. צמיחה לא הייתה כאן.

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעון השני שפרסמה, גם בשורת ההכנסות וגם בשורת הרווח. במקביל הודיעה החברה על הרחבת תוכנית הרכישה העצמית שלה (Buy Back) ב-30% - מרכישה של עד 250 מיליון דולר ברבעון לרכישה של עד 325 מיליון דולר ברבעון, ועד להיקף כולל של 2 מיליארד דולר. התוכנית תיכנס לתוקף באוגוסט הקרוב, עם סיום התוכנית הקודמת שהיקפה 1 מיליארד דולר. מאז שהחלה לרכוש מניות של עצמה בשנת 2003, צ'ק פוינט כבר רכשה מעל 154 מיליון מניות - דומה להיקף המניות הנוכחי הקיים בחברה - בתמורה כוללת של 7.3 מיליארד דולר.

בגזרת המאקרו התפרסו לפני פתיחת המסחר נתוני הזמנות לטובין לא מתכלים מיצרנים ומפעלים, כולל כלי תחבורה. הצפי היה לעלייה של 3%, אך תוצאות האמת הראו עלייה של אחוז אחד בלבד. נזכיר שבחודש שעבר הנתונים העידו על ירידה של 0.4%.